Matkahuolto uudisti pakettipalveluidensa hinnoittelun keskellä postilakkoa – yhtiö kertoo, mistä uudistuksessa on kyse - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Matkahuolto uudisti pakettipalveluidensa hinnoittelun keskellä postilakkoa – yhtiö kertoo, mistä uudistuksessa on kyse

Matkahuollon mukaan uudistuksen valmistelu alkoi noin puolitoista vuotta sitten.

Matkahuollon mukaan uudistuksen valmistelu alkoi noin puolitoista vuotta sitten.

Julkaistu: 14.11. 15:09

Muutos pohjautuu Matkahuollon asiakkailta saamaan palautteeseen. Uudistuksella ei ole yhtiön mukaan mitään tekemistä Postin lakon kanssa.

Matkahuolto on uudistanut pakettipalveluidensa hinnoittelun. Aiemmin hinnoittelu perustui lähetettävän paketin painoon, mutta uudistuksen jälkeen lähetettävä paketti hinnoitellaan koon mukaan.

Sama käytäntö on käytössä Postilla. Ajoitus on herättänyt kysymyksiä siitä, liittyykö Matkahuollon tekemä uudistus Postin meneillään olevaan lakkoon.

Johtaja Kati Nevalainen Matkahuollon pakettipalveluista kertoo, että uudistuksen valmistelu alkoi noin puolitoista vuotta sitten.

– Tällä uudistuksella ei ole Postin lakon kanssa yhteyttä, eli kyseessä on puhdas sattuma. Suunnittelemme toimintaamme pidemmällä aikajänteellä.

Uudistus suunniteltiin Nevalaisen mukaan otettavaksi käyttöön ennen joulun pakettisesonkia. Matkahuollon tavoitteena on saada nykyistä isompi osa kuljetettavasta pakettimäärästä.

– Joulu on suurin pakettien lähettämisen sesonki vuodessa, ja toki halusimme tuoda uuden, entistä selkeämmän palveluportfoliomme markkinoille hyvissä ajoin ennen Black Fridaysta alkavaa joulun pakettisesonkia.

Nevalainen kertoo Matkahuollon saaneen runsaasti palautetta käteisellä lähettäviltä asiakkailta liittyen siihen, että kokopohjainen hinnoittelumalli soveltuisi paremmin ison osan asiakkaita tarpeisiin.

– Saimme paljon palautetta siitä, että tuotteistus ja hinnoittelu koettiin monimutkaisena ja asiakkaat vertasivat palveluvalikoimaamme Postin käytössä olevaan kokopohjaiseen hinnoittelumalliin. Painopohjaisen hinnoittelumallin takia olemme jääneet markkinakasvusta.

Matkahuolto ei ole markkinoinut uudistustaan vielä ollenkaan. Nevalainen kertoo, että uudistuneet verkkosivut avattiin tiistai-iltana. Yhtiö on markkinoinnin puutteesta huolimatta saanut uudistukseen liittyen jo jonkin verran palautetta.

– Jonkin verran on tullut kyselyitä liittyen uuteen hinnoitteluun. Palautetta on tullut laidasta laitaan.

Nevalainen toteaa, että uudistuksen myötä hinnat eivät ole lähtökohtaisesti nousseet. Osassa lähetettäviä tavaroita hinnat ovat laskeneet, kun taas jossain tapauksissa hinnat ovat Nevalaisen mukaan saattaneet nousta.

Alla esimerkkihintoja Matkahuollon ja Postin tarjoamista kotimaan paketeista. Hinnat ovat nettihintoja.

Jos kuva ei näy, pääset katsomaan sitä tästä.

– Jos näin karkeasti arvioidaan, niin hieman pienempää ja painavampaa tavaraa lähettävät voittavat tässä uudistuksessa.

Hyvin kevyttä, mutta tilaa vieviä tavaroita lähettävät joutuvat taas maksamaan aiempaa enemmän.

Postin lakko ajaa pakettiasiakkaita kilpailijoille vuoden tärkeimpinä viikkoina.

Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola kertoi aiemmin IS:lle, että käteisasiakkaiden määrä kymmenkertaistui ensimmäisenä lakkopäivänä maanantaina. Lisäksi lakko on tuonut sille sille kymmeniä uusia yritysasiakkaita.

Myös Postnordilla on positiivinen ongelma. Lakon seurauksena sillä on kuljetettavana huomattavasti tavallista enemmän paketteja.

– Myynti on todella ruuhkautunut, pyyntöjä käsitellään kovalla kiireellä, PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck kertoi.

Kansainvälisiin lentopikakuljetuksiin erikoistuneesta DHL Expressistäkin kerrottiin, että kyselyiden määrä on selkeästi kasvanut.