Suomalaiset villinneen puolalaisketjun vaatemallisto vaihtuu kahden viikon välein – nyt yhtiö kertoo, mitä vaatejätteelle tapahtuu - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalaiset villinneen puolalais­ketjun vaate­mallisto vaihtuu kahden viikon välein – nyt yhtiö kertoo, mitä vaate­jätteelle tapahtuu

Ylijäämävaatteet kuljetetaan Puolaan, jossa niitä yhtiön mukaan odottaa parikin erilaista kohtaloa.

22.10.2019 13:56

Puolalainen vaatevalmistaja LPP Group avasi torstaina kauppakeskus Triplassa Helsingin Pasilassa viisi uutta pikamuotimerkkiliikettä.

Maailmalla arvostelu pikamuotiteollisuutta kohtaan kasvaa, mutta ainakin alkupäivinä suomalaiset rynnivät ostamaan vaatteita poikkeuksellisen innokkaasti. Triplassa tehtiin viikonloppuna LPP:n kaikkien aikojen avajaisennätys.

Asiakasmäärää tosin avitti se, että samalla avautui kokonaan uusi, Pohjoismaiden suurin kauppakeskus.

Pikamuoti ja kalliimmatkin vaatemerkit ovat joutunut ympäristövaikutustensa takia silmätikuksi. Muun muassa huippumerkki Burberry poltti viime vuonna vaatteitaan mieluummin kuin olisi myynyt ne alennuksella. Samoin on toiminut muun muassa H&M ja Nike.

Pikamuoti kuormittaa ympäristöä, sillä suuri määrä vaatteita jää yli nopean vaihtuvuuden takia. Suomalaisille tutumpien H&M:n ja Zaran kilpailijoiksi tulleiden puolalaisbrändien mallistot vaihtuvat noin kahden viikon välein, eli poikkeuksellisen nopeaa tahtia.

LPP Groupin muotibrändejä ovat Reserved, Mohito, House, Cropp ja Sinsay. Hintaluokka on H&M:n ja Zaran tasoa tai niiden alla.

Taloussanomat selvitti, mitä Triplan liikkeiden ylijäämävaatteille tapahtuu.

LPP Group on markkinoilla merkittävä tekijä. Varsovan pörssiin listatun yrityksen tuotteiden myynti on kasvanut tasaisesti jo kymmenen vuoden ajan. Sen vaatekappaleita myydään 210 miljoonaa kappaletta vuosittain. Vuonna 2018 konsernin myynti oli noin 1,8 miljardia.

Vuoden 2019 ensimmäisellä puolikkaalla yrityksen tuotteiden myynti ulkomailla ylitti sen kotimaan markkinoiden myynnin ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa.

Suomen osalta ja erityisesti lippulaiva Reservediin liittyen kysymyksiin vastasi LPP Groupin liiketoimintapäällikkö Seija Leppihalme.

Teidän mallistoilla on aika nopea sykli. Millainen strategia teillä on ostamattomille vaatteille?

– Suomessa nämä myydään loppuun tosi nopeasti. Ne eivät ole niin isoja tuotantoja, volyymi ei ole niin valtava, että niitä jäisi paljon myymättä.

Jos teillä jää kuitenkin vielä vaatetta myymättä, mitä näille vaatteille tapahtuu?

– Puolassa on meidän outletit, jonne kaikki meidän maat lähettävät myymättömät tuotteet, joita ei ole saatu myytyä alennusmyynneissä. Outletit lähettävät taas vaatteet eteenpäin. Aika paljon lahjoitetaan Puolasta käsin niitä tuotteita, mitä ei myydä.

Miten Suomen liikkeessä toteutetaan kestävää kehitystä?

– Meillä on ainakin tosi tarkkaa Suomessa, että me kierrätetään liikkeessä ihan kaikki pienimmätkin, mitä mahdollista ja eritellään jätteet. Ja ollaan tarkkana siitä, että pidetään huolta meidän tuotteista, etteivät ne vahingoitu. Ketjuna Reserved on askelen edellä monia muita: tuotanto ja volyymi ovat oikeita.

Leppihalme ei vastaa myöhemmin sähköpostitse lisäkysymyksiin siitä, minne ylijäämävaatteet tarkalleen Puolassa menevät, keiden kanssa ketjut ovat Puolassa tehneet hyväntekeväisyysyhteistyötä tai onko ketju polttanut myymättömiä vaatteitaan.

Hän vetoaa tietävänsä vain Suomen liiketoiminnan näkökulmasta ja kehottaa ottamaan yhteyttä brändien viestintäosastoon Puolaan.

Leppihalme kertoo kuitenkin myös, että valmistusmaassa ”pitää olla asiat kunnossa” ja ”miettiä uusiutuvia energianlähteitä”.

Puola on suurin valmistaja Euroopassa, ja sen lisäksi tuotteita valmistetaan Turkissa ja Portugalissa. Yli puolet valmistuksesta on Aasiassa.

