Taksialalle vaaditaan viranomaisilta tiukempaa valvontaa – kilpailu asiakkaista johtanut jopa nyrkkitappeluihin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Taksialalle vaaditaan viranomaisilta tiukempaa valvontaa – kilpailu asiakkaista johtanut jopa nyrkkitappeluihin

Suomen taksiliitolta ja Lähitaksilta tulee sekä risuja että ruusuja hallituksen korjausesityksestä taksiuudistukseen.

Hallitus ehdottaa, että taksikuvusta tulee pakollinen. Ehdotus saa kiitosta taksialalta.­

21.10.2020 15:43

Suomen taksiliitto ja Lähitaksi-yhtiö ovat pääasiassa tyytyväisiä hallituksen esitykseen taksiuudistuksen korjaussarjaksi. Hallitus antoi viime viikolla esityksensä lain muutoksista eduskunnalle.

– Lakiesitys sisältää paljon positiivista, mutta kehitettävää riittää, totesi Suomen taksiliiton juristi Jenni Välimäki Lähitaksin järjestämässä tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.

Kiitosta saavat muun muassa koulutusvaatimusten kiristäminen sekä taksikuvun muuttaminen pakolliseksi.

– Taksiliitto toivoi tosin värillistä rekisterikilpeä monen muun maan tapaan. Se olisi valvonnan kannalta optimaalisin ratkaisu, Välimäki sanoo.

Muun muassa harmaan talouden estämisen kannalta velvoitus kerätä taksimatkasta vähimmäistiedot esimerkiksi taksamittarin tai vastaavan laitteiston avulla saa kiitosta.

Välimäen mukaan hyvää esityksessä on hyvää myös vaatimus selkeämmästä matkaan ja aikaan perustuvasta hinnoittelusta.

Taksiliiton ja Lähitaksin mukaan korjaussarja ei kuitenkaan korjaa kaikkia taksiuudistuksen ongelmia.

– Esitys on oikeansuuntainen, mutta kaiken a ja o on että saadaan valvonta kuntoon. Muuten uudistus jää merkityksettömäksi, sanoo Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Hänen mukaansa alan valvontaa vaivaa hajanaisuus, sillä se vastuita on jaettu verottajan, Traficomin ja poliisin kesken.

– Resursseja pitäisi saada lisää. Vaikka me huomaamme jonkun ongelman, ja kerromme siitä poliisille, niin se ei ymmärrettävästi aina ole viranomaisten tehtävälistan kärjessä, Pentikäinen sanoo.

Hän viittaa esimerkiksi jopa taksikuskien välisiksi nyrkkitappeluiksi kiihtyneeseen kilpailuun asiakkaista Helsingin asema-aukiolla.

Pentikäisen mukaan myös taksilupaan oikeuttavaa koulutusta ja testejä pitäisi valvoa, ja sen pitäisi mielellään olla viranomaisten järjestämää.

Myös liikennelupa ja liikenteessä käytettävä auto pitäisi Pentikäisen mukaan jatkossa kytkeä toisiinsa.

– Jos yhdellä luvalla saa jatkossakin harjoittaa liikennettä niin monella autolla kuin mahdollista, niin näen valitettavasti sellaisen kehityksen, että joku sankari kopioi liikennelupia ja myy niitä eteenpäin, Pentikäinen arvioi.

Taksiuudistuksen korjaussarja ei myöskään ehdota ratkaisuja maaseudun taksien saatavuuteen. Taksiuudistus poisti asemapaikka- ja päivystysvelvoitteet, eli taksiyrittäjä voi toimia vain silloin ja siellä, kun arvelee sen olevan kannattavaa. Niinpä taksien saatavuus on heikentynyt harvaan asutuilla alueilla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?