Näin kävi, kun toimitusjohtaja alkoi johtaa alaisiaan ulkomailta käsin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin kävi, kun toimitusjohtaja alkoi johtaa alaisiaan ulkomailta käsin

Edelleenkin Innolinkin toimitusjohtaja Pekka Vuorela miettii päivittäin, onko hän enää tarpeellinen johtajana, kun hän johtaa alaisiaan Saksasta käsin.

Innolinkin toimitusjohtaja Pekka Vuorela lähti etäjohtajaksi Saksaan. Hän myöntää kaipaavansa päivittäistä ajatusten vaihtoa ja satunnaisia kohtaamisia konttorilla.

2.1.2020 6:48

Taloussanomat kertoi syyskuussa Innolinkin toimitusjohtajasta Pekka Vuorelasta, joka muutti Saksaan Stuttgartiin ja edistää nyt sieltä käsin yrityksen kansainvälistymistä. Hän myönsi tuolloin jännittävänsä etäjohtajuutta.

– Hermostuttaa, tarvitaanko minua enää vuoden kuluttua. Aina puhutaan, että hyvä johtaja tekee itsensä tarpeettomaksi. Uskon pikemminkin, että jokainen johtaja haluaa olla tarpeellinen, hän sanoi aiemmin.

Nyt tiedolla johtamisen ja henkilöstöpalveluiden konsulttiyrityksen luotsi sanoo, että täysin hän ei ole saanut huoltaan karistettua näiden kuukausien aikana. Edelleenkin mieleen juolahtaa päivittäin, onko tarpeellinen. Näiden ajatusten rinnalle on noussut kuitenkin tyytyväisyys.

– Ihmiset ovat ottaneet isompaa roolia ja enemmän vastuuta, kun olen keskittynyt Saksan bisneksiin. Olen heidän kasvamisestaan hyvin ylpeä.

Vuorela sanoo oppineensa aivan uudella tavalla itsensä johtamista ja suunnitelmallisuutta aikataulunsa hallinnassa. Aiemmin hänen kalenterinsa täyttyi asiakastapaamisista. Johtamiseen ja kehittämiseen liittyville palavereille oli hankala löytää aikaa.

Nyt etätöissä kalenterin hallinta on järjestelmällisempää. Kerran kuukaudessa kotimaassa vieraileva toimitusjohtaja tekee sitä pidemmällä tähtäimellä kuin ennen.

– Aikaa pitää varata johtajuudelle, ei se itsestään synny. Nyt on vapautunut uudella tavalla energiaa viedä asioita eteenpäin. Tämä on yllättänyt minut etäjohtajuudessa.

Pekka Vuorela sanoo oppineensa etäjohtajajana uudella tavalla suunnitelmallista oman aikataulun hallintaa.

Hän halusi saada enemmän aikaa yhteydenpitoon oman henkilöstön kanssa ja on sen saavuttanutkin.

– Sähköiset työkalut, kuten etäkokoussovellukset ovat mahdollistaneet sen, että minulla jää nyt itse asiassa aiempaa enemmän aikaa johtamiselle. Aikaa ei kulu siirtymiseen paikasta toiseen.

Vuorela myöntää kuitenkin, että kaipaa ”hirvittävästi” ajatusten vaihtoa ja satunnaisia kohtaamisia toimistolla. Hänestä etätyössä olevan vastuulla on yhteisöllisyyden luominen ja se vaatii aikaa ja vaivaa. Joka päivä konttorissa olevilla se syntyy helpommin.

”Olemme edenneet rauhassa”

Vuorela kuvaa, että muutto Saksaan sai alkunsa alunperin perhesyistä. Samalla hän päätti kuitenkin yhdistää perhe-elämän vaatimuksiin etätyön mahdollisuudet sekä yrityksen kansainvälistymisen. Selvää oli, että nykyinen perhe seuraa mukana.

– Pendelöinti perheen ja työpaikan välillä on kuormittavaa. Minulla on hyvä parisuhde ja lapset ovat tärkeitä. Haluan vaalia suhdetta perheeseeni ja olla isänä läsnä, kun lapset kasvavat, hän kuvaili aiemmin Taloussanomille.

Vuorela lähti ainoana innolinkiläisenä noin vuodeksi tunnustelemaan Saksan markkinaa ja käynnistämään liiketoimintoja. Syyskuun lopulla yrityksen riveissä aloitti myös sveitsiläinen konsultti.

Innolink näkee Saksassa hyvän markkinaraon, sillä saksalaisyritykset hyödyntävät digitaalisuutta suomalaisia vähemmän. Yritys lähti markkinoille tiedolla johtamisen palveluilla, joihin sisältyvät markkinatutkimukset, analytiikka ja konsultointi.

– Olemme edenneet rauhassa ja rakentaneet kumppanuuksia. Teimme esimerkiksi valmiiksi saksankielisen verkkosivustomme. Joskus aiemmin meillä on ollut vähän liikaakin vauhtia.

Hän sanoo, että on ollut mukava huomata, miten hyvässä huudossa suomalaiset ja suomalaiset yritykset Saksassa ovat. Sekin jo avaa ovia.

– Tämä on yllättänyt meidät. Emme ymmärtäneet, miten myönteisesti meihin suhtaudutaan ja miten iso valttikortti se on.

Saksassa korostuvat Vuorelan mukaan vakaus ja näytöt. Ostajat ostavat isoilta toimijoilta, yrityksiltä, jotka ovat toimineet jo pitkään ja yrityksiltä, joilla on vahvat asiakasreferenssit.

Hän korostaa, että isolla osalla suomalaisista yrityksistä on mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Maailmalle lähdön harkintaa kannattaisi hänestä madaltaa ja aikaistaa.

– Suomalaiset yritykset ajattelevat ehkä vähän liian perinteisesti, että kansainvälistymispäätös on tehtävä lopullisesti. Sen mahdollisuuksia voisi kuitenkin testata monin tavoin ja helposti ennakkoon.

Innolink tekee kaikkiaan 550 markkinatutkimusta vuosittain. Konsernin liikevaihto oli viime vuonna noin 18,5 miljoonaa euroa.

Etäjohtajuuden kolme pointtia

1. Itsensä johtaminen keskiöön ja Getting Things Done -menetelmä: kirjaa ylös kaikki seuraavan päivän tehtävät etukäteen ja jaottele ne nopeisiin ja ajattelua vaativiin tehtäviin.

2. Etäjohtajan otettava vastuu vuorovaikutuksesta. Soita aina kun pystyt ja video aina päälle. Kysy mitä kuuluu.

3. Vuorovaikutus ei synny etänä ilman suunnittelua. Kuuntelu-, aktivointi- ja sparrausmenetelmät käyttöön kaikissa palavereissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?