Fazer myy tuotteita 40 maahan, Fazerin Sininen Suomen ykkösenä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Fazer-johtaja paljastaa: Tässä kulkee Euroopan turkinpippuriraja

New York ja muun muassa Chicago ovat Fazerin uusia myyntialueita Yhdysvalloissa.

Julkaistu: 7.12.2019 8:09

Fazerin suurimman hittituotteen asema ei Suomessa heilu, mutta muualla makeisbisneksessä kilpailu on ankaraa.

Fazerin tutut suklaat ja makeiset ovat levinneet jo Aasiaankin, mutta makeisbisneksessä taistelu markkinaosuuksista on kovaa. Uusia makuja pitää tuottaa kaupan hyllyyn monta kertaa vuodessa, sillä niistä tulee kasvua.

Fazerin lupaus uutuuksista on neljä kertaa vuodessa.

– Kilpailu on erittäin kovaa erityisesti suklaalevysarjassa, Fazer Makeisten kaupallisten yksiköiden toimitusjohtaja Tom Lindblad kertoo.

Konserni viestii nykyään vahvasti hyvinvointi- ja kasvituotteista, kuten kaurapohjaisista innovaatioista, mutta makeisbisnes on yhä tunnetuin liiketoimintayksikkö. Sen osuus on noin viidennes koko liikevaihdosta.

Fazerin vakiintuneilla markkinoilla pohjoisessa Euroopassa bisnes on enemmänkin taistelua markkinaosuuksista. Uusissa markkinoissa kasvutavoitteita on Fazerilla ”aggressiivisestikin”.

Iso uusi kasvupanostus on Tanskaan, jossa Fazerilla ei ole samanlaista jalansijaa kuin muissa Pohjoismaissa. Toinen on Yhdysvalloissa. Molempiin Fazer on perustanut hiljattain omat myyntiorganisaatiotkin, tammikuussa Tanskaan ja Yhdysvaltoihin kesäkuussa.

– Kasvu on ollut merkittävää Tanskassa tämän 11 kuukauden aikana, yli 20 prosenttia.

Kiinassa on ensimmäinen sopimus jakelijan kanssa. Projekteja on myös Japaniin ja Etelä-Koreaan.

Yksi tuote ylitse muiden

Erilaisia makuvaihtoehtoja makeisvalmistajien on tuotava markkinoilla nykyään nopeaa tahtia. Myynnin volyymia tulee tutuista mauista, kasvua uutuuksista.

– Kuluttaja on hyvin utelias maistamaan tutun brändin alle tulevia uusia makuja. Se on erittäin tärkeä osa tätä bisnestä, Lindblad sanoo.

Tom Lindblad kertoo, että Fazerin Sinisen perusversiota levystä valmistetaan 15 miljoonaa kappaletta vuodessa.

Vaikka suklaalevyissä on nykyään mitä villeimpiä maku-uutuuksia, yhden tuotteen asemaa ne eivät millään muotoa horjuta.

Fazerin myydyin yksittäinen tuote on ja pysyy samana vuosikymmenestä toiseen. Fazerin Sininen, 200 gramman maitosuklaalevy. Se lanseerattiin vuonna 1922.

Lähes kaikki levyt myydään Suomessa, sillä Ruotsissa perussinistä myydään 145-grammaisena ja laivoilla ja lentokentillä 250-grammaisena.

Fazerin Sinisen jälkeen seuraavaksi eniten yhtiö myy Suomessa hasselpähkinälevyä ja joulumyynnin ansiosta 270 gramman Sinistä konvehtirasiaa ja vastaavaa Dumle-rasiaa.

Sokerimakeisissa Remix-pussit ovat kärjessä, kuten myös tutut Dumlet, Mariannet ja Kismetit.

Marabou hallitsee Ruotsissa

Mitä kauemmaksi Suomesta mennään, sitä vahvemmin vastassa on muitakin Fazeria suurempia suklaajättejä, kuten Mars, Lindt & Sprüngli, Nestlé ja Hersey sekä lukuisat pienet artesaanisuklaatehtaat.

