Tällaista on nyt Stockmannilla – Anne ja Marie-Helene näkivät tilaisuutensa koittaneen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tällaista on nyt Stockmannilla – Anne ja Marie-Helene näkivät tilaisuutensa koittaneen

Julkaistu: 25.3. 18:54

Helsingin keskustan Stockmannilla oli rauhallista, kun tavaratalo siirsi Hullut Päivät koronatilanteen vuoksi verkkoon.

Tavarataloyhtiö Stockmann tiedotti viime viikolla pitävänsä kevään Hullut Päivät -kampanjansa verkossa koronavirustilanteen vuoksi.

Tänään keskiviikkona käynnistynyt kampanja on siis siirretty ensimmäistä kertaa täysin verkkoon, eikä tavarataloissa nähdä tarjouksia saati keltaisia teemakoristuksia.

Ilta-Sanomat vieraili Helsingin keskustan Stockmann-tavaratalossa keskiviikkona. Myymälässä oli iltapäivällä hyvin rauhallista, mutta siellä täällä vilahteli muutamia ostoksille tulleita ihmisiä.

Kuten arvata saattoi, kassajonot ja keltaiset haamukoristeet loistivat poissaolollaan. Muun muassa pääovissa ja hissien edustalla oli kampanjasta ja sen suhteen tehdystä muutoksesta informoivia keltaisia lappusia.

Esimerkiksi naisten laukkuosasto oli lähes täysin tyhjä. Poikkeuksen teki äiti–tytär-kaksikko Anne ja Marie-Helene.

He olivat tietoisia siitä, että Hullujen Päivien tarjouksia tavaratalosta ei löytyisi.

He kertoivat uskaltautuneensa vaateostoksille koronatilanteesta huolimatta arvioituaan, että myymälässä ei olisi juuri nyt ihmisvilinää, vaan runsaasti tilaa asioida. Mukana suojana olivat omat hansikkaat. Naiset kertoivat myös pesevänsä käsiä tiuhaan.

– Jos täällä olisi liikaa porukkaa, niin minä en henkilökohtaisesti uskaltaisi varmaan tulla tänne, Marie-Helene sanoi.

Eräs helsinkiläisnainen viestitti keskiviikkona Ilta-Sanomille suunnanneensa poikkeuksellisesta muutoksesta tietämättömänä keskustan Stockmannille aamuseitsemän jälkeen Hullujen Päivien perässä.

– Ajattelin, että silloin on hiljaista. Oli niin hiljaista, että oli vain yksi toinen onneton, joka oli lukenut keltaisesta katalogista aukioloajat. Raitiovaunussa oli Stockan mainoksia, joissa puhuttiin että nyt on Hullut Päivät verkossa.

Nainen kertoi olleensa mainoksen perusteella siinä käsityksessä, että kampanja järjestetään normaaliin tapaan sekä tavaratalossa että myös verkossa.

– Ajattelin, että Stocka mainostaa, että hullut päivät ovat myös verkossa. Olisi pitänyt enemmän korostaa, että ”vain verkossa”, nainen pohti.

Stockmannin viestinnästä, sijoittajasuhteista ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Henna Tuominen kuvailee päätöstä tämän kevään Hullujen Päivien siirtämisestä verkkoon poikkeukselliseksi.

– Mutta poikkeuksellinen on tilannekin. Heti kun maailmalta rupesi tilanteesta tietoja tulemaan, niin varauduimme omassa toiminnassa siihen ja sopeutimme omaa toimintaa.

Tuomisen käsityksen mukaan viesti koronatilanteen vuoksi tehdystä muutoksesta olisi onnistunut tavoittamaan asiakkaat hyvin.

– Olemme sitä yrittäneet parhaamme mukaan omassa toiminnassa ja muutenkin kertoa.

– Jonkin verran asiakkaita on liikenteessä, mutta hyvä että ihmiset tässä kohtaa nyt asioivat turvallisemmin verkossa.

Stockmannin tavaratalot ovat tällä hetkellä auki poikkeusoloista huolimatta. Miten Stockmann pyrkii pitämään huolta henkilökuntansa ja asiakkaidensa turvallisuudesta?

– Me olemme ohjeistaneet meidän henkilökuntaa lisäämään hygieniatuotteita, käsidesiä, paitsi henkilökunnan saataville niin myös kassoille ja erillisiin pisteisiin, että asiakkaat voivat niitä hyödyntää.

Tuomisen mukaan myymälöissä on myös tehostettu puhtaanapitoa. Lisäksi esimerkiksi meikkiopastukset on keskeytetty toistaiseksi.

– Ja on ohjeistettu kortin käyttöön mieluummin kuin käteisen, jotta pystytään turvallisemmin asioimaan.

Tuominen ei lähde tässä vaiheessa arvioimaan, millaisen lommon kevään Hullujen Päivien siirtäminen verkkoon voi tuloksessa aiheuttaa.

Muutenkin koronavirustilanne on vähentänyt ihmisten asiointia tavarataloissa.

– Nähtävissä on, että suomalaiset liikkuvat vähemmän, ja se näkyy meillä myös tavarataloissa, mutta samaan aikaan näkyy kasvua verkkokaupassa. Asiointi jatkuu, mutta se vaihtaa muotoaan, eli siirtyy verkkoon.

Viime viikolla uutisoitiin, että Stockmann antaa tulosvaroituksen. Yhtiö arvioi, että liiketoimintojen volyymi ja kannattavuus heikkenevät merkittävästi koronaviruksen leviämisen ja siihen liittyvien rajoitusten vuoksi.

Koronavirustilanteen vuoksi Stockmann kertoi viime viikolla myös aloittavansa yt-neuvottelut henkilöstön määräaikaisista lomautuksista. Neuvottelut koskevat koko tavarataloliiketoiminnan henkilöstöä Suomessa, eli noin 1 400:aa ihmistä.

Stockmannin arvion mukaan kaikki neuvotteluiden piirissä olevat lomautettaisiin enintään 90 päiväksi. Vastaavia toimia tehdään myös yhtiön Baltian-toiminnoissa.

– Vähittäiskaupan toimintaympäristö on muuttunut koronavirus­vaikutuksista johtuen hyvin nopeasti, ja arvioimme, että nykytilanne vaikuttaa nopealla aikataululla merkittävästi myyntiimme, sanoi Stockmannin toimitusjohtaja Jari Latvanen viimeviikkoisessa tiedotteessa.

Haastattelut on tehty ja kuvat otettu turvaetäisyys huomioiden.