IS:n paljastama Elisan puhelin­myyjien vedätys puhuttaa – kuluttaja-asiamies Ylelle: myyjillä pitäisi olla asiakkaan lupa soittaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

IS:n paljastama Elisan puhelin­myyjien vedätys puhuttaa – kuluttaja-asiamies Ylelle: myyjillä pitäisi olla asiakkaan lupa soittaa

Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mielestä puhelinmyyntiä tulisi säädellä tiukemmin.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mielestä puhelinmyyntiä tulisi säädellä tiukemmin.

Julkaistu: 19.1. 18:35

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Elisan laajakaistamyynnissä ilmenneet väärinkäytökset kertovat tarpeesta puhelinmyynnin tarkempaan sääntelyyn.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo Ylelle, että Ilta-Sanomien paljastamat Elisan laajakaistamyynnissä ilmenneet väärinkäytökset kertovat siitä, että puhelinmyyntiä tulisi säännellä tiukemmin.

  • Oletko ollut tai oletko puhelinmyyntityössä? Kerro meille, millaista työ on: WhatsApp 040-6609019 tai uutiset@iltasanomat.fi.

Osa Elisan puhelinmyyjistä oli valehdellut järjestelmällisesti asiakkaille yrittäessään myydä lisänopeutta Elisan taloyhtiökohtaisiin laajakaistoihin.

Kuluttaja-asiamiehen mielestä puhelinmarkkinointi pitäisikin sallia ainoastaan siihen erikseen suostuville asiakkaille.

Ylen mukaan kuluttajavirasto kannattaa niin sanottua opt-in-mallia, jossa telemarkkinointiin pitäisi erikseen antaa suostumus. Markkinoinnin erikseen salliminen ei Väänäsen mukaan estäisi väärinkäytöksiä, mutta kuluttajalla tulisi hänen mukaansa kuitenkin olla asiassa valinnanvapaus.

– Puhelinmyynnin sektorilla on paljon ongelmia, kuten harhaanjohtavaa markkinointia ja tilausansoja, Väänänen sanoo Ylelle.

Tuoreimmat osastosta