Makian uusi mallisto aiheutti nosti plagiaattiepäilyt – yhtiö pahoittelee ja ohjaa rahat Itämeren hyväksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Makia ”versioi” luvatta pursiseuran logon uuteen mallistoonsa – pahoittelee ja lahjoittaa rahaa Itämeren hyväksi

Makian mallistossa käytetty kuva muistuttaa huomattavasti helsinkiläisen pursiseura Merenkulkijoiden tunnusta (vasemmalla). Pursiseurassa Makian käyttämä kuva aiheutti pahastusta.

Julkaistu: 7.10.2019 16:28

Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg kertoo, ettei yhtiö osannut varautua negatiiviseen vastaanottoon. Hän sanoo, että katuvaatekulttuurissa versiointi on tavallista.

Hittibrändi Makia joutui pienimuotoisen kohun kohteeksi, sillä sen vaatemallistoon päätyi Helsinkiläisen pursiseuran logoa muistuttava symboli.

Pursiseura Merenkävijöiden logossa on kuvattuna purjeita muistuttava m-kirjain, lokki ja aaltokuviointia. Makian mallistosta löytyy niin ikään hyvin samanlaiset kuvioinnit.

Asiasta ensimmäisenä uutisoinut Helsingin Sanomat kertoo Merenkävijöiden kommodori Otto Aallon hämmästyneen ja jopa järkyttyneen nähtyään Makian vaatemalliston.

Helsingin Sanomien mukaan pursiseura oli tämän jälkeen lähestynyt vaatebrändiä kysyäkseen, mistä on kyse. Sähköpostivaihdossa Makian mukaan kyseessä on uudelleenversiointi. Yhtiö pahoitteli pursiseuralle lähettämässä sähköpostissaan sitä, ettei uudelleenversiointia oltu hyväksytty. Samalla Makia kuitenkin toivoi, että pursiseura ottaisi tapahtuneen kohteliaisuutena järjestöä kohtaan.

Merenkävijöiden tunnuksen on suunnitellut taiteilija Antti Salmenlinna. Se on vahvistettu käyttöön jo vuonna 1923.

Pursiseura toivoi, että Makia lopettaisi pursiseuran logoa muistuttavan malliston myynnin ja lahjoittaisi 5 000 euroa vahingonkorvausta, mutta tähän Makia ei aluksi suostunut.

Iltalehden mukaan Makia olisi tarjonnut tuotteitaan pursiseuralle puoleen hintaan.

Maanantaina Makia kuitenkin myöntyi lahjoittamaan pursiseuran vaatiman summan Itämeren eteen työtä tekevälle John Nurmisen Säätiölle.

Lahjoitus tehdään pursiseura Merenkävijöiden nimissä.

”Elämme ehkä jonkinlaisessa kuplassa”

Taloussanomien tavoittama Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg kertoo, että kohua herättäneet tuotteet vedettiin pois omista suorista myyntikanavista, esitettiin julkinen anteeksipyyntö ja 5 000 euroa lahjoitettiin Itämeren hyväksi. Hän kertoo että päätös syntyi johtoryhmän kesken.

Tuotteiden lopullinen kohtalo ei vielä ole selvillä ja Nybergin mukaan Makia odottaa vielä Merenkävijöiden vastausta.

Makia pahoittelee asiasta syntynyttä harmia. Nyberg kertoo olleensa yhteydessä Merenkävijöiden Aaltoon aiemmin tänään.

– Olemme pahoillamme ja pyydämme anteeksi. Olemme siinä mielessä toimineet väärin, ettemme ilmoittaneet heille asiasta etukäteen. Me emme vain tienneet, että tästä nousisi näin iso kohu, sillä emme versioineet kilpailijan logoa, vaan jotain sellaista, mitä itse fiilistelemme.

Makia on tullut tunnetuksi varsinkin merellisestä Helsingistä ammentavista kuvioinneistaan.

Nyberg arvelee, että Makiassa ei osattu ennakoida kohua, sillä muotibrändi ammentaa inspiraatiota vahvasti katumuodista ja toimii myös katumuodin toimintatavoin.

– Meidän tekemisemme liittyy katuvaatekulttuuriin ja tällainen (versiointi) on aika normaalia meidän alallamme. Elämme ehkä jonkinlaisessa kuplassa, kun kaikki brändit tekevät tällaista. Luulimme, että ihmiset olisivat pitäneet tätä makeana juttuna, mutta onhan tässä peiliin katsomisen paikka.

Pursiseura Merenkävijöiden kanssa on sopimatta, mitä malliston 2 000 vielä myymättömälle tuotteelle tullaan tekemään.

Yksi asia on kuitenkin varma: tuotteita ei tulla tuhoamaan.

– Sitä me emme voi vastuullisista syistä tehdä. Pitää keksiä jokin toinen tapa. Olemme ehdottaneet, että ne voitaisiin myydä, ja saatavat tuotot voitaisiin lahjoittaa joko heidän junioritoimintaansa tai hyväntekeväisyyteen.

Jatkossa Nyberg korostaa Makian tarkastavan toimintatapojaan. Tulevaisuudessa yhtiö aikoo olla erittäin tarkkana ja tiukkana sen suhteen, mistä ammentaa inspiraatiotaan.

– Tämä oli herätys meille. Emme ole enää pieni kellarifirma, tällaista voi sattua.

Nyberg korostaa kuitenkin, että kyseessä oli vain yksittäinen moka, ja Makia suuntaa nopeasti eteenpäin.

– Vaateala ei ole meille lainkaan leikin asia.

Juttua muokattu 8.10. kello 15:56: Merenkävijöiden logon on suunnitellut taiteilija Antti Salmenlinna.

Täsmennetty 7.10. kello 17.57, ettei tuotteiden lopullinen kohtalo ole vielä selvillä ja että Makia odottaa vielä Merenkävijöiden vastausta. eli sopimusta ei toistaiseksi ole. Makia kuitenkin päätti itsenäisesti jo poistaa tuotteet suorista myyntikanavistaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?