Lidlille tulossa etukortti – tällainen se on - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidlille tulossa etukortti – tällainen se on

Lidlin etukortista tulee sähköinen.

Julkaistu: 18.2. 16:44, Päivitetty 18.2. 20:56

Lidl on aiemmin vitsaillut kilpailijoidensa etukorteista. Plus-kortin ehtojen mukaan Lidl pyrkii keräämään tietoa asiakkaistaan kilpailijaketjujensa kaltaisesti.

Ruokakauppaketju Lidl testaa parhaillaan omaa Lidl Plus -etuohjelmaa Suomessa. Lidlin viestinnän Anna Rissasen mukaan testi on alkanut vähän aikaa sitten ja etuohjelma tulee mahdollisesti yleiseen käyttöön kevään aikana.

Kokeilu koskee toistaiseksi kauppaketjun henkilökuntaa.

Asiasta kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.

Etuohjelma toimii kännykkäsovelluksen kautta ja olisi kokonaan sähköinen. Sovelluksessa olisi monia ladattavia etuja. Rissasen mukaan sovelluksen kautta saisi vaihtuvia etukuponkeja sekä kuitit ja mainokset digitaalisesti.

– Lisäksi siinä on tällainen pelillinen ominaisuus. Jokaisesta ostoksesta saa raaputuskupongin, josta paljastuu satunnainen etu, Rissanen sanoo Taloussanomille.

Hän ei vielä osannut sanoa, tuleeko Lidl Plus -etuohjelmaan kilpailijoiden kaltaisia bonuksia ostojen myötä.

Aikaisemmin etuohjelmaa on testattu ainakin Itävallassa, Tanskassa ja Espanjassa.

Rissasen mukaan jokaisessa maassa etuohjelma sopeutetaan paikalliseen kulttuuriin, joten on mahdollista, ettei se ole aivan samanlainen eri maiden välillä.

Myöhemmin illalla Lidl julkaisi uudistuksesta myös tiedotteen.

– Suomalaisten lompakot ovat täynnä erilaisia etukortteja. Halusimme oman etuohjelmamme digitaaliseen muotoon, jotta se kulkee ketterästi mukana. Digitaalinen asiakaskortti on helppo skannata kassalla ja edut ovat käytössä saman tien. Sovelluksen avulla pystymme myös olemaan aktiivisesti vuorovaikutuksessa etuasiakkaidemme kanssa, Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo tiedotteessa.

– Tavoitteenamme on tarjota etuasiakkaillemme ajankohtaisia tuotteita parhaaseen hintaan, inspiroivaa ja idearikasta sisältöä sekä eksklusiivisia palveluita. Myöhemmin voimme esimerkiksi tarjota Lidl Plus -asiakkaille etukäteen tietoa suosituista tuotteista, kysyä heidän mielipidettään uusista palveluista tai kutsua heitä tapahtumiin, Forsström jatkaa.

Tiedotteen mukaan osa alennuksista on henkilökohtaisia, osa saattaa koskea vain tiettyjä myymälöitä ja osa saattaa olla koko ketjun laajuisia.

Esimerkiksi kasvisruokaa suosiva voisi tiedotteen mukaan saada alennuksia kasvisruoista ja take away -ruokaa suosiva lounastarjouskupongin.

Lisäksi kännykkäsovellus kertoisi alennuksista myös ulkomailla, mikäli maassa on käytössä Lidl Plus -etuohjelma.

Tiedotteen mukaan sovellus helpottaa myös reklamaatiotilanteita.

Aiemmin Lidl on irvaillut kilpailijoidensa etukorttijärjestelmille, joten ketju näyttääkin tekevän täyskäännöksen. Kauppaketju muistetaan muun muassa tempauksestaan, jossa alennukseen oikeutti mikä tahansa kortti kuntosalikortista kirjastokorttiin.

Suomessa Lidlin etuohjelman kuluttajaohjeet ja osallistumisehdot ilmestyivät verkkoon äskettäin. Tietojen mukaan edut räätälöityvät asiakaskohtaisesti ja Lidliin käytettävä rahamäärä vaikuttaa etujen määrään.

Rekisteröitymisen yhteydessä valitaan oma suosikkimyymälä, jonka tarjouksia asiakas haluaa seurata.

Plus-kortin ehtojen mukaan Lidl pyrkii keräämään tietoa asiakkaistaan kilpailijaketjujensa kaltaisesti.

Lidl Plus -sovelluksen on tarkoitus tulla kevään 2020 aikana ladattavaksi GooglePlay-kaupasta ja AppStoresta. Sovellus on ilmainen ja saatavilla Android- ja iOS-puhelimiin.

Lisätty tietoja Lidlin tiedotteen pohjalta kello 18.25.