– Meillä on oma henkilökunta, joka käy säännöllisesti vierailemassa tehtailla. Noudatamme Codes of conductia eli olemme velvollisia tarjoamaan hyvät työolosuhteet tehtailla. Pidämme huolta, ettei ole lapsityövoimaa ja että työaikoja valvotaan. Maan vähimmäispalkkaus on se, mitä noudatetaan.

Erinäisten käänteiden ja useiden päivien yhteydenottojen jälkeen LPP:n ympäristöasioista vastaava henkilö löytyy LPP:n Puolan pääkonttorista.

LPP:n ympäristöasiantuntija Anna Miazga sanoo, että asiakkaita kannustetaan vihreään ajatteluun.

LPP:n ympäristöasiantuntija Anna Miazga vahvistaa, että ylijäämävaatteet palautuvat Puolaan. ”Pääosa” niistä lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Hän sanoo, että tuotanto on mitoitettu kysynnän mukaan, jolloin merkittävää ylijäämää ei synny.

– Keskitymme järjestöihin, jotka auttavat syrjäytymisriskissä olevia, kodittomia, yh-äitejä, lastenkoteja ja vammaisjärjestöjä. Yksin viime vuonna lahjoitimme 78 000 vaatekappaletta hyväntekeväisyyteen, mikä auttoi yli sataa järjestöä.

Miazga ei kerro tarkemmin järjestöjen nimiä.

Hävitykseen päätyvän vaatteen osuus on LPP:n mukaan yllättävän pieni.

– Osaa vaatteista, joissa on vikoja, ei kuitenkaan voi lahjoittaa, ja ne hävitetään. Osuus ei ylitä yhtä prosenttia mallistoistamme.

– Maailmassa ei tällä hetkellä ole teknologiaa, joka mahdollistaa vaatteiden täyden kierrätyksen. LPP:llä luovutamme myymättömät vaatteet yhtiölle, joka toimii ammattimaisesti ja jolla on lupa hävittää vaatteet kulloisenkin lainsäädännön mukaisesti.

Yhtiöllä olevan tiedon mukaan vaatteet päätyvät energiaa tuottavalle jätteenpolttolaitokselle.

LPP:llä on lisäksi Puolassa 50 myymälää, joka vastaanottaa käytettyjä vaatteita. Ne luovutetaan avustusjärjestö Saint Albert Charity Associationille. Tekstiiliä on sille tähän mennessä toimitettu 1,5 tonnia.

Nopeasti kiertävän, vaikeasti hävitettävän ja paljon energiaa, vettä ja raaka-aineita vievän pikamuodin perusongelma on ja pysyy. Bisnesmalli ruokkii vaatteen nopeaa kulutuskulttuuria.

YK:n mukaan muotiteollisuuden hiilijalanjälki on suurempi kuin kansainvälisen laiva- ja lentoliikenteen yhteensä. Ala tuottaa myös 20 prosenttia kaikesta maailmalla tuotetusta jätevedestä, ja ympäristöhaittojen lisäksi siihen liittyy esimerkiksi ongelmia työolosuhteissa.

Maailmanlaajuisesti valmistetuista vaatteista jopa 70 prosenttia arvioidaan päätyvän polttoon ja kaatopaikoille.

Miazga myöntää, että tekstiiliteollisuus ”on tehnyt menneisyydessä monia virheitä”.

Hänen mukaansa ainakin LPP:llä käynnissä on moniin ketjuun liittyviä hankkeita osana ympäristöohjelmaa, muiden muassa ekologisen puuvillan määrää on lisätty, vedenkäyttöä tehostettu, ja pakkausmuovin käyttö vähenee. LPP kehuu tehtaitaan ja tuotantotekniikoitaan kaikkein ympäristöystävällisimmiksi, mutta ei kerro, mihin arvio perustuu.

Uusien puolalaisbrändien liiketila on Triplassa valtava: Pasilassa viisi merkkiä on ympätty tiloihin, joiden kokonaispinta-ala on yhteensä yli 6 500 neliötä. Myymälällä on siis yhtä paljon kokoa kuin lapualaisella Patruuna-areenalla, jossa on esimerkiksi jalkapallo- ja pesäpallokentät sekä erillinen palloilualue.

Edullisista ja trendeihin nopeasti vastaavista mallistoista tunnetut merkit ovat suosittuja erityisesti Itä-Euroopassa. Niillä on yhteensä yli 1 700 myymälää 24 maassa ja yli 25 000 työntekijää.

Tästä yrityksen lippulaivamerkki Reserved vie yli 3 000 neliön ja kahden kerroksen myyntitilan. Vuonna 1998 perustettu Reserved on yrityksen merkeistä selvästi tunnetuin, ja se tuottaa yli puolet yrityksen liikevaihdosta.

Euroopan lisäksi puolalaiskonserni on viime vuosina laajentunut myös Lähi-idän markkinoille. Viime vuosina yritys on panostanut myös verkkokauppaansa. Yrityksen tavoitteena on koko EU:n ja Ukrainan kattavan verkkokaupan perustaminen vuoden 2019 loppuun mennessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?