Panimon johtaja: Ensi viikolla voi juotava loppua – syynä postilakko - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Panimon johtaja: Ensi viikolla voi juotava loppua – syynä postilakko

Postin kuorma-autoja Sinebrychoffin panimolla Keravalla vuonna 2017.

Postin kuorma-autoja Sinebrychoffin panimolla Keravalla vuonna 2017.

Julkaistu: 22.11. 21:20

Postilakko iskee panimoiden tuotteisiin, mutta maltillisesti.

Oluista, lonkeroista ja siidereistä voivat jotkut tuotteet loppua kohta kauppojen hyllyiltä.

Postin tukilakkoon on mennyt Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL. Sen jäsenet ovat lopettaneet postin kuljetusten käsittelyn. Postin hoitamia kuljetuksia ei pureta eikä lastata.

Postin asiakkaita ovat maan suuret panimot ja juomatehtaat, kuten Sinebrychoff, Olvi ja Altia.

Sinebrychoffin toimitusjohtaja Anders Frydenlund sanoo, että panimolla on ollut pieniä vaikeuksia tuotteiden toimituksissa. Juomatoimitukset ovat toistaiseksi onnistuneet, kun panimo on löytänyt muita kuljetusyrityksiä.

Frydenlundin mukaan tukilakon jatkuminen aiheuttaa ongelmia. Asiakas huomaa toimitusvaikeudet kaupoissa asioidessaan.

– Vaikutukset voivat alkaa näkyä ensi viikolla.

Sinebrychoffin lisäksi Postin palveluita käyttää kuljetuksissa juomatehdas Altia.

Viestintäjohtaja Petra Gräsbeck sanoo, että postin tukilakon ei pitäisi vielä ensi viikolla vaikuttaa juomien saatavuuteen myymälöissä. Altian asiakkaat ovat pystyneet tekemään pientä ennakkovarautumista kasvattamalla varastoja.

– Olemme myös esimerkiksi toimittaneet etuajassa Altian Rajamäen tehtaalla valmistettavaa Blossa-glögia Ruotsin joulumyyntiä varten paikalliseen varastoon.

Gräsbeckin mukaan suurempi vaikutus lakolla jatkuessaan olisi Altian tuotteiden ulkomaan vientiin ja juomien raaka-aineiden maahantuontiin.

Iisalmessa pääpaikkaansa pitävä Olvi käyttää juomien toimituksissa Postin kuljetuspalveluita.

Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho sanoo, että juomatehdas saa tukilakon aikana toimitettua valtaosan tuotteista asiakkaille.

– Posti hoitaa runkokuljetuksia Iisalmesta, mutta he käyttävät tässä yrittäjiä. Yrittäjillä on omaa kalustoa ja he hoitavat näitä meidän toimituksiamme.

Kun Olvin toimitukset menevät alueterminaaleihin, sieltä on yrittäjävetoisia myymäläkuljetuksia.

– Meillä on oma henkilöstö, joka hyllyttää myymälöissä niissä asiakkuuksissa, joissa teollisuus saa hyllyttää.

Ahon mukaan Olvilla on vain joitakin katvealueita, jonne ei tukilakon aikana järjesty kuljetus. Jotkut jakelureitin osat, kuten maaseutureitit, jäävät toimittamatta.