Remonttien kotimyynnistä tehdyt valitukset vähenivät – yksi yritys yhä kuluttaja-asiamiehen luupin alla

Remonttien kotimyynnistä on tehty aiempaa vähemmän ilmoituksia kuluttajaviranomaisille. Kaksi vuotta sitten viittä yritystä edellytettiin korjaamaan toimintaansa. Yksi niistä on otettu uudelleen luupin alle.

Monet ikäihmiset ovat suostuneet kauppoihin painostavassa tilanteessa. Kuvituskuva.

3.9.2020 18:30

Remonttien kotimyynnin epäkohtia on saatu parissa vuodessa korjattua, asiantuntija Tony Papinaho Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo.

Joukko remonttipalveluiden kotimyyntiä harjoittavia yrityksiä joutui kuluttajaviranomaisten hampaisiin parisen vuotta sitten, kun näitä yrityksiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä paisui.

Kotimyyntiä oli ilmoitusten perusteella tehty aggressiivisesti esimerkiksi niin, että myyntiesittelyt olivat saattaneet kestää tunteja.

Ongelmia oli myös siinä, miten peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta oli kerrottu.

Kotimyyntiä oli suunnattu varsinkin iäkkäille asiakkaille, joilla on ollut vaikeuksia ymmärtää sopimusten sisältöä ja kieltäytyä sopimuksen tekemisestä painostavassa tilanteessa.

Kuluttaja-asiamies edellytti kaksi vuotta sitten, että viisi alalla toimivaa yritystä korjaa toimintaansa. Yritykset olivat Ideko, Suomen Lämpöikkuna, Pohjolan Energia (nykyisin Freebo), Kotisun ja RestaKoti. Kaikki yritykset sitoutuivat korjaaviin toimiin.

Yrityksistä yksi, Kotisun, on kuitenkin otettu uudelleen kuluttajaviranomaisten luupin alle.

Tony Papinahon mukaan ilmoitusten määrä on viime aikoina vähentynyt. Niitä tulee edelleen, mutta vuosi vuodelta vähemmän.

RestaKoti meni viime vuonna konkurssiin. Lopuista neljästä tehdyt ilmoitukset vähenivät 341:stä 220:een vuodesta 2018 vuoteen 2019.

Tänä vuonna ilmoituksia on näistä yrityksistä tehty tähän mennessä 72. Muista yrityksistä on tehty alle 20 ilmoitusta, mutta Kotisunista 28.

Koronaepidemialla on voinut olla vaikutusta kotimyyntiin tänä vuonna.

Kuluttaja-asiamiehen käymät neuvottelut Kotisunin kanssa ovat kesken. Kuluttaja-asiamiehen ensisijaisena tavoitteena on saada lainvastaisesti toimiva yritys lopettamaan menettelynsä tai muuttamaan sitä vapaaehtoisesti.

Mikäli neuvotteluratkaisua ei saavuteta, kuluttaja-asiamies voi harkita muita valvontakeinoja. Käytännössä se voi johtaa uhkasakolla tehostettuun kieltoon.

Papinahon mukaan viime aikoina tulleissa ilmoituksissa mainitut asiat ovat olleet samoja ongelmia kuin aiemmissakin ilmoituksissa.

Ex-myyjä kertoi toiminnan muuttuneen yhä härskimmäksi

Taloussanomat haastatteli runsas vuosi sitten entistä kotimyyjää ”Leeviä”, joka kertoi, miten remontteja suunnataan nimenomaan iäkkäille ja että hinnat voivat olla jopa neljä kertaa normaalia kalliimpia.

Leevin mukaan ala oli muuttunut vuosien mittaan entistä häikäilemättömämmäksi ja härskimmäksi.

Asiakkaita hankittiin aktiivisesti ja usein etunimen perusteella: jos nimi oli tyypillinen iäkkäälle ihmiselle, häneen otettiin yhteyttä.

Leevin mukaan oli tärkeää, että kaupat tehtiin saman tien, jotta asiakas ei pystynyt selvittämään kilpailevia tarjouksia.

Hän kertoi myös, että peruutusehtoja ei asiakkaille jätetty. Yksi Leevin kollega oli alkanut jättää niitä tunnontuskissaan asiakkaille, mutta lopetti, kun asiakkaat alkoivat peruuttaa kauppoja selvästi useammin.

Leevi oli työskennellyt useissa alan yrityksissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?