Nordic Business Forum -puhuja Costas Markides: Lääkäri ei voi määrätä lääkettä, jos hän ei tiedä, mikä tauti on kyseessä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Professori innovaatioista: Lääkäri ei voi määrätä lääkettä, jos hän ei tiedä, mikä tauti on kyseessä

Halutaanko aiempaa parantavaa vai täysin uudistavaa innovaatiota?

Professori Costas Markides korostaa, että tapa jolla innovaatioita saadaan riippuu täysin siitä, millaista innovaatiota halutaan.­

9.10.2019 16:11

Jos halutaan innovaatioita, pitää tietää, millaisia innovaatioita halutaan, London Business Schoolin professori Costas Markides sanoi Nordic Business Forumissa Helsingissä keskiviikkona.

– Lääkäri ei voi määrätä lääkettä, jos hän ei tiedä, mikä tauti on kyseessä, Markides sanoi.

Hänen mukaansa on kahdenlaisia innovaatiota, joko asteittain eteneviä tai radikaaleja. Toisaalta on ylläpitäviä tai vanhan haastavia innovaatioita.

Vanhaa ylläpitävistä innovaatioista Markides mainitsi pari esimerkkiä. Monissa kahviloissa on käytössä kortti, johon kerätään leimoja ja kun leimoja on kasassa riittävästi, saa ilmaisen kahvin. Eli esimerkiksi kahdeksan kahvin jälkeen saa yhdeksännen ilmaiseksi.

Yhdessä kahvilassa saatiin idea, että mitä jos kortissa olisi valmiiksi kaksi leimaa ja kun leimoja on kasassa kymmenen, saisi ilmaisen kahvin. Lopputulos oli siis sama kuin ensiksi mainitussa ideassa: kahdeksan maksetun kahvin jälkeen sai yhden ilmaiseksi.

Jälkimmäinen osoittautui kuitenkin tehokkaammaksi. Markidesin mukaan tätä selittää se, että ihminen todennäköisemmin jatkaa jo kerran aloitettua loppuun asti.

Kun ensimmäisellä tavalla myynti lisääntyi runsaat 17 prosenttia, jälkimmäisellä myynti kasvoi 34 prosenttia.

Toinen Markidesin esiinnostama esimerkki on autonvuokrausyhtiö Enterprise, joka valitsi kohderyhmäkseen ne, joiden auto on huollossa tai korjattavana.

Se loi liiketoimintasegmentin, kun muut autonvuokrausyhtiöt ovat keskittyneet matkailijoihin.

Kolmas Markidesin mainitsema yhtiö on esimerkki vanhaa haastavasta innovaatiosta. Kyseessä on yhdysvaltalainen Dollar Shave Club, joka keksi alkaa toimittaa parranajovälineitä postitse kuukausittain.

Vain viisi vuotta perustamisensa jälkeen Unilever osti Dollar Shave Clubin miljardilla dollarilla.

Markides korostaa, että tapa jolla innovaatioita saadaan riippuu täysin siitä, millaista innovaatiota halutaan.

Jos halutaan vanhaa haastavia innovaatioita, niitä voi tehdä eri tavoilla. Voi perustaa erillisen yksikön tai yhtiön, jonka tehtävänä on haastaa. Tästä esimerkkinä on Nestlen Nespresso-tuotteet.

Toinen tapa on hakukoneyhtiö Googlen tapa eli luoda yhteistyötä ulkopuolisten kanssa, jolloin joku ulkopuolinen haastaa vanhan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?