Kesko lähtee mukaan Lidlin aloittamaan ruuan hinta­sotaan – aikoo alentaa 700 tuotteen hintoja Citymarketissa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kesko lähtee mukaan Lidlin aloittamaan ruuan hinta­sotaan – aikoo alentaa 700 tuotteen hintoja Citymarketissa

Ensisijaisesti K-ruokakaupat pyrkivät kuitenkin turvaamaan tuotevalikoimiensa laadun, monipuolisuuden ja kotimaisuuden, Keskon valikoimajohtaja painottaa.

Keskon kauppaketjut pyrkivät markkinoimaan hintojaan jatkossakin pääasiassa erikoistarjouksilla.­

10.8. 15:13

Keskon valikoimajohtaja Harri Hellman kertoo K-ruokakauppaketjujen seuraavan tarkasti Lidlin laajoja tuotealennuksia. Pysyviksi luonnehdittujen alennusten myötä Kesko on valmis tarkistamaan ja tarvittaessa laskemaan omien tuoteryhmiensä hintoja.

– Kyllähän ruokakaupassa hinta on todella tärkeä tekijä, ja olemme ehdottomasti mukana hintatasotaistelussa. Käymme tuotteitamme läpi ja jos jossain tuoteryhmässä hintataso Lidlin muutoksen myötä tipahtaa, pudotamme myös omia hintojamme. Haluamme, että ostoskorimme pysyvät jatkossakin edullisina, Hellman toteaa.

Keskustelu ruuan hinnasta sai uusia kierroksia viime viikolla, kun Lidl ilmoitti alentavansa 300 tuotteen hintaa pysyvästi ja tinkivänsä alennukset katteista. SOK:n toimitusjohtaja Taavi Heikkilä on jo todennut S-ryhmän olevan valmis kilpailijan julistamaan hintasotaan.

Hellmanin mukaan Kesko pyrkii ensisijaisesti vaalimaan ketjujensa tuotevalikoimien laatua, kotimaisuutta ja monipuolisuutta. Valikoimajohtaja huomauttaa Citymarketin valikoiman olevan Lidliin verrattuna kymmenkertainen.

– Nämähän ovat heiltä mainoskampanjoita ja aivan normaalia toimintaa. Me emme kuitenkaan halua lähteä aggressiivisesti tällaiseen hintasotaan. Emme halua olla mukana sellaisessa, jossa tuotteita aletaan myydä tuotantokustannuksia matalammilla hinnoilla. Näissä on aina se riski, että ajaudutaan epäterveelliseen tilanteeseen.

Syksyllä Kesko on Hellmanin mukaan joka tapauksessa alentamassa noin 700 tuotteensa ostohintoja Citymarketissa. Valikoimajohtaja kertoo ketjun pudottavan hintoja myymälöissään säännöllisesti tammi-, touko- ja syyskuussa.

– Muuten meidän näkyvin hintamarkkinointimme tulee erikoistarjouksista, joista osa on pitkäkestoisiakin. Citymarketin myymälöissä saattaa viikon aikana olla tarjouksessa tuhatkin tuotetta.

Hellmanin mukaan Keskon hinnoista on ollut viime aikoina liikkeellä myös väärää tietoa.

– S-ryhmä kertoi viime viikolla, että heillä olisi 10 prosenttia halvemmat hinnat kuin meillä. Se ei pidä meidän mittauksissamme paikkaansa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?