”Patoutunut kysyntä” palautti kulutuksen lähes alkuvuoden tasolle – näitä asioita suomalaiset nyt haluavat ostaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

”Patoutunut kysyntä” palautti kulutuksen lähes alkuvuoden tasolle – näitä asioita suomalaiset nyt haluavat ostaa

Euroissa korttimaksuja tehdään noin 5 prosenttia vähemmän kuin ennen epidemian alkua ja 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Julkaistu: 22.5. 10:24

Valtiovarainministeriön johtava erityisasiantuntija Olli Kärkkäinen arvelee, että lisääntyneen kulutuksen taustalta löytyy patoutunutta kysyntää.

Kotimainen kulutus palautui toukokuun alussa lähes koronaepidemiaa edeltäneen alkuvuoden tasolle, ilmenee Nordean keskiviikkona julkistetusta korttimaksuanalyysistä.

Euroissa korttimaksuja tehdään Nordean lukujen mukaan nyt noin 5 prosenttia vähemmän kuin ennen epidemian alkua ja 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Vauhdikas elpyminen näkyy muun muassa vähittäiskaupassa.

Valtiovarainministeriön johtava erityisasiantuntija Olli Kärkkäinen kertoo lukujen heijastavan kansainvälistä trendiä.

– Palautumista näyttää ilmenevän laajalla mittakaavalla. Epidemia on jonkin verran helpottanut, mikä on lisännyt kuluttajien luottamusta, Kärkkäinen sanoo Taloussanomille.

Asiantuntijan mukaan kulutuksen kasvu on koronan aikana kanavoitunut pääasiassa verkkokauppaan, mutta nyt kirkastuvat talousnäkymät heijastuvat myös osaan palvelusektorista. Viime viikkoina vilkasta elpymistä on nähty kampaamo- ja kauneudenhoitoalalla.

– Vaikuttaa siltä, että taustalla on ollut patoutunutta kysyntää. Lisäksi kevään kynnyksellä esimerkiksi puutarhatarvikkeiden ja ulkovälineiden kysyntä kasvaa tavallisestikin, ja korona-aikana ihmiset viettävät enemmän aikaa kotonaan. Näiden hyödykkeiden kohdalla kulutus näyttää kasvaneen enemmän kuin viime vuonna.

Toimialakohtaiset erot merkittäviä

Toimialakohtaiset erot epidemian jälkeisessä toipumisessa ovat kuitenkin merkittäviä. Kulutus joukkoliikenteessä, takseissa, matkailussa, ravintoloissa ja kulttuurissa on edelleen alhaista.

Kuluttajien ostosten keskikoko on jatkunut toukokuun alkuun suurena. Kärkkäinen arvelee, etteivät paisuneet kertaostokset viesti kuitenkaan enää tässä vaiheessa kriisin alkuvaiheessa puhjenneesta hamstrausbuumista.

– Ihmiset välttelevät yhä jonkin verran kauppakeskuksia, minkä vuoksi kertaostokset ovat suurempia. Aikaisemmin ihmiset ovat saattaneet käydä ruokaostoksilla esimerkiksi matkalla töistä kotiin. Nyt kaupassa ei käydä välttämättä joka päivä ja kerralla tehdään enemmän ostoksia.

Kärkkäinen arvelee, että epävarmat ajat jatkuvat asteittaisesta elpymisestä huolimatta sekä Suomessa että maailmalla vielä pitkään. Pelkkä rajoitusten purkaminen ei riitä palauttamaan kuluttajien luottamusta ennalleen.

– Vaikka esimerkiksi Ruotsissa on löysemmät rajoitukset, on kulutus laskenut melkein saman verran kuin Suomessa. En usko, että olemme palautumassa vanhoihin lukemiin ennen kuin epidemia saadaan pysyvästi hallintaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?