Finnairin henkilökunta olisi toivonut lomautusten jatkoa, mutta toivoa ei heitetä – ”Raadollinen lukuhan se on” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finnairin henkilökunta olisi toivonut lomautusten jatkoa, mutta toivoa ei heitetä – ”Raadollinen lukuhan se on”

Irtisanomisuhan alla on koko konsernin maassa työskentelevä henkilöstö. Tämän hetkisen tiedon valossa heistä useampi kuin joka kolmannes saa lähteä.

Finnairin henkilökuntaa menossa turvatarkastukseen Helsinki-Vantaalla tiistai-iltana.­

25.8. 21:41

Finnair ilmoitti tiistaina käynnistävänsä yt-neuvottelut, joissa se aikoo vähentää noin tuhat työpaikkaa.

Ilmoitus on historiallinen, vaikka Finnair on joutunut tällä vuosituhannella pitämään useita yt-neuvotteluja niin emoyhtiössään kuin tytäryhtiöissään ja järjestelemään liiketoimintaansa uudelleen.

Noissa neuvotteluissa on enimmäkseen lomautettu henkilöstöä lyhytaikaisesti ja ulkoistettu toimintoja. Irtisanomisia on myös tehty, mutta määrät eivät ole kohonneet edes alkuperäisissä suunnitelmissa lähellekään tämän päivän ilmoituksen tasoa.

– Ne ovat olleet hyvin erilaisia tähän tilanteeseen verrattuna, Finnairin viestintäpäällikkö Manti Väätäinen-Pereira toteaa.

Näin suuria kertairtisanomisia on tehty yhtiössä vain kahdesti kuluneen 30 vuoden aikana.

Edellisen kerran Finnair on joutunut turvautumaan yhtä massiivisiin toimenpiteisiin vuonna 2003, jolloin yhtiön taloutta varjostivat Irakin sota ja sars-epidemia. Tuolloin Finnair irtisanoi noin 10 500:sta työntekijästään 1 200. Nykyään työntekijöitä koko yhtiössä on vain 6 200.

Vuonna 1992 pahojen talousvaikeuksien kanssa paininut Finnair lomautti koko henkilöstönsä kuukaudeksi. Tätä toimenpidettä seurasi vuonna 1993 noin tuhannen henkilön irtisanomispäätös. Tuolloin Finnairin henkilöstömäärä oli suunnilleen sama kuin nykyisin.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kuvaili yhtiön tiistaisessa tiedotteessa koronakriisiä lentoliikenteen historian pahimmaksi kriisiksi.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner ei näe koronatilanteessa tapahtuvan yhtiölle helpotusta lähiaikoina.­

– Pikaista muutosta parempaan ei koronatilanteessa valitettavasti ole näkyvissä. Tulomme ovat supistuneet merkittävästi, ja siksi meidän on yksinkertaisesti pakko sopeuttaa kulumme uutta kokoamme vastaaviksi, Manner sanoo.

Henkilöstön vähennystarve on tuhat henkilöä, ja neuvottelut koskevat yhtiön koko maassa työskentelevää henkilöstöä eli 2 800:aa työntekijää.

Heistä useampi kuin joka kolmas saisi siis lähteä. Lentävää henkilöstöä irtisanomisuhka ei koske, mutta heidänkin osaltaan lomautuksia jatketaan. Vielä ei ole tiedossa, mihin osastoihin irtisanomiset kohdistuvat ja missä suhteessa.

Väätäinen-Pereira toteaa irtisanottavien määrän olevan todella suuri. Hänen mukaansa irtisanomisuhan alla on hyvin erilaisia toimenkuvia.

– Erilaisia toimistotyöntekijöitä, Aurinkomatkat, Finnair Cargo, Finnair Kitchen, Finnair Tekniikka, Väätäinen-Pereira luettelee.

Finnair hakee säästöjä myös muilla keinoin. Säästöjä etsitään muun muassa kiinteistökuluista, lentokoneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, it-kustannuksista sekä hallintokuluista. Yhtiö jatkaa myös asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa.

Tiistaiaamuna Finnair kertoi myyneensä yhden omistamistaan A350-koneista ja sopinut vuokraavansa sen takaisin käyttöönsä. Toimella on kuitenkin välitön yli 100 miljoonan euron positiivinen kassavaikutus.

