Korona jopa puolittaa taksinkuljettajan ansiot - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Taksit kärsivät hätää koronan edessä – kuljettajien tulot puolittuneet ja jopa konkursseja pelätään

Taksiliiton mukaan poikkeuksellinen tilanne iskee pahiten pääkaupunkiseudulle.

Taksialaan korona iskee ensirintamassa, sillä liikkuminen on jo vähentynyt radikaalisti.­

16.3. 15:58

Koronavirus ja sen estämiseksi tehdyt toimenpiteet iskevät etujoukoissa taksialaan.

Alan vaikuttajien mukaan pahin isku kohdistuu pääkaupunkiseudulle, jossa taksikyytien määrä voi pahimmillaan yli puolittua.

Muita suurempaan laskuun on syynä muun muassa lentoliikenteen väheneminen ja sitä myöten myös lentokenttätaksikyytien määrän romahtaminen.

Pienemmillä paikkakunnilla suhteellisesti suurempi pudotus kyytien määrässä seuraa puolestaan koulukyytien perumisesta sekä vammaispalveluiden määrän putoamisesta.

Lisäksi ihmisten liikkuminen on vähentynyt muutoinkin valtion koronatoimien myötä.

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen sanoo, että taksinkuljettajan kuukausitulo voi jopa puolittua.

– Jos ennen kuljettaja tienasi 3 000 euroa, nyt ansiot ovat 1 500–2 000 euron luokkaa isommalla työmäärällä, Kantonen sanoo.

Hän kuitenkin painottaa, että taksialan yllä oli harmaita pilviä jo joulukuussa, kun kuljetusten määrä kääntyi laskuun.

Koronavirus sattui vain iskemään pahimpaan aikaan, kun alkava taantuma jo muutoinkin kuritti alaa.

Koko maassa puhutaan koronan edesauttamana noin 30 prosentin jatkuvista tulomenetyksistä, kertoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Jatkuessaan tilanne voi kaataa Koskisen mukaan monet pienemmät taksiyritykset, mikäli hallitus ei päätä tukitoimista.

– Tämä on katastrofi taksialalle, Koskinen huokaa.

Koskisen mukaan tukea voitaisiin kohdistaa varsinkin niin, että yrityksiä autettaisiin poikkeustilan palkanmaksuissa ja sairauspäivärahan omavastuun maksuista selviämisessä.

Käytännössä työnantaja joutuu maksamaan sairauspäivärahaa sairastumispäivältä ja sitä seuraavalta yhdeksältä arkipäivältä. Koskisen mukaan tämä tarkoittaa koronan tilanteessa lähes koko karanteeniaikaa.

Taksi Helsingin Kantonen kohdistaisi tuen 1–3 henkilöä työllistäville pienyrittäjille, jotka ovat suurimmassa vaarassa menettää elantonsa.

Kantonen kuitenkin myöntää, että isommissakin yrityksissä voidaan joutua vaikeaan tilanteeseen.

Taksi Helsingin Kantonen ei usko, että taksiala palautuu normaaliksi, vaikka koronavirus kyettäisiin selättämään nopeasti.

– Pikemminkin meille tulee ehkä uusi normaali, hieman hiljaisemmalla tasolla.

Taksiliiton Koskinen on hieman optimistisempi. Hän muistuttaa, että taksia voi hyödyntää poikkeusaikanakin esimerkiksi ruokakauppaostosten tilaamiseen ja kuljettamiseen kotiovelle.

Koskinen muistuttaa myös, että taksi on muuta julkista liikennettä turvallisempi tapa kulkea esimerkiksi riskiryhmille.

– Jos on sairas, niin ei tietenkään tule tilata taksia, vaan mieluummin hakeutua sairaankuljetuksen piiriin.

Koronan myötä ainakin Taksi Helsingin takseja desinfioidaan tavallista useammin. Sen on tarkoitus suojata niin matkustajaa kuin kuljettajaakin.

Taksi on pieni tila, joten koronasairastuneen siinä matkustaessa, kuljettaja on vaarassa sairastua myös.

– Tottahan se on, ettei tällä alalla jäädä mielellään kotiin, kun se vie ansion, Taksi Helsingin Kantonen toteaa.

Taksiliiton Koskinen komppaa, mutta muistuttaa, että riskiryhmään kuuluvien kuljettajien kannattaa pohtia tarkasti, onko järkevää liikennöidä juuri nyt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?