Kommentti: Miksi tehtiin laki, jota ei valvota?

Ei ole ollut mitään järkeä tehdä lakiuudistusta, jossa harmaan talouden valvonta pettää jo lähtökohtaisesti, kirjoittaa Marko Lempinen.

28.9.2020 7:26

Helsinkiläinen pitkän linjan taksitarkastaja esitteli IS:lle tapauksen, jossa niin sanotun villin taksin kuljettaja oli huijannut naisasiakkaalta kyydistä parikymppiä ylimääräistä. Kyyti Helsingin keskustasta maksoi kuitin mukaan 34 euroa, mutta naisasiakkaan tililtä oli todistettavasti veloitettu 54 euroa.

– Huijaus selvisi jälkikäteen. Jäin siihen käsitykseen, että kuskilla oli käytössään jonkinlainen sovellus, jolla hän pystyi siirtämään osan summasta jollekin toiselle tilille, perinteistä helsinkiläistä taksinvälitysfirmaa edustava taksintarkastaja kertoo.

– En voinut puuttua asiaan, koska voin valvoa ainoastaan meidän firmamme takseja. Nainen haki myöhemmin apua taksilupia myöntävältä viranomaisilta, mutta asia ei edennyt, ei myöskään poliisin toimesta. Ei joko ollut resursseja tai halua puuttua asiaan.

Taksibisnes on kyykyssä, suoranaisessa kaaoksessa, ja juuri tämänkaltaisten esimerkkitapausten kautta päästään asian ytimeen: ongelma ei ole mustavalkoisesti kesällä 2018 uudistetussa taksilaissa, vaan erityisesti siinä, ettei kukaan tunnu valvovan sitä.

Valtuuksia olisi esimerkiksi Traficomilla, mutta sillä ei ole laittaa kentälle taksintarkastajia. Ja vaikka olisikin, epäkohtiin on usein lähes mahdotonta päästä kiinni – kiitos lakiuudistuksen.

Taksilupa ei nykyään velvoita taksimittarin käyttöä. Perinteiset taksiyrittäjät käyttävät yhä virallisia mittareita, joiden tiedot jäävät aina verottajaakin varten talteen, mutta osa uusista yrittäjistä nojaa älylaitteiden mittarisovelluksiin, joista tiedot on jälkikäteen helppo pyyhkiä pois, viranomaisten omienkin selvitysten perusteella.

Tilanne on absurdi. Ei ole ollut mitään järkeä tehdä lakiuudistusta, jossa harmaan talouden valvonta pettää jo lähtökohtaisesti.

– Joitakin satunnaistarkastuksia viranomaiset ovat tehneet, mutta sekä Traficomin että poliisin tulisi pystyä säännöllisempää valvontaan. Tuntuu, että viranomaiset ovat aika tietämättömiä taksialan nykytilanteesta, Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen sanoo.

Liikenneministeriön esitys taksilain ”korjaussarjasta” tulee juuri eduskunnan käsittelyyn. Paperilla asioita on helppo muuttaa, mutta käytännössä epäkohdat oikenevat vasta, kun valvonta toimii. Jos päättäjät uskovat toisin, taksibisneksen uskottavuus on mennyttä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?