Muutama vuosi sitten Kotipizzaa syytettiin ahneudesta, sitten koko kurssi muuttui – huima kasvutarina sai alkunsa Manilan kaatopaikalta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tommi Tervanen vieraili Manilan kaatopaikalla. Näky muutti kaiken.­

Muutama vuosi sitten Kotipizzaa syytettiin ahneudesta, sitten koko kurssi muuttui – huima kasvutarina sai alkunsa Manilan kaatopaikalta

Ravintolayhtiö Kotipizzan kasvu on Suomen pörssihistoriassa poikkeuksellista. Toimitusjohtaja Tommi Tervasen mielestä tärkein syy kasvuun on vastuullisuuden ottaminen liiketoiminnan keskiöön.


2.11.2019 15:20

Maailmanparantaminen on taloudellisesti kannattavaa.

Tähän johtopäätökseen on pakko tulla, kun tutkii Kotipizzan kasvua. Vuoden 2015 alussa yhtiö julisti tehtäväkseen parantaa maailmaa pizza kerrallaan.

–Nykyään vastuullisuus on kuin hygienia. Se on pakko olla kunnossa, kuvaa Tommi Tervanen.­

Sen jälkeen yhtiö kasvatti vertailukelpoista liikevaihtoaan joka vuonna kaksinumeroisin prosenttiluvuin.

Viime vuoden marraskuussa norjalainen elintarvikeyhtiö Orkla ilmoitti ostavansa Kotipizzan. Orkla maksoi Kotipizzan osakkeista 460 prosenttia enemmän kuin yhtiön listautuessa heinäkuussa 2015. Kasvuvauhti lienee Helsingin pörssin ennätys.

– Kasvu ei olisi onnistunut ilman vastuullisuuden missiota. Tämä on ollut meille valtavan energisoiva asia. Meille vastuullisuus on koko yhtiön sielu ja olemassaolon tarkoitus, Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.

Kaatopaikalla syntyi päätös

Kotipizzan vastuullisuustarina sai alkutahdit jo paljon ennen vuotta 2015.

Vuonna 1994 Tervanen työskenteli Keskolla ostajana. Hieman päälle 20-vuotiaana hän pääsi ensimmäiselle ulkomaanmatkalle Manilaan Filippiineille. Kesko teki tuolloin ruotsalaisen kauppaketju Ican kanssa yhteistyötä hankinnoissa.

– Icalla oli silloin hyväntekeväisyyspuoti maailman suurimmalla kaatopaikalla Smokey Mountainilla. Siellä oli kaksi miljoonaa tonnia jätettä, joka savusi, kun se fermentoitui. Se haju oli aivan kuvottava.

Lapset etsivät Smokey Mountainin kaatopaikalla myyntikelpoista materiaalia. Kuva vuodelta 2007.­

Siellä Tervanen seisoi aikaerosta väsyneenä puku päällä. Kaatopaikalla asui 30 000 ihmistä, joista suurin osa oli lapsia, jotka lajittelivat jätteitä käsin. Heidän toiveena oli löytää jotain metallista, jonka myymällä voisivat saada muutaman peson elämistä varten.

– Silloin maailman raadollisuus kolahti parikymppiselle. Siellä päätin, että jos teen joskus jotain bisnestä, haluan tehdä jotain, joka tekee ihmisille hyvää.

Mies louhii saastevuorta Smokey Mountainilla huhtikuussa 2011.­

Nuhjuiset pizzeriat

Vastuullisuutta ei voi liiketoiminnassa tarkkaan määritellä. On eri asia olla vastuullinen öljy-yhtiö kuin vastuullinen peliyhtiö. Vastuullisuutta määrittävä kysymys on kuitenkin sama: Mitä vaikutuksia yrityksen toiminnasta on työntekijöille, ympäristölle ja yhteiskunnalle?

Näitä Tervanen lähti johtoryhmän kanssa miettimään, kun hän aloitti Kotipizzan toimitusjohtajana vuonna 2013.

Tervanen kertoo, että tuolloin Kotipizzat olivat ehkä hieman nuhjuisia ja brändi ei erottunut riittävästi kilpailijoista.

– Meidän tuotteet olivat kilpailijoiden kanssa samannäköisiä ja jopa aika samanmakuisia. Samaan aikaan osa kilpailijoista toimi jopa vastuuttomasti. Ei maksettu veroja ja raaka-aineet olivat epäilyttäviä.

Tervanen vetäytyi hallituksen ja johtoryhmän kanssa pohtimaan kolmea kysymystä: mitä yhtiö tekee, miten se sitä tekee ja miksi.

–Meidän olemassaolon tarkoitukseksi muotoutui, että haluamme parantaa maailmaa pizza kerrallaan, Tommi Tervanen kertoo.­

Pohdinnan tuloksena syntyi päätös alkaa tehdä maailman parasta pizzaa kotimaisista raaka-aineista. Kysymys miksi alkoi poltella Tervasen hajuaisteja.

– Silloin se sama tuoksu Smokey Mountainista tuli mieleen. Meidän olemassaolon tarkoitukseksi muotoutui, että haluamme parantaa maailmaa pizza kerrallaan.

– Kun julistimme sen vuonna 2015, moni sanoi, että onpa naiivi.

Maailma on sen jälkeen muuttunut paljon. EU:ssa kaikki isot yhtiöt on velvoitettu kertomaan vastuullisuudesta, yritysten arvot ovat täynnä merkityksellisyyttä ja maailmanparantamista ja jopa tupakkayhtiö Philip Morris ilmoittaa toimivansa vastuullisesti.