Ruotsi on Fazerin isoin vientimarkkina. Siellä Fazerin tuotteita parhaiten kaupaksi menevät Tutti Frutti -makeiset, Dumle- ja Karl Fazer -suklaat.

Fazerilla on kuitenkin Ruotsissa iso kilpakumppani, Marabou, joka on Mondelez Internationalin omistama suklaabrändi.

Yhtiöstä ei kerrota, millaisilla markkinaosuuksilla ne toimivat Pohjolassa tai sitä, paljonko Marabou-levyjä myydään Pohjoismaissa ja Euroopassa.

– Fazerilla on ihan hyvä markkina-asema Ruotsissa. Olemme markkinakolmosia, Lindblad kertoo.

Myös Cloetta on Fazeria isompi Ruotsissa.

Virossa, Latviassa kaksi tärkeintä brändiä ovat Karl Fazer -suklaat ja Geishat. Venäjällä myydään huomattava määrä liköörikonvehteja.

Tanskalaiset ja norjalaiset ostavat sen sijaan Dumleja ja Turkinpippureita. Marianne-karkkien myynti on kasvussa Pohjoismaissa.

Turkinpippuria myydään isoja määriä niin Tanskassa, Norjassa kuin Ruotsissa. Voimakkaissa salmiakeissa kulkee selvä raja, Pohjois-Saksa ja Hollanti kuuluvat Pohjoismaiden joukkoon, mutta näiden ulkopuolella kulutus on olematonta.

Fazeria ei löydy suklaan suurmaan lentokentältä

Vientiä on Fazerilla kaikkiaan 40 maahan. Fazeria saa lentokentältä jopa Kenian Nairobissa, Australiassa Sydneyssä ja Filippiineillä Manilassa. Päävolyymi tulee Euroopasta. Geisha on ylivoimaisesti suurin vientituote, ja se myy hyvin esimerkiksi Aasiassa.

– Se istuu makuprofiililtaan hyvin kaikkialle maailmaan.

Korealaiset ostavat nyt innokkaasti myös Moomin-ksylitolipastilleja.

– Ksylitolin tunnettuus on erittäin suurta Etelä-Koreassa.

Lentokenttämyynti on oman bisnesalueensa, ja suurimmilla yhtiöillä on omat verkostonsa niihin. Kilpailu on armottoman kovaa.

– Lentokenttä on yksi tapa testata tuotetta ja saada tietoa siitä, miten maku, brändi, pakkaus ja väri istuvat markkinaan. Yhtenä hyvänä esimerkkinä on pilotoinnista alkanut hyvä myynti Geishalle Dubain lentokentällä.

– Se osuu siihen markkinaan hyvin.

Sen sijaan maailman tunnetuimpaan suklaamaahan, Belgiaan, Fazer ei vie tuotteita eikä ole edes yrittänyt.

Muutoin kansainvälistä kasvua tukee Fazerin uusi sopimus kiinalaisen jakelijan kanssa ja uusi myyntiorganisaatio Yhdysvalloissa. Siellä Fazerilla lanseerannut juuri ensimmäisen tuotteen pelkästään kansainvälisiä markkinoita varten.

Fazer Nordi tuli Yhdysvaltain markkinoille keväälle. Tummaa suklaata, suomalaiseen luontokuviin pakattuna, myydään New Yorkin Manhattanilla hyvinvointitrendin innoittamana.

Salmiakkisuklaa jakaa mielipiteet

Suomalainen makumaailma ei aina istu ulkomaalaiseen. Kun Fazer esitteli kansainvälisillä makeismessuilla turkinpippuri-suklaatuotteita, ostajien ilmeet ja reaktiot kertoivat nopeasti, että kauppaa ei todellakaan tule.

– Se oli tuote, joka jakoi tosi rajusti mielipiteet. Hurja myyntimenestys Pohjoismaissa, mutta et voi mennä esimerkiksi Venäjälle tai Baltiaan sen kanssa.

Lisää aiheesta