Analyytikko: Norwegianin shokinkestävyys ei ole hyvä tällä hetkellä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Korona ajoi lentoyhtiöt sakeaan sumuun – ”Norwegianin shokinkestävyys ei ole hyvä tällä hetkellä”

Finnairin kassa kestää koronaiskun huomattavasti paremmin kuin norjalaiskilpailijan, analyytikko arvioi.

Korona-virus leikkaa lentoalan liikevaihdosta arviolta ainakin liki 30 miljardia euroa.

25.2.2020 11:24

Koronavirus synkentää ja sumentaa yhä voimakkaammin lentoyhtiöiden näkymiä. Tiistaina maailman suurimpiin kuuluva yhdysvaltalaisyhtiö United Airlines (UA) perui koko vuotta koskeneen ohjeistuksensa koronaviruksen vaikutuksen takia.

Viime viikolla Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA arvioi, että koronavirus syö lentoyhtiöiden liikevaihtoa yhteensä 29 miljardia dollaria (26 miljardia euroa).

IATAn arvio syntyi ennen viime viikonloppua, jolloin koronauhka laajeni merkittävästi Italian tartunta-alueiden tultua julki.

– Kuva synkkeni [Italia-tietojen takia] entisestään, mutta vaikutusten mittakaavaa on mahdoton vielä arvioida, koska tilanne elää koko ajan, muun muassa Finnairia seuraava analyytikko Antti Viljakainen Inderesiltä sanoo.

– Mitä lähemmäs kesää mennään, sitä enemmän vaikutuksia tulee. Tilanne on lentoyhtiölle hankala ja vaikeasti ennustettava, koska riski on vielä pitkälti tuntematon. Ei tiedetä miten kauan tilanne jatkuu, miten pahasti virus leviää ja kuinka vaarallinen siitä tulee.

Viljakainen ei tässä vaiheessa usko, että koronavirus johtaisi rakenteellisiin ongelmiin, jotka vaikuttaisivat kysynnän kasvuun tai lentoyhtiöiden markkinaosuuksiin pidemmällä aikavälillä. Ongelma jää väliaikaiseksi, kuten aiemmat maailmalla levinneet taudit, ja kysyntä elpyy yleensä nopeasti shokin päättymisen jälkeen.

Finnairilla shokinkestävyyttä, Norwegianilla heikosti

UA:ta ennen myös lentoyhtiö Air France–KLM varoitti, että koronaviruksella on merkittävä vaikutus yhtiön tulokseen. Matkustamisen ja rahdin väheneminen leikkaa tulosta 150–200 miljoonaa euroa.

Australialainen Qantas arvioi yleisradioyhtiö BBC:n mukaan tappioiden määräksi enimmillään 150 miljoonaa Australian dollaria (104 miljoonaa euroa).

Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce sanoi Fortune-lehdelle, että Aasian ja Tyynenmeren alueen lentoyhtiöistä ”monikaan ei välttämättä pysty jatkamaan toimintojaan siellä”.

– Vahvimman eloonjääntiä, hän sanoi.

Vaikeammin yllättävistä takaiskuista selviävät Norwegianin tapaiset ongelmayhtiöt, joilla on valmiiksi suuri velkataakka rasitteena.

Vaikka helmikuussa tuloksesta raportoinut norjalaisyhtiö paransi lukujaan viime vuonna, se ei ole edelleenkään läheskään kuivilla. Tappio ennen veroa kutistui kolmanneksen 173 miljoonaa euroon edellisvuotisesta, mikä nosti liiketuloksen (EBIT) 84 miljoonaa euroa plussan puolelle edellisvuoden liiketappiosta.

Boeing 737 Max -koneiden ja sekä Rolls Royce -moottoreiden ongelmat painoivat silti lukuja, ja yhtiö joutuu tänä vuonna leikkaamaan istuinkapasiteettia (ASK) viimevuotisesta vielä lisää.

– On selvää, että Norwegianin shokinkestävyys ei ole hyvä tällä hetkellä. Suoraan viruksesta se ei vielä ole kovin paljoa kärsinyt, sillä Norwegianin liikenteen painopiste on pitkälti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Jos virus leviää merkittävässä mittakaavassa Eurooppaan, se vaikuttaa paljon myös Norwegianiin.

Finnair on Viljakaisen mukaan huomattavasti paremmassa asemassa.

– Velkaantumisaste on toimialan logiikkaan suhteutettuna hyvinkin kohtuullinen. Kassassa oli vuodenvaihteessa rahaa melkein miljardi euroa. Finnairin shokinkestävyys on kyllä kunnossa. Mikään ei viittaa siihen, että virus uhkaisi sen taloudellista tilaa, vaikka Kiinan-lennot onkin peruttu eikä kaikkia muita vaikutuksia pysty vielä arvioimaan.

– Pidän uskottavana yhtiön arviota siitä, että viruksen vaikutus on suhteellisen rajattu q1:llä [ensimmäisellä vuosineljänneksellä]. Alkuvuoden tulos on normaaleissakin oloissa yleensä aina tappiollinen Finnairilla syistä, jotka ovat kausiluonteisia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?