Alma Median tulos heikentyi odotettua vähemmän – näkymät sumuiset

Alma Median tulos pysyi lähes ennallaan. Siihen vaikuttivat kulusäästöt, digimainonnan ja rekrytointipalveluiden myynnin elpyminen sekä digitaalisten tilauspohjaisten sisältöjen myynnin kasvu.

22.10.2020 8:42

Viestintäyhtiö Alma Median tulos heikentyi kolmannella neljänneksellä vähemmän kuin analyytikot odottivat. Liikevaihdon supistuminen hidastui, kun talouden elpyminen koronakriisistä alkoi kesäkuukausina.

– Epidemian vaimentuessa ja viranomaisrajoitteiden poistuessa alkoi talouden vaiheittainen palautuminen, mikä näkyi liikevaihtomme laskun hidastumisena, sanoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne osavuosikatsauksessa.

Alma Median tulos ennen veroja laski heinä–syyskuussa 13,4 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 13,8 miljoonaa euroa. Analyytikot odottivat ennustepalvelu Infront Datan kokoamassa konsensuksessa 11 miljoonaa euroa.

Alma Median oikaistu liiketulos jatkuvista liiketoiminnoista heikkeni 13,2 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 13,5 miljoonasta eurosta. Markkinaodotus oli 9 miljoonaa euroa.

Alma Median jatkuvilla liiketoiminnoilla tarkoitetaan konsernin toimintoja ilman kilpailija Sanomalle myytyjä Aamulehteä, Satakunnan Kansaa ja muita alueellisia media- ja painotoimintoja.

Nämä lopetetut toiminnot mukaan lukien Alma Median osakekohtainen tulos heikkeni 0,11 euroon 0,14 eurosta.

Telanteen mukaan tuloksen pysymisessä lähes ennallaan vaikuttivat toteutetut kulusäästöt, digimainonnan ja rekrytointipalveluiden myynnin elpyminen sekä erityisesti hyvä digitaalisten tilauspohjaisten sisältöjen myynnin kasvu.

Liikevaihtoa kertyi 7,4 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Se laski 54,0 miljoonaan euroon 58,2 miljoonasta eurosta odotuksen ollessa 49 miljoonaa euroa.

Alma Median mainosmyynti laski heinä–syyskuussa 12,4 prosenttia. Verkon mainosmyynti supistui 9,9 prosenttia ja painettujen lehtien 35,3 prosenttia.

Markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n mukaan mainonnan kokonaismäärä laski heinä–syyskuussa Suomessa 16,9 prosenttia ja verkkomediamainonta 6,2 prosenttia.

Alma Media pitää näkymänsä ennallaan ja arvioi yhä, että sen jatkuvien toimintojen liikevaihto ja oikaistu liikevoitto tänä vuonna laskee selvästi viime vuodesta. Viime vuonna jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 250,2 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 49,4 miljoonaa euroa.

Telanne huomioi, että koronan ilmaantuvuusluvut ovat viime viikkoina olleet merkittävässä nousussa Alma Median toimintamaissa.

– Taudin toisen aallon voimistuminen lisää talouden epävarmuutta ja liiketoimintanäkymämme vuoden viimeiselle neljännekselle ovat edelleen sumuiset, Telanne sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?