Gigantti tutkii, paljastiko sen rekisteröitymis­lomake jopa salaisia osoite­tietoja - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Gigantti tutkii, paljastiko sen rekisteröitymis­lomake jopa salaisia osoite­tietoja

Kuvituskuva
Julkaistu: 17.11. 18:31

”Olemme todella pahoillamme.”

Kohu norjalaisomisteisen kodinelektroniikkaketju Gigantin ympärillä otti uusia kierroksia sunnuntaina.

Gigantti pyytää nyt anteeksi ja selittää sotkua koodivirheellä.

Järjestelmä on suljettu.

Iltalehti uutisoi lauantaina, että Gigantin sivuilla saattoi puhelinnumeron avulla löytää kenen tahansa etunimen ja sukunimen ja osoitteen, mikäli ne olivat julkisia.

Foorumina oli Gigantin asiakkaille tarkoitettu rekisteröitymislomake.

Sunnuntaina Iltalehti kertoi, että Gigantin sivuilta löytyi myös ihmisten toisia ja kolmansia nimiä ja oliko henkilöllä telemarkkinointikieltoa tai suoramarkkinointikieltoa.

Ilta-Sanomiin lauantaina yhteyttä ottanut henkilö väitti, että Gigantin sivuilla olisi puhelinnumeron avulla tullut näkyviin jopa hänen salatut osoitetietonsa.

Markkinointijohtaja Sami Särkelän mukaan Gigantin sivuilla olevan lomakkeen koodissa on ollut virhe.

– Valitettavasti meille on nyt selvinnyt, että virhe on mahdollistanut myös muiden kuin vain nimi- ja osoitetietojen näkymisen, Särkelä kertoo sähköpostitse.

– Olemme todella pahoillamme.

Gigantti on sulkenut järjestelmän ja Särkelän mukaan koodia korjataan parhaillaan.

– Kyseessä on ongelma, joka on tullut tietoomme vasta nyt.

– Haluamme taata asiakkaillemme mahdollisimman toimivan ja turvallisen käyttökokemuksen rekisteröityessä.

Toisin kävi.

– Emme halua missään nimessä sellaista järjestelmää, joka olisi yksityisyydensuojan kannalta riski, Särkelä selittää.

Ilta-sanomiin otti yhteyttä henkilö, jonka mukaan hänen salainen osoitetietonsa olisi tullut puhelinnumeron kautta näkyviin, onko tämä mahdollista tai mikä voisi olla mahdollisen väärinkäsityksen syynä?

– Näin ei missään nimessä pitäisi olla, Särkelä vastaa.

– Selvitämme yhteystieto- ja henkilömarkkinointirekisteriä ylläpitävän Bisnoden kanssa tilannetta ja ylipäätään sitä, mistä koodivika on päässyt syntymään.

Särkelä kertoo Gigantin käyttäneen rekisteriä, joka on julkisesti saatavilla Bisnodesta.

Miksi järjestelmä alunperin luotiin?

– Rekisteröintisivumme on toteutettu siten, että jos käyttäjän tiedot ovat julkisia, järjestelmä täyttää lomakkeeseen tiedot automaattisesti puhelinnumeron perusteella. Tällä järjestelmällä halutaan tarjota asiakkaille mahdollisimman helppo, toimiva ja turvallinen käyttökokemus rekisteröityessä.

Koodivirhe yllätti Gigantin.

Särkelä sanoo ymmärtävänsä ”yleisön aiheelliset reaktiot”.

Hän toistaa Gigantin olevan ”todella pahoillaan”.

Tietojen keräämiseen Gigantti käyttää Bisnode-yrityksen yhteystieto- ja henkilömarkkinointirekisteriä.