Marie ”KonMari” Kondo nousi guruksi karsimalla turhaa tavaraa – myy nyt verkossa tuoksukynttilöitä ja kristalleja - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Marie ”KonMari” Kondo nousi guruksi karsimalla turhaa tavaraa – myy nyt verkossa tuoksukynttilöitä ja kristalleja

Marie Kondo on perustanut verkkokaupan, josta konmaritettuihin koteihin saa ostettua uusia tavaroita vanhojen hävitettyjen tilalle.

Julkaistu: 20.11.2019 10:38

Kirjoistaan ja Netflix-sarjastaan tunnettu japanilainen Marie ”KonMari” Kondo myy kaupassaan muun muassa keittiötarvikkeita ja tuoksukynttilöitä.

Japanilainen siivousguru Marie Kondo nousi julkisuuteen kehittämällä tavaroista luopumiseen kannustavan konmarittamisen.

Kondon ensimmäinen kirja, KonMari – Siivouksen elämänmullistava taika, julkaistiin Suomessa vuonna 2015. KonMari-metodin ajatuksena on, että elämässä alkaa uusi vaihe, kun luopuu tavaroista, jotka eivät tuota iloa. Kondo on saanut myös oman Netflix-sarjansa, jossa hän auttaa tavaroiden kanssa kamppailevia ihmisiä luopumaan liiasta omaisuudestaan.

Kondon viimeisin siirto on oma verkkokauppa, josta konmaritettuihin koteihin saa ostettua uusia tavaroita vanhojen hävitettyjen tilalle.

Kondon verkkokaupassa on myynnissä muun muassa keittiötarvikkeita, shiatsu-hieronnassa käytettävä puinen keppi sekä äänirautoja ja kristalleja.

Myytäviä tuotteita on kaikkiaan yli sata. Kallein tuote on 275 dollaria maksava keittiövälineteline. Halvin tuote puolestaan on keraaminen syömäpuikkoteline, joka maksaa 8 dollaria.

Kondo kertoo sanomalehti The Wall Street Journalin haastattelussa, että hän on valinnut nettikaupassa myytävät tuotteet itse.

Hän kertoo myös varmistaneensa, että ne täyttävät hänen kirjoistaan tutun KonMari-menetelmän vaatimukset. Kondo kertoi lehden haastattelussa ottaneensa jokaisen tuotteen käteensä ja arvioineensa, tuottaako se hänelle iloa.

Kondo perustelee nettikaupan avaamista sillä, että häneltä kysyttiin, millaisia esineitä hänellä on omassa kodissaan.

Siivousguru kuitenkin tunnustaa, ettei itse käytä kaikkea myynnissä olevaa. Hän silti vakuuttaa, että kaikki myytävä noudattaa KonMari-metodin maailmankuvaa.

– Tarkoituksena on rohkaista ihmisiä valitsemaan sellaisia tavaroita, jotka tuottavat iloa heille itselleen, hän sanoo.

The Wall Street Journal kiinnitti huomiota tavaroista luopumisen ja niiden kauppaamisen ristiriitaan.

Kondo vakuuttaa lehden haastattelussa, ettei yritä saada ketään ostamaan mitään liikaa.

Hän uskoo, että materian vaikutus ihmiseen toimii molempiin suuntiin: vääränlaiset tavarat voivat suistaa ihmisen sisäiseen kaaokseen, mutta oikeanlaiset tavarat voivat tehdä kodista turvasataman.

– Tärkeintä minulle on se, että ympäröit itsesi esineillä, jotka herättävät iloa. Jos tällä hetkellä käyttämäsi kulho tuo sinulle iloa, en rohkaise korvaamaan sitä ollenkaan, Kondo sanoo.

The Guardian kertoo, että Kondon verkkokauppaidea on saanut irvailua sosiaalisessa mediassa.

– Marie Kondo on nerokas huijari. Vakuuta kaikki heittämään tarpeettomat esineensä pois, myy heille lisää tarpeettomia esineitä, twiittasi australialaisen ABC:n toimittaja Osman Faruqi.

– Joten nyt kun olen siivonnut kaiken paskan, minun on ostettava uutta tavaraa Marie Kondolta, sanoo New York Post- lehden Barbara Hoffman.