”Japanin Ikeaksi” kuvattu Muji avaa jättimyymälän Suomeen – 500 lahjakassin tekstissä piilee yllättävä Suomi-vitsi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

”Japanin Ikeaksi” kuvattu Muji avaa jättimyymälän Suomeen – 500 lahjakassin tekstissä piilee yllättävä Suomi-vitsi

Tältä näyttää Helsingin ydinkeskustaan auennut japanilainen jättimyymälä.

Mujilla on myymälää ennen ollut neljä pop up -myymälää Helsingissä.­

7.11.2019 15:03

Japanilainen jättiketju Muji tekee kotiläksynsä huolella, kun se tekee uuden maavaltauksen, tässä tapauksessa Suomeen. Huomenna perjantaina avautuu suosioltaan ”Japanin Ikeaksi” kuvatun Mujin Euroopan suurin myymälä Helsingin Kampin kauppakeskuksessa.

Torstaina Ryohin Keikakun, Mujin omistaman pörssiyhtiön pääjohtaja Satoru Matsuzaki oli paikalla, kun Muji päästi median tutustumaan laajoihin myymälätiloihin. Ne on suunniteltu huolella suomalaisuutta vaalien, jopa hiukan kliseisestikin, ruisleipäpinoista valkoisiin ämpäreihin.

Myymälätilat ovat houkuttelevan kodikkaita, valaistus on pehmeä ja rauhallinen, lapsille on kirjoja ja leikkialue. Suomalainen ja japanilainen muotokieli sekoittuvat harmonisesti yhteen. Tuotteiden laaja kirjo ja huoliteltu esille pano houkuttaa ostamaan.

Mujin edustajia, muun muassa yhtiön Euroopan-johtaja Takuo Nagahara, oli runsaasti paikalla esittelemässä uutta Euroopan lippulaivamyymälää.­

Muji tietää miten suomalaisia saa liikkeelle. Huomenna jaossa on 500 ilmaista lahjakassia ensimmäisille asiakkaille, ei sentään ämpäreitä, mutta viittauksena kassin japaninkielisestä tekstistä: ”Kannellinen ämpäri”. Kassin sisältö on käytännönläheinen, kuten brändi, kassista löytyy muun muassa japaninsypressiltä tuoksuva terveinen.

– Tulimme Suomeen kaksi vuotta sitten Habitare-messuille, ja teimme siellä ennätyksellisen hyvää myyntiä. Silloin aloimme tutkia Suomen markkinaa, Matsuzaki kertoi medialle.

Sittemmin Muji kokeili myyntiä menestyksellä neljässä eri pop up -kaupassa Helsingissä.

Matsuzakin mukaan Kampin valikoimasta 40 prosenttia on muotia, saman verran sisustus- ja taloustavaroita ja loput elintarvikkeita.

Mujilaiset tuovat toistuvasti esille suomalaisten ja japanilaisten yhteisiä piirteitä. Matsuzaki kehui molempien olevan saunakansaa.

Mujin Euroopan-johtaja Takuo Nagahara paljastaa Taloussanomille, että suomalaisissa ja japanilaisissa on paljon yhteisiä piirteitä. Molemmissa maissa ihmiset pitävät yksinkertaisista, selkeistä tuotteista.

Ämpärivitsi lienee Suomessa jo osalle hieman väsynyt, mutta huvittaa japanilaisia yhä.

Muji myy vajaan sadan suomalaisen pienyrittäjän tuotteita myymälässä.­

– Suomalaiset pitävät ämpäreistä, joissa on kansi. Habitare-messuilla Mujin pop up -kaupassa ämpäreitä myytiin uskomattoman paljon. Se on mielenkiintoista, muualla ne eivät menisi kaupaksi, Nagahara sanoi.

– Lähes kaikki suomalaiset pitävät saunasta. Minä tutustuin siihen [suomalaiseen saunaan], ja pidin kovasti. Kävin viidessä eri saunassa Helsingin keskustassa.

Muji suunnittelee myös sänkyjä.­

Helsingin-liikkeen liikevaihto on pieni palanen jättiyhtiössä, mutta tärkeä Euroopan mittakaavassa. Mujin Suomen-johtaja Toshihiko Tanaka kertoi syyskuussa Taloussanomille, että kävijämäärille ei ole asetettu numeerisia tavoitteita, mutta tavoite on silti kova.

Kampin liikkeen pitäisi kaksin- tai kolminkertaistaa liikevaihtonsa verrattuna nykyisin parhaiten myyvään Euroopan Muji-kauppaan eli Lontooseen.

Mujin tarina alkoi vuonna 1979. Japanilainen muotoilijoista ja yrittäjistä koostuja ryhmä alkoi käyttää Muji-nimeä suunnittelemistaan tuotteista, joita myytiin Seiyu-kauppaketjussa vuonna 1980. Muji tulee sanoista Mujirushi Ryohin, mikä tarkoittaa ”bränditöntä laatutuotetta”.

Brändi syntyi vastavetona kulutusyhteiskunnan kaupallisuudelle ja ilmiöille, jotka näkyivät Japanissa tuona aikana. Mujin perustajat halusivat luoda askeettisia, laadukkaita ja kohtuuhintaisia tuotteita, joissa ei ole tuotemerkkiä eikä suunnittelijan nimeä.

Pakkausten yksinkertaistaminen on yhä eräs brändin pääsanomia. Tuotteet pysyvät myös vuosia ennallaan valikoimassa, mikä korostaa kestävää kulutusajattelua. Suunnittelu on pelkistettyä ja selkeää.

Myymälän kirjahyllyssä silmiin osuu ilmastoaktivisti Greta Thunbergin kirja – 7 000 kutsuvasti esille pannun kulutustavaran joukossa.

Mujilla on Kiinassa ainakin vaatteiden ja jalkineiden tuotantoa.­

Japanilaisketjulla on 900 myymälää ympäri maailmaa. Päivittäistavaroiden, vaatteiden, kenkien ja Suomessa on nyt myös lähiruokaan painottunut elintarvikeosasto, Muji Books -kirjaosasto ja lounasravintola. Maailmalla yhtiö on on perustanut hotelleja, suunnitellut rautatieaseman Osakaan.

Ravintolassa on vajaat 200 asiakaspaikkaa.­

Suomessa se on myös kehittänyt suomalaisen Sensible Four -yrityksen kanssa Gacha-robottibussia. Se alkoi kyyditä matkustajia Espoossa huhtikuussa. Sensible 4 kaavailee, että sen busseja saadaan käyttöön julkisille teille Suomessa ja ulkomailla ensi vuonna.

Mujin Kampin-ravintolassa myydään lounaita, perinteisiä, mahdollisimman autenttisia suomalaisia ja japanilaisia annoksia. Kampin ruokakonseptia vetävä Heikki Ahopelto kutsui konseptia kohtuuhintaiseksi ja "konstailemattomaksi".

Ravintolassa hyödynnetään myös lähituottajien ruokaa. Kyseessä on eräänlainen Mujin pilottihanke ravintolapuolella Euroopassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?