Onko tässä Suomen rasvaisin neliöhinta? 13,5 neliötä maan alla – hinta 145 000 euroa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Onko tässä Suomen rasvaisin neliöhinta? 13,5 neliötä maan alla – hinta 145 000 euroa

Satamakatu 11:n arvokiinteistö kuvattuna vuonna 2013. Autopaikat valmistuvat kadun alle.

Satamakatu 11:n arvokiinteistö kuvattuna vuonna 2013. Autopaikat valmistuvat kadun alle.

Julkaistu: 22.11. 18:35

Katajanokkalaisen autopaikan hinnalla myydään 170 neliön omakotitaloa Mäntsälässä.

Pula parkkipaikoista on avannut pysäköintibisnekselle markkinaa Helsingin arvoalueella Katajanokalla. Alueen asukkaita tilanne turhauttaa.

– Homma on mennyt ihan mahdottomaksi. Pysäköinninvalvovat kyttäävät heti aamusta. Pakko on joskus jättää auto yöksi sakkopaikalle, kun missään ei ole vapaata tilaa. Tilanne on muuttunut tällaiseksi uusien asuntojen tulon jälkeen, sanoo asukas.

Asukas, joka ei työnsä takia halua nimeään julki, ei aikanaan raaskinut pistää rahaa autohallipaikkaan. Paheneva parkkipaikkapula ajoi hänet uudestaan katsastamaan tällä hetkellä tarjolla olevia vaihtoehtoja.

Tarjolla olevat autopaikat mykistävät.

Pysäköintilaitos Kiinteistö Oy Kasinoparkki myy Satamakadun alla vielä muutamaa autopaikkaa osakkaiden ulkopuolisille. Pyyntihinta on Oikotie.fi:ssä ja Etuovi.comissa 145 000 euroa.

Parkkiruudusta, jolla on kokoa 13,5 neliötä. Pelkälle autolle varatun tilan neliöhinnaksi tulee 10 740 euroa.

Katajanokkalaisten autopaikkojen neliöhinta on näin ollen enemmän kuin Suomen kalleimmassa kaupunginosassa Helsingin Kaartinkaupungissa. Siellä keskimääräinen asuinneliöhinta oli noin 8 500 euroa syksyllä, kertoo asuntojenhinnat.fi, joka kokoaa hintatiedot Tilastokeskuksesta.

Katajanokalla, joka oli yhdeksänneksi kallein postinumeroalue, asuinneliöhinnat olivat noin 6 500 euroa.

145 000 eurolla saisi myös vaikkapa neljän huoneen asunnon Helsingin Suurmetsässä, tai 170 neliön omakotitalon Mäntsälässä, kolmen tuhannen neliön omalla tontilla.

Kuvituskuva

Autohalli palvelee pääosin Pauligin entiseen paahtimoon valmistuvan asunto-osakeyhtiö Kasinorannan asukkaita. Loft-asunnoiksi muutetun talon varusteisiin kuuluvat myös kuntosali ja jäähdytetty viinikellari, jonka tuotteita voi korkata vaikkapa yhteisessä tasting-tilassa.

Pysäköintihallissa on 45 autopaikkaa, jotka myytiin asukkaille hieman alemmalla hinnalla eli 118 000 eurolla.

– 145 000 euroa on melko tarkkaan meidän omakustannushinta, eli tällä ei tehdä voittoa, kertoo Ilari Schouwvlieger, Aalto Ympäristökehityksen hallituksen puheenjohtaja.

Hankkeen rakennuttajana on Aalto Real Estate.

Satamakadun hintapyyntö on omassa luokassaan, mutta hinnat ovat olleet Helsingissä muuallakin kovia jo vuosia. Kampissa myydään tällä hetkellä autopaikkaa 75 000 eurolla, ja 40 000–60 000 euron hinnat ovat yleisiä kantakaupungissa.

– Kasinoparkin korkeat rakennuskustannukset ja sitä kautta korkea parkkiruudun hinta johtuvat täysin poikkeuksellisesta rakennuspaikasta. Sen lisäksi että halli tulee kadun alle, lattia on kolme metriä vieressä olevan merenpinnan alapuolella. Lisäksi kyseessä on käsittääksemme Suomen ensimmäinen tämän kokoluokan pysäköintihalli, jossa on kaikkiin pysäköintipaikkoihin sähköauton latausvalmius.

Katajanokan alueen parkkitilanne on surkea, koska alueella on valmistunut paljon uusia, vanhoihin rakennuksiin saneerattuja asuntoja. Esimerkiksi Satamakadulle valmistui Keskon entisestä pääkonttorista asuintaloksi muutettu rakennus. Kojamolla on entisessä teollisuusrakennuksessa Luotsikadulla vuokra-asuntoja.

Asuntotuotannon luoman hintapaineen lisäksi yksityisautojen käyttökustannuksien muuta maata kovemmalla hinnoittelulle on myös ympäristöperusteita kantakaupungissa, jossa julkinen liikenne pelaa hyvin.

– Varmasti nousevat parkkipaikkojen hinnat ovat seurausta pysäköintiongelmasta, mutta myös siitä, että sähköautojen määrän kasvu lisää kysyntää lämpimille ja latausmahdollisuudella varustetuille parkkipaikoille, Schouwvlieger sanoo.