Ruoan hintasota ajamassa maatilat ahtaalle – MTK-johtaja jyrähtää: ”Itse­luottamus näyttää olevan ainakin S-ryhmällä vahva” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruoan hintasota ajamassa maatilat ahtaalle – MTK-johtaja jyrähtää: ”Itse­luottamus näyttää olevan ainakin S-ryhmällä vahva”

Ruoan pudonnut hinta ajaisi MTK:n puheenjohtajan mukaan useita maatiloja konkurssiin.

­

11.8. 14:30

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton (MTK) puheenjohtaja Juha Marttila pitää Lidlin käynnistämää kauppojen hintakilpailua kotimaisen viljelijän näkökulmasta surullisena. Elintarviketeollisuuden piiristä Marttilan korviin on kantautunut tieto, että kauppojen painostus saada ruokaa aiempaa edullisemmin on ollut aggressiivista.

– Tämä on Suomessa eräänlainen erityispiirre, että hintojen pudottaminen on ilmoitusluontoinen asia. Itseluottamus näyttää olevan ainakin S-ryhmällä vahva, kun ilmoittavat teollisuudelle tekevänsä jatkossa kauppoja halvemmilla hinnoilla. Toisaalta noilla markkinavoimilla siihen kyetään, Marttila toteaa.

S-ryhmä kertoi Taloussanomille aiemmin olevansa valmis halpuuttamaan hintojansa välittömästi hintatason laskiessa kilpailijaketjujen myymälöissä. Tällä viikolla Lidl alkoi pudottaa tuotteidensa hintoja kerrostetusti. Esimerkiksi pakastemansikoiden hinta laski pysyvästi 10 prosenttia ja Pohjolan juustolan Tunturi-juustoa myymälöistä saa jatkossa jopa 43 prosenttia edullisemmin.

MTK:n puheenjohtajan mukaan tuorein hintasota merkitsee useiden joustavuuteen kykenemättömien maatilojen konkurssia.

– Nähtäväksi jää, onko meillä riittävästi laajennusinvestointeihin kykeneviä tiloja. Jos ei ole, tipahtaa tuotannon kokonaisvolyymi ja Suomi on elintarviketaloudessa yhä enemmän tuonnista riippuvainen.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila pitää kauppojen tapaa ilmoittaa hintamuutoksista teollisuudelle ilman neuvotteluja suomalaisena erityispiirteenä.­

Surkeimmalta tilanne näyttää Marttilan mukaan juuri korona-aikana arvonsa osoittaneen elintarvikeriippumattomuuden valossa. Keväällä kotimaiset viljelijät työskentelivät uutterasti taatakseen, ettei tartuntapelkojen myötä roihahtanut hamstrausilmiö tyhjentäisi kauppojen hyllyjä.

– Silloin painettiin töitä yötä päivää, kovemmilla kustannuksilla ja otettiin vielä takkiin. Vähittäiskauppa teki hyvää tulosta myymällä enemmän samoilla ostohinnoilla. Nyt kun tilanne on tasaantunut, vastaus onkin, että puristetaanpa ruuvia vähän lisää valmistajilta.

Työpanoksestaan huolimatta elintarviketeollisuus on Marttilan mukaan varautunut laskeviin hintoihin etukäteen.

– Kauppahan ei osaa yllättää vaan se toimii hyvin ennakoitavasti. Tiesimme jo keväällä koronan heikentäessä kuluttajien ostovoimaa, että totta kai kaupat lähtevät myymään ruokaa hintavetoisesti. Kun tämä teollisuudelle menee, niin mitäpä muuta joustavaa siellä on kuin suomalaisten raaka-aineiden hinnat.

Marttila huomauttaa, etteivät syksyllä 2014 puhjenneessa hintasodassa tippuneet hinnat ole vieläkään nousseet entiselle tasolleen. Seurauksena joustavuuteen kykenemättömiä maatiloja on mennyt jo entuudestaan tuhansittain konkurssiin. Kuusi vuotta sitten S-ryhmä käynnisti massiivisen halpuuttamiskampanjan huomattuaan edullisen Putin-juuston suursuosion.

– Nähtiin, miten ihmiset juoksivat puoli-ilmaisen ruoan perässä. Sen jälkeen kaupat myivät pitkään hyvin vahvalla hintakärjellä.

Hintoja vakauttavana tekijänä Marttila näkee erilaisen myyntistrategian valinneen Keskon. Kilpailijoistaan poiketen Kesko on peräänkuuluttanut edullisten hintojen sijaan laajaa, laadukasta ja kotimaista tuotevalikoimaansa sekä tasokasta palvelua. Korkealla pysynyt asema markkinoilla on ajanut myös kilpailijat panostamaan hintojen sijaan laatuun.

Keskon valikoimajohtaja Harri Hellmanin mukaan myös K-ruokakauppaketjut ovat valmiita pudottamaan tuoteryhmiensä hintoja.­

Tästä huolimatta Keskon valikoimajohtaja Harri Hellman kertoi maanantaina Taloussanomille, että myös K-ruokakauppaketjut ovat valmiita pudottamaan tuoteryhmiensä hintoja pysyäkseen asiakkailleen edullisena vaihtoehtona.

– Kyllähän ruokakaupassa hinta on todella tärkeä tekijä, ja olemme ehdottomasti mukana hintatasotaistelussa, Hellman totesi.

Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Päivi Timonen kertoo näkevänsä Lidlin hintasodan kaltaiset aloitteet kuluttajan kannalta hyvinä. Tutkimusjohtajan mukaan S-ryhmän aikeet halpuuttaa omia hintojaan osana kilpailua toteutuvat todennäköisesti lähitulevaisuudessa.

– Tämä hintakilpailuhan nousee aika tasaisesti Suomessa, koska meillä on niin pienet markkinat. Kolmantena haastajana Lidl on todella hyvä kuluttajalle, kun tulee hintakeskustelua ja hintamuutoksia, Timonen toteaa.

On Timosen mukaan totta, että Lidliin ja S-ryhmään nähden Keskon kaupoissa on huomattavan laaja valikoima. Sen sijaan tuotteiden laadulla ei kotimaisissa päivittäistavarakaupoissa ole hänen nähdäkseen suuria eroja.

– Tämä riippuu hyvin paljon tuotteesta, mutta jos ajatellaan, että Keskolta löytyy pitkälti päivittäistavaraa – leipää, kahvia ja maitoa –, niin eihän niissä hirveitä laatueroja ole.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?