Nettijätti Amazonin tulo Pohjoismaihin lähestyy, kuinka käy suomalaisten verkkokauppojen? ”Pelkällä bulkilla emme pysty kilpailemaan”

Julkaistu:

Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja arvioi, että jos Amazonin tulo pohjoismaihin toteutuu, se voi kiihdyttää kaupan siirtymistä verkkoon.
Verkkokaupan jättiläinen Amazon on avaamassa pohjoismaisen verkkokauppansa ensi vuoden alussa, kertoo Kauppalehti konsulttitietoihin vedoten. Tietojen mukaan se on rakentanut varastoa Ruotsiin. Yrityksen tulosta on huhuttu vuosikausia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoi Taloussanomille, että ulkomaiset verkkokaupan tulijat toki kiristävät kilpailua markkinoilla mutta tarjoavat myös mahdollisuuksia.

– Ei kannata ajatella vain niin, että ne tuovat tavaraa tänne ulkomailta. Esimerkiksi Amazonin alusta tarjoaa suomalaisille yrityksille hyvän väylän myydä tuotteita ulkomaille ja kansainvälistyä. Se tarjoaa valtavan asiakaspohjan, Kurjenoja sanoo.

– Amazonin alustan tuotevalikoiman laajuudesta kertoo jotain se, että moni käyttää mieluummin sen hakutoimintoa kuin Googlea tuotteen hakemiseen.

Kauppalehden mukaan Amazon veloittaa asiakasyrityksiltä 39 euron kuukausimaksun sekä 5–15 prosentin välitysmaksun kustakin tehdystä kaupasta. Yritysten markkinapaikkana toimiminen on Amazonille tuottoisampaa kuin sen oma myynti.
Myös muotikauppa Zalandon myynnistä yhä suurempi osa tulee sen alustalla myyviltä brändeiltä. Ruotsalainen H&M on sekin avannut markkinapaikkansa ulkopuolisille yrityksille.

Erikoistuminen on valtti

Kurjenoja arvioi Taloussanomille, että Suomi kiinnostaa ulkomaisia verkkokaupan toimijoita, koska maa on kehittynyt, markkina kypsynyt ja mobiilikonsepteja on aktiivisesti käytössä.

Tulijat pakottavat Kurjenojan mukaan paikallisia verkkokauppatoimijoita varmistamaan, että digitaalinen palvelukonsepti on kunnossa ja palvelu toimii. Pelkällä halvalla bulkilla suomalainen verkkokauppa ei pysty kilpailemaan ulkomaisten tulijoiden kanssa.

– Emme pysty samanlaiseen hintakilpailuun. Yksi valteistamme on erikoistuminen, tästä ovat hyviä esimerkkejä Thermashop ja Finnish Design Shop.

Kuluttajat arvostavat yhä enemmän vastuullisuutta. Hän uskoo, että myös tässä on yksi kotimaisten toimijoiden kilpailuvaltti.

Kaupan liiton mukaan viime vuonna digiostokset niin koti- kuin ulkomaisistakin verkkokaupoista kasvoivat Suomessa noin kuusi prosenttia. Nettomyynti suomalaisille kuluttajille oli lähes kolme miljardia euroa. Tänä vuonna kasvun ennustetaan jatkuvan noin 9 prosentissa.






S-ryhmän verkkokauppa kasvaa

S-ryhmällä on neljä verkkokauppaa: prisma.fi, sokos.fi, kodinterra.fi ja ruokakaupan foodie.fi. SOK:n kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu sanoo, että ryhmä luottaa kivijalkamyymälöiden ja verkkokaupan yhdistelmään.

– Myymälöissä voi kierrellä ja katsella käyttötavaroita, ne voi ostaa heti tai tilata myöhemmin netistä. Tämä toimii meillä.


S-ryhmän käyttötavaramyynti kasvaa Alarotun mukaan kokonaisuudessaankin. Verkkokauppa on kasvanut kaksinumeroisin lukemin jo useamman vuoden. Odotus on, että suunta jatkuu.

Käyttötavarassa kilpailu on verkkokaupassa globaalia ja merkittävää, Alarotu linjaa. Kun vastassa on Amazonin kaltaisia toimijoita, oman toiminnan pitää olla kunnossa.

– Amazonin tulolla on spekuloitu vuosikausia. Uskon, että se jossain vaiheessa käynnistää pohjoismaisen verkkokaupan. Silloin se on mittava tekijä käyttötavarapuolella.

”Monikanavaisen toiminnan kehittäminen kriittistä”

Verkkokaupan kilpailutilanne on Suomessa kova, myöntää Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka. Pelikenttä on muuttunut, osa perinteisistä toimijoista on jo poistunut markkinoilta ja tilalle tulee uusia.

Porkka muistuttaa, että Amazon on jo toimija suomalaisessa verkko­kaupassa, vaikka heillä ei olekaan suomen­kielisiä verkko­sivuja.

