Ex-Keskuskauppakamarijohtaja: Vastuusta pitää voida keskustella yritysten ja valtiovallan välillä – täytyy kuunnella mitä toisella on sanottavana

Leena Linnainmaan mukaan yritykset voivat toimia vastuullisesti vain, jos ne ovat voitollisia. Jatkossa yritys ei toisaalta ole välttämättä voitollinen, ellei toimi vastuullisesti.

DIFin pääsihteeri ja entinen Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa muistuttaa, että yritysten voitollisuus ylläpitää hyvinvointivaltiota.

1.10.2020 18:30

Hyviin hallituskäytäntöihin erikoistuneen Directors’ Institute Finlandin pääsihteeri ja entinen Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa otti kantaa yritysten vastuullisuuteen liittyvään keskusteluun Helsingin Sanomissa torstaina. Hän korosti tarvetta järkevään dialogiin valtiovallan ja yritysten välillä ja korosti, että vain voitollinen yritys voi olla vastuullinen. Toisaalta Linnainmaa muistutti vastuullisuuden vaatimuksen muodostuvan jatkuvasti entistä tärkeämmäksi, eikä yritys voi välttämättä jatkossa menestyä, mikäli sivuttaa vastuullisuuden.

Keskustelu yritysten yhteiskuntavastuista roihahti liekkeihin, kun pääministeri Sanna Marin (sd) kertoi Talouselämän haastattelussa peräävänsä yhteiskuntavastuuta yrityksiltä.

– Elinkeinoelämän viesti on vuosia ollut, että sääntelyä voidaan keventää, koska yritykset haluavat kantaa vastuun toiminnastaan. Nyt punnitaan, löytyykö yhteiskuntavastuuta vai eikö sitä löydy. Minusta näyttää, että vahvalle hyvinvointivaltiolle ja julkiselle sektorille on tarvetta tulevaisuudessakin. Emme voi valitettavasti luottaa siihen, että yritykset huolehtivat ihmisistä ja ympäristöstä, Marin kommentoi Talouselämälle.

Yritysjohtajat pahastuivat pääministerin sanomisista, sillä kokivat niiden olevan yrittäjävastaisia. Moni yritysjohtaja koki, että puhe demonisoi yrityksiä ja voi vaikuttaa yrittäjyyden arvostukseen.

Johtavat muistuttivat, etteivät yritykset sulje yksiköitä tai irtisano henkilöstöä huvikseen.

Taloussanomien haastattelema Linnainmaa pitää keskustelua turhan kärkkäänä ja dialogin kannalta huonona. Hän kuvaa tilanne sellaiseksi, että kumpikin puoli huutelee poteroistaan eikä edes halua ymmärtää toista.

– Pitäisi kuunnella toisen osapuolen huolet ja näkökulmat, eikä vain poteroiduta. Keskustelua pitäisi myös käydä muutenkin kuin median välityksellä, Linnainmaa sanoo

Hän toivoo, että ymmärrystä keskusteluun, joka nyt on sosiaalisessa mediassa kärjistynyt provosoinniksi ja provosoitumiseksi. Toisaalta Linnainmaa muistuttaa, että somekeskustelu on tyyliltään aina tavallista keskustelua ärhäkämpää, sillä vain reaktioita herättävät avaukset saavat näkyvyyttä.

Linnainmaan mukaan jokaisen tulisi kuitenkin muistaa, että kaikki tarvitsevat yrityksiä hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi ja siksi yritysten toimintaedellytysten parantamista – ja näin myös vastuullisuuden kehittämistä – tulisi pohtia yhdessä.

Hän korostaa, ettei vastuullisuus ja voitontavoittelu ole toistensa vastakohtia, vaan pikemminkin voitollinen yritys pystyy olemaan vastuullinen.

– Jos yritys tekee tappiota, se ei voi toimia vastuullisesti, työllistää ja olla hyvä työnantaja, koska se toiminta menee kuralle. Sitä on nähty riittävästi.

Linnainmaa korostaa heti perään, että konkurssit voivat johtua monesta syystä. Syynä voi olla kilpailukyvyttömyys, markkinoiden muutos ja myös huono johtaminen, eikä aina kyse ole siitä, että valtio ei tarjoaisi riittävän hyviä toimintaedellytyksiä yhtiölle.

Linnainmaa uskoo dialogiin.

Yritysten vastuullisuudesta puhumista Linnainmaa pitää kuitenkin hyvänä, vaikka keskustelun laatu jättääkin toivomisen varaa.

Yleisesti yhteiskunta, kulutustottumukset ja myös yrityksiin kohdistetut vaatimukset ovat liikkuneet vastuullisempaan suuntaan. Linnainmaan mukaan on mahdollista, että jatkossa yritys ei selviä, mikäli ei toimi vastuullisesti.

Enää vastuullisuuteen ei riitä tehokas mainontakampanja, vaan vastuullisuuden pitää näkyä yrityksen toiminnassa laajemminkin. Linnainmaa puhuu murroksesta.

– Vastuullisuus elää ajassa. Yrityksen johdon pitää ymmärtää se, missä markkinat menee ja mitkä ovat kulloisetkin arvot.

Jatkossa sidosryhmät ja asiakkaat eivät välttämättä hyväksy yritystä, joka ei toimi vastuullisesti. Näin ollen vastuullisuus voi olla myös vaatimus yrityksen menestykselle, vaikkakin Linnainmaa myöntää niin mielipidetekstissään kuin haastattelussakin, etteivät kaikki painota vielä vastuullisuutta kulutustottumuksissaan. Hinta on edelleen merkittävä kilpailutekijä varsinkin kansainvälisillä markkinoilla.

– Keskeistä meille kaikille on se, että Suomessa on myös tulevaisuudessa kannattavia yrityksiä, joita johdetaan tavoitteena pitkän aikavälin taloudellinen menestys, Linnainmaa päättää kirjoituksensa Helsingin Sanomissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?