A-Katsastus aloitti yt-neuvottelut – toimitusjohtaja Kivikoski: Alalla ylikapasiteettia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

A-Katsastus aloitti yt-neuvottelut – toimitusjohtaja Kivikoski: Alalla ylikapasiteettia

A-Katsastus Group on Suomen suurin katsastusyhtiö, jolla on 190 asemaa.

A-Katsastus Group on Suomen suurin katsastusyhtiö, jolla on 190 asemaa.

Julkaistu: 12.11. 22:31, Päivitetty 13.11. 12:30

Kivikosken mukaan yt-neuvotteluiden taustalla on tilanne, jossa katsastukset vähenevät. Samaan aikaan alalle on viime vuosina tullut uusia yrittäjiä.

Katsastusketju A-Katsastus ilmoitti eilen aloittavansa yt-neuvottelut, joiden piirissä on yhteensä 275 henkilöä. Alustavan arvion mukaan työvoiman vähennystarvetta on enintään 85 henkilötyövuotta.

A-Katsastus Group on Suomen suurin katsastusyhtiö, jolla on noin 190 katsastusasemaa. Toimitusjohtaja Kari Kivikosken mukaan yt-neuvotteluiden taustalla on tilanne, jossa katsastukset vähenevät. Samaan aikaan alalle on viime vuosina tullut uusia yrittäjiä.

– Kyse on ennen kaikkea katsastusregulaation muutoksista, joka vähentää Suomessa vuosittain katsastettavien autojen määrä noin 13 prosenttia, eli noin 350 000 katsastusta vuodessa, Kivikoski sanoo uutistoimisto Startelille.

Hänen mukaansa on mahdollista, että A-Katsastus joutuu harventamaan verkostoaan.

Viime vuoden keväällä katsastussäännökset muuttuivat ja henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenivat. Uusi auto katsastetaan ensimmäisen kerran vasta neljän vuoden jälkeen eikä enää kolmen vuoden jälkeen.

Tämän jälkeen katsastus tapahtuu joka toinen vuosi, kunnes auto on kymmenvuotias. Tämän jälkeen katsastus tapahtuu vuosittain.

Määrä tuplaantui

Kivikosken mukaan katsastusasemien määrä on tuplaantunut kymmenessä vuodessa, samaan aikaan kun katsastettava autokanta on pysynyt lähes ennallaan ja katsastushinnat ovat laskeneet.

– Meillä on Suomessa markkinoilla melkoinen ylikapasiteetti, 520 toimivaa katsastusasemaa, jotka jakavat samaa kakkua, Kivikoski sanoo.

Hän viittaa myös vuonna 2014 tapahtuneeseen lakiuudistukseen, jolla alalle tulon kynnystä laskettiin. Lain myötä katsastusluvan saattoi saada autokorjaamonkin yhteyteen.

– Aikaisemmin katsastusluvan saaminen edellytti riippumattomuutta mistään muusta liiketoiminnasta, Kivikoski sanoo.

A-Katsastuksen neuvottelut eivät koske kuljettajantutkinto- ja lupa-asioita hoitavaa Ajovarmaa, katsastuksen tukitoimintoja eikä Veholta siirtynyttä katsastusliiketoimintaa.

A-Katsastus palasi kesällä suomalaisomistukseen, kun pääomasijoittaja MB Rahastot osti konsernin. Kauppahintaa ei kerrottu. Aiemmin yhtiön omisti eurooppalainen pääomasijoittaja Bridgepoint.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto otti kaupan syyniinsä, koska se epäili, että siirtyminen uuteen omistukseen voisi heikentää kilpailevien katsastusyritysten mahdollisuuksia markkinoilla.

KKV hyväksyi kaupan ehdollisena lokakuussa, ja edellytti MB Rahastojen omistaman Protaconin tarjoavan katsastuksissa käytettävää Muster-ohjelmistoaan edelleen myös kilpailijoille.

Päivitys 13.11. kello 12.30: Tarkennettu uutista Muster-ohjelmiston osalta.