Helsinkiin avattiin muhkea Tripla, samaan aikaan tavarataloja kaatuu kuin heinää Yhdysvalloissa – ”Suomeen tulee samat haasteet” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Helsinkiin avattiin muhkea Tripla, samaan aikaan tavarataloja kaatuu kuin heinää Yhdysvalloissa – ”Suomeen tulee samat haasteet”

Yhdysvalloissa kauppakeskukset autioituvat, kun verkkokaupat valtaavat alaa. Samat haasteet odottavat myös Suomea, apulaisprofessori arvioi.

18.10.2019 15:16

Yhdysvalloissa ostoskeskukset autioituvat, kun suuret tavaratalojätit sulkevat liikkeitään. Ilmiöstä puhutaan jopa vähittäismyynnin kuolemana (retail apocalypse).

Yhdysvaltalaiset vähittäismyyjät ovat ilmoittaneet lokakuun alkuun mennessä yli 8 200 liikkeen sulkemisesta, kun aikaisempana ennätysvuonna 2017 suljettiin yhteensä 6 700 liikettä, uutisoi CNN. Konsulttiyhtiö Coresight Researchin arvion mukaan luku voi nousta jopa 12 000 liikkeeseen vuoden 2019 loppuun mennessä.

Suomessakin kauppakeskukset kohtaavat haasteita, arvioi kiinteistötalouden apulaisprofessori Saija Toivonen Rakennetun ympäristön laitokselta Aalto-yliopistosta.

Retail apocalypsen viimeisimpänä ilmentymänä suosittu yhdysvaltalainen pikamuodista tunnettu vaateketju Forever 21 jätti konkurssisuojahakemuksen 30. syyskuuta. Yrityksen liikkeessä Kanadan Torontossa myytiin vaatteita kovalla alennuksella.

– Tilanne on se, että meillä on monta muutosvoimaa, jotka ajavat siihen suuntaan, että fyysinen kauppapaikka sellaisena kuin me sen tällä hetkellä tunnemme, on haasteiden edessä tulevaisuudessa.

– Varmasti Suomeen tulee ne samat haasteet, Toivonen arvioi Taloussanomille.

Pääkaupunkiseudulle on kuitenkin lähiaikoina noussut uusia kauppakeskuksia ja vanhatkin keskukset laajentavat tilojaan. Uusimpana tulokkaana torstaina avattiin Pasilan Mall of Tripla, joka on liikkeiden määrällä mitattuna Pohjoismaiden suurin ostoskeskus.

Ennen Triplaa avattiin Kalasataman Redi, jolla oli alkuun vaikeuksia löytää asiakkaita.

Yhdysvalloissa yksi merkittävimmistä syistä fyysisten kauppojen ahdingolle on kasvava verkkokauppa ja sen johtotähtenä verkkokauppajätti Amazon. Se valtaa markkinoita hurjalla volyymilla ja esimerkiksi lupaa toimittaa Prime-palvelunsa jäsenille ostokset kahdessa tunnissa kotiovelle.

Kauppalehti kertoi konsulttitietoihinsa vedoten, että Amazon olisi avaamassa pohjoismaisen verkkokauppansa ensi vuoden alussa. Kansainvälisillä areenoilla on nähty, että Amazon on verkkokauppatoimijana ylivoimainen ja se valtaa verkkokaupasta helposti alaa itselleen.

– Kaupan toimijoilla on vahva intressi siirtyä verkkoon. Jos ei kokonaan, niin ainakin kivijalkaliikkeen lisäksi, kiinteistötalouden apulaisprofessori Saija Toivonen arvioi.

Toivonen näkee, että Amazonin tulo pohjoismaisille markkinoille vauhdittaisi Suomessa kaupan toimijoiden siirtymistä verkkoon.

– Kaupan toimijoilla on vahva intressi siirtyä verkkoon. Jos ei kokonaan, niin ainakin kivijalkaliikkeen lisäksi, Toivonen arvioi.

Toivosen mukaan kauppakeskusten ja verkkokauppojen välisessä taistelussa kauppakeskusten ja kivijalkaliikkeiden valttikortti on fyysinen kontakti, jota verkkokaupat eivät pysty tarjoamaan. Ainakaan vielä, Toivonen muistuttaa.

– Jos menee kauppakeskukseen tai kivijalkakauppaan, voi fyysisesti kokea ja tuntea tuotteet sekä vertailla niitä.

Tuotteen ja kuluttajan välisen kontaktin lisäksi fyysisissä kauppapaikoissa on mahdollisuus ihmiskontakteihin. Tämä käsittää Toivosen mukaan esimerkiksi kanssakäymisen asiakaspalvelijan ja kuluttajan välillä, kuluttajien kesken tai yhdessä ostoksille tulleiden tuttavusten kesken.

Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, kun verkkokaupat ja teknologia kehittyvät ja ihmisten mieltymykset ja arvot muuttuvat.

– Jos fyysinen kontakti jää fyysisille kauppapaikoille, niin sitä pitäisi yrittää maksimoida, luoda elämyksiä. On pohdittava, riittääkö pelkkä ravintolamaailma vai tarvitaanko lisäksi jotain hauskanpitoa.

Pasilan Triplassa on liikkeiden ja ravintoloiden lisäksi sisäsurffirata Surf House Helsinki sekä rantalentopallokenttiä. Redissä taas on esimerkiksi kaksi kiipeilyareenaa ja virtuaalipuisto.

Mall of Triplassa sijaitsevan Surf House Helsingin tiloissa voi harrastaa sisäsurffausta keinoaalloilla.

Kun verkkokaupat, kuten Amazon, pystyvät tarjoamaan laajaa valikoimaa ja nopeutta, kannattaisi kauppakeskusten Toivosen mukaan panostaa vielä enemmän laadukkaisiin ajanviettomahdollisuuksiin.

– Kun ihmisille annetaan helppoja mahdollisuuksia kuluttaa verkossa, tuo verkko samalla ajansäästömahdollisuuksia. Sitten ihmisillä jää aikaa muuhunkin. Se on mielestäni sitä aikaa, johon fyysisten kauppa-, elämys- tai palvelupaikkojen kannattaisi tarttua. Siihen säästettyyn aikaan, mitä jää rutiininomaiselta ostamiselta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?