– Jos heidän läsnä­olonsa vahvistuu, kaupan siirtyminen verkkoon kiihtynee entisestään. Toimijoiden verkko­sivujen ja mobiili­ostamisen pitää kestää kansain­välistä vertailua, jotta pysyy kilpailussa mukana. Verkkokaupassa kilpailu on aina kansainvälistä.

Myös Verkkokauppa.com uskoo Porkan mukaan monikanavaisuuteen, jossa sekä verkkokaupalle että myymälöillä on oma roolinsa.

– Tutkimusten mukaan kuluttajan ostospolku kulkee kuitenkin pääsääntöisesti verkon kautta, riippumatta siitä missä osto tapahtuu. Verkkokauppa on aina auki, ajasta ja paikasta riippumatta. Siksi mobiiliostamisella on koko ajan suurempi ja tärkeämpi osa kilpailua.

Asiointikokemuksen on oltava Porkan mukaan mahdollisimman helppo ja sujuva. Verkon puolella se tarkoittaa muun muassa kattavia tuotetietoja, personoitua asiointikokemusta, selkeitä saatavuustietoja sekä erilaisiin tarpeisiin sopivia maksu- ja toimitustapoja.

– Monikanavaisen toiminnan kehittäminen on suomalaisille toimijoille kriittistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Köyhän lapsuuden kokenut Seppo, 64, asuu nyt miljonäärinä Aurinkorannikolla – ”Ensimmäiseksi pitää lopettaa lottoaminen”

    2. 2

      Postin työriita jumittui niin pahasti, että apua tarvitaan valta­kunnan­sovittelijalta

    3. 3

      Suvin perheen Tjäreborgin luksus­loma meni solmuun vain kolme päivää ennen lähtöä – puhelu hotellille paljasti varauksen karun kohtalon

    4. 4

      Trump puhuu ja joku tienaa miljardeja – oudon onnekkaat pörssikaupat herättävät epäilyjä: ”Markkinoiden manipulointia”

    5. 5

      Avioero ja pojan kuolema opettivat teollisuusneuvos Jorma Terentjeffiä hellittämään

    6. 6

      Paljonko maitopurkki maksaa? Testaa, tunnetko tuttujen elintarvikkeiden hinnat!

    7. 7

      Aki Yrttiaho, 29, odottaa jo täyttä mobiiliaikaa: ”Minulla ei ole senttiäkään käteistä”

    8. 8

      Ruotsin valtio: Telialle ylimääräinen yhtiökokous – Jarnheimer nousemassa hallituksen puheen­johtajaksi

    9. 9

      Uusi laki iski: flunssa­lääke Finrexin loppui apteekeista

    10. 10

      Sekava maailmantilanne vahvistaa euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suvin perheen Tjäreborgin luksus­loma meni solmuun vain kolme päivää ennen lähtöä – puhelu hotellille paljasti varauksen karun kohtalon

    2. 2

      Köyhän lapsuuden kokenut Seppo, 64, asuu nyt miljonäärinä Aurinkorannikolla – ”Ensimmäiseksi pitää lopettaa lottoaminen”

    3. 3

      Avioero ja pojan kuolema opettivat teollisuusneuvos Jorma Terentjeffiä hellittämään

    4. 4

      Trump puhuu ja joku tienaa miljardeja – oudon onnekkaat pörssikaupat herättävät epäilyjä: ”Markkinoiden manipulointia”

    5. 5

      Uusi laki iski: flunssa­lääke Finrexin loppui apteekeista

    6. 6

      Postin työriita jumittui niin pahasti, että apua tarvitaan valta­kunnan­sovittelijalta

    7. 7

      Aki Yrttiaho, 29, odottaa jo täyttä mobiiliaikaa: ”Minulla ei ole senttiäkään käteistä”

    8. 8

      Paljonko maitopurkki maksaa? Testaa, tunnetko tuttujen elintarvikkeiden hinnat!

    9. 9

      Näin säästät ruokalaskussa satasia kuukaudessa – suurperheiden äidit paljastavat parhaat kikkansa

    10. 10

      Sekava maailmantilanne vahvistaa euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    2. 2

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    3. 3

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    4. 4

      IS kysyi tavallisilta suomalaisilta, paljonko he saivat perintöä – eläkkeellä oleva Matti, 67, tempaisi esiin kovan luvun

    5. 5

      Näin lainakatto vaikuttaisi sinuun – katso, millaiseen kotiin tulosi riittäisivät

    6. 6

      Näin säästät ruokalaskussa satasia kuukaudessa – suurperheiden äidit paljastavat parhaat kikkansa

    7. 7

      Juha, 57, teki Kauhukeittiötä, nyt ei saa töitä millään, vaikka on lähettänyt kahden vuoden aikana yli 300 hakemusta

    8. 8

      Suvin perheen Tjäreborgin luksus­loma meni solmuun vain kolme päivää ennen lähtöä – puhelu hotellille paljasti varauksen karun kohtalon

    9. 9

      Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

    10. 10

      Tässä ovat 3 mokaa, joilla voit pilata osakesäästötilin hyödyt – vaarana 7 300 euron lasku

    11. Näytä lisää