Vakuutusyhtiön tylyt terveiset Suomen ravintoloitsijoille: ”Tällainen pandemian aiheuttama tilanne ei mene korvattavaksi” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vakuutusyhtiön tylyt terveiset Suomen ravintoloitsijoille: ”Tällainen pandemian aiheuttama tilanne ei mene korvattavaksi”

Ravintolat tuskin saavat korvauksia ottamiensa keskeytysvakuutusten tai epidemiavakuutusten kautta. Kuvituskuva.

Julkaistu: 25.3. 15:22

Useilla ravintoloilla on vakuutus, joka korvaa toiminnan keskeytymisen tai epidemian aiheuttaman asiakaskadon – onko niistä nyt hyötyä, jos ravintolat suljetaan kahdeksi kuukaudeksi?

Hallituksen esitys ravintoloiden ja kuppiloiden sulkemisesta lähti eduskunnan käsittelyyn myöhään tiistai-iltana. Uusi laki on tarkoitus saada voimaan jo tällä viikolla, ja toteutuessaan se sulkisi ravintolat ja anniskelupaikat toukokuun loppuun asti.

Työministeri Tuula Haataisen (sd) mukaan ravintoloiden keittiöt olisi mahdollista pitää yhä auki ja ruokaa voitaisiin myydä ulos take away -tyyppisesti, mutta asiakkaiden kestitseminen ravintoloiden tiloissa olisi kielletty.

Useat ravintolat ja anniskelupaikat ovat saattaneet ottaa vakuutuksia, jotka korvaavat joko toiminnan äkillisen keskeytymisen tai epidemian aiheuttaman asiakaskadon.

Työministeri Tuula Haataisen (sd) mukaan ravintoloiden keittiöt olisi mahdollista pitää yhä avoinna.

Taloussanomien haastattelemat asiantuntijat arvioivat, että nyt käsillä on kuitenkin sellainen tilanne, jossa ravintolat tuskin tulevat saamaan korvauksia ottamiensa keskeytysvakuutusten tai epidemiavakuutusten kautta.

– Keskeytysvakuutus on tyypillisesti otettu sen varalta, että toiminta saattaa keskeytyä esimerkiksi kiinteistöpalon takia. Valtaosa keskeytysvakuutuksista lähtee siis siitä, että rakennuksen tuhoutuminen keskeyttää ravintolan toiminnan, Finanssialan keskusliiton varatoimitusjohtaja, vakuutusasiantuntija Esko Kivisaari sanoo.

Kivisaaren mukaan epidemiavakuutuksen ehdoista sen sijaan voi löytyä kohta, jonka nojalla saa korvauksia, jos viranomainen määrää yrityksen vakuutetun toimipaikan suljettavaksi ja desinfioitavaksi todetun korovirustartunnan vuoksi.

Epidemiavakuutukset on siis suunniteltu yksittäisiin tautitapauksiin. Laajamittaisiin katastrofeihin, joissa liiketoiminta keskeytetään tai sitä rajoitetaan merkittävästi, vakuutuksia on hankalampi soveltaa. Vakuutusyhtiöt korvaavat vahinkoja ehtojen mukaisesti, mutta koronaepidemian kaltaiset laaja-alaiset riskit eivät välttämättä täytä vapaaehtoisten vakuutusten ehtoja.

– Sanoisin kuitenkin, että olisi aika poikkeuksellista, jos jostakin vakuutuksesta löytyisi suoraan tällainen kohta.

Samaan päätelmään päätyi myös tunnettu asianajaja Petteri Snell:

– Vakuutukset ovat yritysten ja vakuutusyhtiöiden välisiä sopimuksia. Sanoisin näin, että suurin osa ravintoloista jää näiden vakuutuskorvausten ulkopuolelle.

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan kehityspäällikkö Anu Paavilaisen mukaan keskeytys- ja epidemiavakuutukset on lähtökohtaisesti räätälöity sillä ajatuksella, että yksittäinen ravintola tuhoutuu tulipalossa tai ravintolan tiloissa todetaan norovirus tai salmonellaepidemia.

– Se, että lainsäätäjä estää tai rajoittaa ravintoloiden toimintaa koko Suomessa, ei ole korvattava toiminta näistä epidemia- ja keskeytysvakuutuksista. En tietenkään tunne kaikkien kilpailijoiden tekemiä vakuutussopimuksia ja niiden ehtoja, mutta pääsääntöisesti sanoisin, että tällainen pandemian aiheuttama tilanne ei mene korvattavaksi.

Paavilainen myöntää, ettei edes vakuutusyhtiöissä ole osattu kuvitella nykyisen kaltaista tilannetta.

– Kaikissa tulevaisuusennusteissa puhutaan paljon digitalisaatiosta ja digitalisaation tuomista muutoksista, joita varten on sitten olemassa kybervakuutuksia ja muita. Siihen ei kuitenkaan oltu herätty, että jossakin oli SARS-epidemia ja jossakin oli MERS-epidemia, ja että tällainen voi tulla Suomeen.

Paavilainen myös epäilee, olisiko kukaan ostanut sellaista vakuutusta, joka olisi räätälöity mahdollisen tulevaisuudessa häämöttävän pandemian varalle.

– Olisivatko asiakkaat maksaneet sellaisesta vakuutuksesta, joka olisi ollut todella kallis sen takia, että niin moni joutuisi sitä hakemaan?

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan vakuutuksilla ole lopulta kovin suurta merkitystä tilanteessa, johon ravintola-alan yrittäjät ovat joutumassa.

–Sai ravintola sitten korvauksia keskeytys- tai epidemiavakuutuksen kautta tai ei, ratkaisu tähän ongelmaan ei löydy vakuutuksista, hän sanoo.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan vakuutuksilla ole lopulta kovin suurta merkitystä tilanteessa, johon ravintola-alan yrittäjät ovat joutumassa.

–Käytännössä eduskunta, valtioneuvosto ja viranomaiset ovat kieltäneet ravintola-alan liiketoiminnan harjoittamisen ensin näillä kokoontumisrajoituksilla ja sitten sulkemalla ravintolat kokonaan. Vakuutukset eivät missään tilanteessa kata sitä vahinkoa, joka tästä on aiheutumassa.

Lappi korostaa, ettei MaRan tarkoitus ole arvostella hallituksen päätöksiä.

–Me hyväksymme päätökset täysin. Valtion on kuitenkin osoitettava suorilla tukitoimilla vastuullisuutta myös meidän toimialaa kohtaan. Muuten edessä on vääjäämättä valtava konkurssiaalto.