Korona tukki lippukauppojen ja varaussivustojen asiakaspalvelut – hätiköinti voi käydä kalliiksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Korona tukki lippukauppojen ja varaussivustojen asiakaspalvelut – hätiköinti voi käydä kalliiksi

Kuluttajaneuvonta tulee yhteydenottoja varaus- ja lippupalveluiden peruutusehdoista.

Korona on tyhjentänyt lomakohteet ja tapahtumia siirretään ja perutaan, muun muassa Pori Jazz, Ruisrock, Seinäjoen tangomarkkinat ja Tuska-festivaali.­

3.5.2020 10:50

Suomessa ja maailmalla peruutetaan koronapandemian takia kevään ja kesän yleisötapahtumia, festivaaleja, konsertteja ja urheilukisoja. Verkkokaupat, varaussivustot ja asiakaspalvelut ovat ruuhkautuneet pahoin koronan sotkemien matkajärjestelyiden ja peruutuskyselyiden takia.

Sekava tilanne näkyy myös kuluttajaneuvonnassa, jonne tulee paljon ilmoituksia ja kyselyitä varausten ja pääsylippujen ehdoista ja peruutus- ja muutosoikeuksista.

Esimerkiksi Lippupiste on ruuhkautunut, ja vastausajat venyvät. Useiden tapahtumien kohdalla se odottaa vielä tietoa tapahtuman siirto- tai peruutuskäytännöstä. Kuluttajille tilanne on vaikea, kun ei tiedä miten toimia esimerkiksi muihin tapahtumajärjestelyihin liittyvien hotellivarausten tai matkalippujen kanssa.

– Meillä näkyy se, että kuluttajien on vaikea saada yhteyttä sivustoihin, joilla tarjotaan matkailupalveluita. On vaikeuksia myös löytää oikeaa kanavaa, jolla selvittää omaa tilannettaan. Tai ottaako ensi sijassa yhteyttä varaussivustoon vai hotelliin, Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Annina Huolman sanoo.

Koronaongelma puurouttaa kaikenlaisia suosittuja sivustoja, kuten Expediaa, Ebookersia, Booking.comia, Hotels.comia ja Lippu.fi:tä.

Myös Ticket.fi kertoo sivuillaan, että asiakasyhteydenottoja on niin paljon, että se ei pysty palvelemaan puhelimitse. Mahdollisten hyvitysten saamiseksi on varauduttava odottelemaan vähintään kuusi viikkoa. Lippupistekin kertoo, että peruutusten käsittely kestää normaalia pidempään.

Suomessa tapahtumajärjestäjät vastaavat tapahtumistaan. Ne tekevät myös päätöksen lippurahojen palauttamisesta. Monet niistä palauttavat itse lippurahat kuluttajalle, mutta lippuyhtiö voi myös auttavat palautusten välittämisessä.

Saako rahat takaisin, millaisia ehtoja varauspalveluilla on?

Varaussivustojen kautta hotellivaraukset voi useissa tapauksissa perua ilmaiseksi hyvinkin lähellä ennen lähtöä. Näissä tapauksissa ongelmaa ei ole.

Jos taas ilmaista peruutusoikeutta ei ole, peruutusmaksu voidaan veloittaa. Varaussivusto voi myös suosittaa varauksen siirtämistä myöhemmäksi tai sitä että hotelli ei perisi peruutusmaksuja.

Hotels.com-sivusto ohjeistaa, että jos ei-hyvitettävä varaus on tehty ennen 19. maaliskuuta ja yöpyminen osuu aikavälille 20.3.–31.5, se tarjoaa mahdollisuutta säilyttää tai peruuttaa varauksen. Jos peruuttaa varauksen, saa joko täyden hyvityksen tai joissain tapauksissa hyvityskupongin uuteen varaukseen samaan majoitusliikkeeseen myöhemmin.

– Kun koronavirus jatkaa leviämistään, keskitymme siihen, että autamme asiakkaita niin hyvin kuin pystymme. Meillä on helppoja ja nopeita itsepalveluvaihtoehtoja päivämäärien muuttamiseen tai varauksen perumiseen, Booking.com ilmoittaa.

Älä hätiköi

– Meillä ei valitettavasti ole erityislainsäädäntöä, joka sääntelisi nimenomaisesti varaussivustoja, joten varaaja on sopimusehtojen varassa. Ehtojen täytyy kuitenkin olla aina kohtuullisia, Huolman sanoo.

Jos palveluntarjoaja peruuttaa matkan, yöpymisen tai tapahtuman, tilanne on myös kuluttajan kannalta selkeämpi. Lähtökohta on, että kuluttaja saa rahansa takaisin – ellei yritys ajaudu maksuvaikeuksiin tai konkurssiin.

Tällöin kuluttajan mahdollisuudet saada palvelusta maksettu hinta takaisin riippuu siitä, onko kuluttaja maksanut ostamansa palvelun luottokortilla vai ei.

Maltti ja odottelu on tärkein yleinen ohje rahojen takaisin saannin kannalta. Vaikka tiedossa olisi jo, että koti- tai ulkomaan tapahtuma on peruttu, ei siihen liittyviä matkalippuja tai hotelleja kannata perua itse hätiköidysti.

Parempi on odottaa palveluntarjoajan ilmoitusta palvelun peruuntumisesta ja ohjeita siitä, kuinka tilanteessa tulee toimia. Rahojen saamista voi myös helpottaa myöhemmin, jos voi osoittaa viranomaissääntöjen estäneen paikalle pääsemisen tai hotelli on suljettu.

Epävarmuus kasvaa kesäkuussa

Yleisötapahtumien tilanne on yhä pahasti auki, ja näin ollen toukokuun jälkeisen tilanteen osalta myös käytännöt liittyen hyvitysehtoihin. Jos reissu on vasta toukokuun jälkeen, varaussivustot pyytävät lykkäämään yhteydenottoja ruuhkan ja auki olevien kysymysten takia.

Hallitus on linjannut, että yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan ainakin 31. heinäkuuta saakka. Loppukesän ja alkusyksyn osalta hallitus tekee päätökset viimeistään kesäkuun alussa. Euroopan rajojen tilanne on täysin auki.

Huolman muistuttaa, että kuluttajalla on lisäksi oikeus kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen tietyissä tilanteissa, jos on maksanut luottokortilla majoituspalvelun tai lennon.

– Kuluttajansuojalaissa on säädetty palveluntarjoajan ja luotonantajan yhteisvastuusta, jonka perusteella voi hakea rahoja takaisin. Jos kuluttajalle on lakisääteinen oikeus rahojen palautukseen, hän voi valintansa mukaan kohdistaa vaateensa kumpaan tahoon tahansa.

Lisäksi kannattaa tarkastaa, voiko joitakin kuluja saada hyvitettyä oman matkavakuutuksen kautta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?