Finnkino ei antanut asiakkaiden kieltäytyä mainosviesteistä – tietosuojavaltuutettu puuttui asiaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finnkino ei antanut asiakkaiden kieltäytyä mainosviesteistä – tietosuojavaltuutettu puuttui asiaan

Finnkino Itiksen Luxe-salin sisäänkäynti.

Finnkino Itiksen Luxe-salin sisäänkäynti.

Julkaistu: 4.12. 12:11, Päivitetty 4.12. 12:16

Apulaistietosuojavaltuutettu on antanut elokuvateatteriketju Finnkinolle huomautuksen pakotetusta suostumuksesta sähköiseen suoramarkkinointiin.

Finnkinon verkkopalvelujen asiakasohjelmaan ei ole voinut liittyä ilman sähköisen suoramarkkinoinnin hyväksymistä. Apulaistietosuojavaltuutetun mukaan ei ole riittävää, että asiakas voi myöhemmin pyytää yritystä lopettamaan sähköisen suoramainonnan lähettämisen.

Asiasta oli tietosuojavaltuutetun toimistossa käsiteltävänä kymmeniä ilmoituksia. Lisäksi apulaistietosuojavaltuutettu on huomauttanut Finnkinoa siitä, että yhtiö vaatii asiakkaan tunnistamista kohtuuttoman vaivalloisesti ja että se ei ollut aiemmin kertonut puheluiden nauhoittamisesta asiakkailleen.

Valtuutettu on määrännyt yhtiön muuttamaan tietosuojakäytäntöjään. Päätöksistä voi valittaa hallinto-oikeuteen.

Taloussanomat kertoi Finnkinon käytännöistä helmikuussa. Tuolloin Finnkinon kaupallinen johtaja Kalle Peltola kertoi, että asiakas voi kieltäytyä markkinointipostista tekemällä ostokset anonyymisti:

– Toinen vaihtoehto on hyväksyä asiakkuusohjelman ehdot, mistä saa tiettyjä etuja. Silloin pyydetään rekisteröitymän ja antamaan meille tietoja itsestä sekä pyydetään markkinointilupa, joka on mahdollista omista profiilitiedoista poistaa.

Hän kertoi myös, että käytännöstä on tullut satoja palautteita, mutta mallista ei ollut tarkoitus luopua:

– Olemme sitä käyneet läpi, ja malli on tarkoitus pitää voimassa, Peltola kertoi.