Lentoasemalla Finnairin työntekijöiden työskentely jatkui normaaliin tapaan.­

    Epätietoisuus näkyikin Helsinki-Vantaan lentoasemalla tiistaina alkuiltapäivästä. Paikalta tavoitetut Finnairin työntekijät eivät olleet tietoisia siitä, keihin irtisanomiset oikeastaan kohdistuvat. He kertoivat, että ilmoitus on niin tuore, ettei sitä ole juuri ehditty käsitelläkään.

    – Olemme tehneet aamusta asti töitä, niin emme ole asiaan ehtineet perehtyäkään, nimettömänä pitäytyvä työntekijä sanoi.

    Myös pääluottamusmiehet olivat vähäsanaisia. Finnair Cargo Oy:n pääluottamusmies Mikko Mäntynen ei halunnut kommentoida asiaa vielä, sillä yksityiskohdat olivat vielä avoimia ja vaativat perehtymistä. Finnair Kitchen Oy:n pääluottamusmies Reijo Hiltunen ja Finnair Technical Services Oy:n pääluottamusmies Jan-Markus Kallio olivat niin ikään vähäsanaisia ja vetosivat siihen, että tilanne pitää käsitellä aluksi sisäisesti. Lisäksi molemmat muistuttivat, että varsinaiset yt-neuvottelut eivät ole vielä alkaneet, vaan alkavat vasta 31. elokuuta.

    Miehet uskoivat, että pystyvät kommentoimaan asiaa paremmin loppuviikosta.

    Lentokentän asiakaspalvelupisteiden noin 300 henkeä edustava varapääluottamusmies Maria Leppäniemi sanoo, että henkilöstön vähennystarve ei tullut yllätyksenä.

    – Raadollinen lukuhan se on ja ehkä se tuli yllätyksenä, että näin suuri luku koskee meidänkin osastoa, Leppäniemi sanoo.

    Finnairin työntekijöiden keskuudessa vallitsi tiistaina epätietoisuus.­

    Pääluottamusmies Sirpa Lahtinen kommentoi Ylelle, että ”tasapuolisuus on nyt koetuksella”. Muun muassa lentäjät ja matkustamohenkilökunta ovat irtisanomisten ulkopuolella. Leppäniemi kertoo ymmärtävänsä, miksei lentohenkilökuntaa kosketa irtisanomiset:

    – Ymmärrän miksi he ovat irtisanomisten ulkopuolella. Siihen on erinäisiä syitä joita en heidän puolestaan voi kommentoida tai avata.

    Kaikkiaan yhtiön henkilöstöstä vain puolet kuuluvat yt-neuvotteluiden piiriin.

    – Kyllähän meillekin paremmin maistuisi, jos lomautukset jatkuisivat, mutta työpaikka säilyisi, Leppäniemi toteaa.

    Hän korostaa kuitenkin, ettei työpaikalla vielä vaivuta epätoivoon.

    – Kun keskustelut kunnolla pääsevät alkamaan, täytyy toivoa, että suurin osa pääsisi tästä ehjin nahoin läpi.

    Ilmailualan unionin puheenjohtaja Juhani Haapasaari arveli tuoreeltaan uutisesta kuultuaan, että irtisanottavien joukossa on heidän jäseniään.

    – Todennäköisesti neuvottelujen piiriin kuuluu meidän jäseniämme, eli Finnairin teknistä henkilöstöä, Finnair Kitchen- ja Cargo -yhtiöiden väkeä sekä suoraan Finnairin alaisia asiakaspalvelun työntekijöitä, Haapasaari sanoi.

    Oikaistu 26.8. klo 16.20. Leppäniemen kommentti. Leppäniemi ei sanonut, että lentäjien jääminen irtisanomisten ulkopuolelle tuntuisi epätasa-arvoiselta. Hän kertoo ymmärtävänsä syyt, lentäjät ja matkustamohenkilökunta jäivät irtisanomisten ulkopuolelle. Sen sijaan Lahtisen mukaan ”tasapuolisuus on hieman nyt meillä koetuksella”.

    Osion tuoreimmat

    Luitko jo nämä?