– Nykyään vastuullisuus on kuin hygienia. Se on pakko olla kunnossa.

Kituuttavat yrittäjät

Huhtikuussa 2014 Helsingin Sanomat kertoi, että monet Kotipizzan yrittäjät arvostelivat yhtiötä ahneudesta. Yrittäjät eivät tulleet toimeen.

Tervaselle nämä viestit eivät tulleet yllätyksenä. Hän oli kiertänyt toimitusjohtajakauden alussa yrittäjien luona.

– Siellä oli monta kertaa hetki, kun yrittäjä tuli kyynelsilmin toivomaan, että voisiko hän lopettaa. Monta paikkaa oli silloin myynnissä.

– Fakta oli, että toiminta ei ollut kaikille kannattavaa.

Tervanen kertoo, että Kotipizzan toiminta ei ollut ollut yrittäjiä kohtaan vastuullista. Hän kertoo, että noihin aikoihin 10–15 Kotipizzaa päätettiin yhteisesti sulkea.

– Kasvuvauhti oli ollut liian kova. Olimme avanneet paikkoja vähän kyseenalaisiin paikkoihin.

Nykyään tilanne on Tervasen mukaan toinen. Hän kertoo, että ovat yhtiössä seuranneet yrittäjätyytyväisyyttä joka vuosi. Siinä yksi kysymys on, että kuinka moni suosittelisi Kotipizzayrittäjyyttä.

Viidessä vuodessa suosittelijoiden osuus on kasvanut 50 prosentista 76 prosenttiin.

Vastuullisuus punnitaan rahassa

Tervanen on vastuullisuuden takia joutunut tekemään päätöksiä, jotka ovat näyttäneet kannattavuuden kannalta epäilyttäviltä. Esimerkiksi kaiken lihan vaihtaminen kotimaiseen ja kaiken tonnikalan ostaminen sertifioiduilta kalastajilta on tullut kalliimmaksi.

Tervanen kertoo, että Kotipizzassa pohdittiin jopa tonnikalan käyttämisen lopettamista, koska se oli niin monen lajin osalta ylikalastettu. Malediiveiltä ja Filippiineiltä lopulta löytyi kestävästi kalastettua MSC-tonnikalaa. Se maksoi 40 prosenttia enemmän.

Tervanen oli kuitenkin varma, että sertifioitu tonnikala kannattaa kalliimmasta hinnasta huolimatta.

– Tällaiset päätökset lujittavat työntekijät ja yrittäjät meidän määränpäähän. Jos ihmisillä on merkityksellinen työ, taloudelliset luvut kyllä seuraavat.

Tervanen kertoo, että Kotipizzan kasvun takana ovat uudet asiakasryhmät. Perheet ovat alkaneet ruokailla Kotipizzoissa ja konsernin muissa ravintoloissa aiempaa enemmän. Lisäksi laatutietoiset ja ympäristötietoiset asiakkaat ovat löytäneet ravintolat.

Tervanen tiedostaa, että yhtiö ei ole täydellinen. Koko ajan on lisää tehtävää.

– Vastuullisuus on matka.

Loppujen lopuksi asiakkaat päättävät, että millaisen arvon he vastuullisuudesta antavat ja onko Kotipizza työssään tarpeeksi vastuullinen. Asiakkaiden luottamuksen voittaminen taas on pitkän työn takana.

Tervanen kertoo, että kenelläkään ei tee lauantai-iltana mieli vastuullista pizzaa. Mutta vastuullisuuden takia asiakas tulee todennäköisesti uudestaan.

– Vastuullisuudesta tulee hyvä omatunto.

Kotipizza auttaa Orklaa laajentamaan ravintolatoimintaa

Kotipizzan tänä vuonna ostanut norjalainen elintarvikeyhtiö Orkla on ollut ainakin toistaiseksi luottavainen omistaja. Orkla on nimittänyt Kotipizzan hallitukseen omat edustajansa, mutta Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen kertoo, että he ovat tulleet oppimaan Kotipizzalta, eivät valvomaan Kotipizzaa.

– Kotipizza on iso vertailukohta Orklalle. Me annamme paljon näkemystä ja johdamme tiettyjä projekteja Orklan ulkona syömisen liiketoiminnan kasvussa.

Orkla osti Kotipizzan tämän vuoden alussa. Tuolloin elintarvikejätin toimitusjohtaja Peter Ruzicka vieraili Suomessa.­

Tervanen arvioi, että Orkla todennäköisesti kasvaa näillä markkinoilla ostamalla muita ravintoloita. Tervanen muistuttaa, että Orkla osti viime vuoden keväällä enemmistön tanskalaisesta Gorms-pizzaketjusta.

– Orkla on rakentunut yrityskauppojen avulla. Kotipizza oli ensimmäinen isompi avaus ravintoloissa ja saa nähdä mitä tulee seuraavaksi.

Tervanen kertoo, että Orklan vähittäiskauppaliiketoiminnassa ideana on ollut vahvat paikalliset brändit. Esimerkkinä voidaan käyttää esimerkiksi suomalaisia Pandaa, Finnwearia, Felixiä ja monia muita.

Tervanen kertoo, että Orkla haluaa ylläpitää ostamissaan yrityksissä niiden hyvän kulttuurin. Näin on ollut myös Kotipizzan kohdalla.

Vaikka Tervanen uskoo Orklan laajentuvan yrityskaupoilla, ei ole poissuljettua etteikö Kotipizza voisi avata muihin maihin Kotipizzoja, Chalupoita, No Pizzoja tai Social Burgerjointeja.

– Social Burgerjoint varmasti lentäisi monessa maassa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?