Paketteja palautui lähettäjälle Postin lakon aikana – näin Posti selittää tilannetta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Paketteja palautui lähettäjälle Postin lakon aikana – näin Posti selittää tilannetta

Kuvituskuva
Julkaistu: 30.11. 19:52

Postin palvelupisteverkoston johtajan mukaan asiasta on tiedotettu.

Useat lukijat ovat ottaneet yhteyttä Ilta-Sanomiin kertoen heidän lähetyksiensä palautuneen lähettäjälle ilman, että he ovat saaneet tästä tietoa.

Erään lukijan mukaan Posti on ohjeistanut sisäisessä infossa asiamiesposteja pidentämään paketin säilytysaikaa, mikäli postipaketti on ollut hyllyssä vielä 27.11. ja saapunut toimipaikkaan 20–27.11 välillä. Säilytysaikoja on pidennetty näiden osalta 10.12. saakka.

Muutoin ohjeena on ollut, että kaikki mahdolliset noutamattomat paketit tai kirjeet palautetaan normaalisäilytysajan puitteissa, vaikka lakko on ollut päällä. Tämän perusteella ennen 20.11. saapuneet paketit ovat postin ohjeistuksella palautuneet lähettäjälle.

– Olettaisin, että paljonkin jo maksettuja lähetyksiä on siis pidetty hyllyissä lakon aikana ja ne on palautettu 27.11. Sain saapumisilmoituksen 28.11. eli aika hienosti hoidettu, lukija kertoo IS:lle sähköpostitse.

Postin palvelupisteverkoston johtaja Lasse Huttunen vahvistaa tapahtuneen, mutta huomauttaa, että Posti on tiedottanut asiasta etukäteen.

– Tiedot pitävät siinä mielessä paikkansa, että silloin kun lakko alkoi, suuri huolenaiheemme oli säilytystila. Säilytystilat loppuvat, jos meillä ei ole kykyä toimittaa paketteja eteenpäin. Tästä johtuen lakon alkuvaiheessa tehtiin päätös, että joudumme pitämään kiinni normaalista säilytysajasta. Siinä kohtaa sitten viestittiin, että lakosta johtuen voi tulla ongelmia paperisten saapumisilmoitusten liikkeissä. Pyysimme tämän vuoksi asiakkaita seuraamaan lähetyksiä postin sähköisten palveluiden kautta, joiden kautta lähetyksen saapumisen on voinut nähdä.

– Valtaosa meidän lähetyksiemme saapumisilmoituksista kulkee nykypäivänä tekstiviestillä. Vain noin yksi prosentti lähetyksistämme on sellaisia, joista paperisia saapumisilmoituksia joudutaan lähettämään. Siinä mielessä tämä haasteellinen toimintamalli on onneksi koskenut hyvin pientä määrää lähetyksiä, Huttunen jatkaa.

Vahinkoja on toki voinut sattua, mutta pääasiallisesti ne ovat olleet asiakkaan vastuulla.

– En voi kieltää, etteikö olisi käynyt yksittäistapauksia, joissa vastaanottaja ei ole saanut paperista saapumisilmoitusta, eikä ole huomannut seurata lähetyksen liikkeitä sähköisistä kanavista. Silloin se on saattanut palautua lähettäjälle ilman, että vastaanottaja on ollut siitä tietoinen, Huttunen kertoo.

Huttunen neuvoo asiakkaita olemaan yhteydessä lähettäjiin.

– Jos kuluttaja ei ole saanut pakettia, hänellä on oikeus saada tilauksistaan rahat takaisin. Toki verkkokauppa myös voi lähettää paketin uudelleen.