Hallitus ajaa sähköautojen latauspistokkeita pakollisiksi moniin rakennuksiin – näin tuleva laki velvoittaisi taloyhtiöitä

Julkaistu:

Sähköautot
Sähköautojen latauspisteistä on tulossa pakollisia muissa kuin asuinrakennuksissa. Myös taloyhtiöitä velvoitetaan toteuttamaan latausvalmiudet suurten remonttien yhteydessä.
Hallitus on tuomassa pakollisiksi valmiudet ja velvoitteet asentaa sähköautojen latauspisteitä kaikkeen uudisrakentamiseen ja laajamittaiseen korjausrakentamiseen. Ympäristöministeriössä valmistellaan uutta lakia sekä muutosta maankäyttö- ja rakennuslakiin. Näiden luonnokset lähtevät lausuntokierrokselle ensi viikolla.

Lainsäädäntö koskee sekä asuinrakennuksia omakotitalot pois lukien sekä muita rakennuksia.

Olemassa oleviin ei-asuinrakennuksiin tulee velvoitteita, jotka tulee täyttää vuoden loppuun 2025 mennessä. Näitä olisivat esimerkiksi kauppakeskukset ja toimistorakennukset. Näihin laki velvoittaa asentamaan tietyn määrän latauspisteitä. EU-direktiivin mukaan velvoitteiden tulee koskea rakennuksia, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa.

Asuinpuolelle ei olla näillä näkymin sanelemassa tiukkoja kiintiöitä latauspistokkeiden määrästä. Niiden suhteen puhutaan ”latausvalmiudesta”, joka kuitenkin koskee kaikkia autopaikkoja. Ympäristöneuvos Maarit Haakana ympäristöministeriöstä korostaa, että latausvalmius ei ole sama asia kuin konkreettinen latauspiste. Latausvalmiudella tarkoitetaan putkituksen tai kaapeloinnin asentamista, jotta latauspiste voidaan asentaa myöhemmin.


EU-direktiivin mukaan lakia tulee soveltaa asuinrakennuksiin, joissa on vähintään 10 autopaikkaa. Haakana huomauttaa, että ”kansallisesti voidaan olla kunnianhimoisempia”. Taloyhtiöitä ei velvoiteta toteuttamaan latausvalmiutta, jos isoa remonttia ei ole tulossa.

Tähän asti latauspisteiden rakentaminen on vaatinut neuvottelua taloyhtiöissä, sillä esimerkiksi kaikkien autopaikkojen muuttaminen lataukseen sopivaksi on vaatinut yksimielisyyttä. Jos taas halukkaita on ollut enemmän kuin mitä talon sähköverkkokapasiteetti antaa myöten, edessä on ollut kallis sähköverkon parannusremontti – eivätkä kaikki ole halukkaita maksamaan.

Lakiluonnoksen on määrä lähteä lausuntokierrokselle ensi maanantaina ja ministeriön tavoitteena on viedä ehdotus eduskunnan käsittelyyn syysistuntokaudella. Direktiivi edellyttää, että laki astuu voimaan maaliskuussa 2020. Velvoitteiden on määrä sisältyä vuonna 2021 myönnettäviin rakennuslupiin.

Lakiluonnoksessa otetaan yleisluontoisesti kantaa siihen, millaisia latauspisteiden tulisi olla. Haakana on yksityiskohdista vielä vaitelias. Sähköajoneuvojen lataukset jaetaan neljään päätyyppiin, minkä lisäksi on olemassa valmistajakohtaisia ratkaisuja.


Hallitus on budjetoinut sähköautojen latausinfran rakentamistuen jatkamiseen ja korottamiseen 4 miljoonaa euroa vuosittain seuraavalle ja sitä seuraavalle vuodelle. Lisäksi ympäristöministeriön alainen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää tukia vuosittain noin 1,5 miljoonan euron edestä.

Sähköautojen ja lataushybridien määrän arvioidaan nousevan ensi vuosikymmenellä Suomessa noin neljännesmiljoonaan. Tällä hetkellä niitä on noin 30 000.

Sähköautoissa ja latauspisteissä on muna-kanaongelma: Jotta latauspisteitä kannattaisi rakentaa, pitäisi liikenteessä olla riittävästi autoja. Toisaalta latauspisteitä tulisi olla riittävästi, jotta auton uskaltaa ostaa.

– Kuluttaja äänestää jaloillaan, jos hän ei pysty lataamaan autoaan itselleen luontevissa paikoissa. Ajan ja paikan on kohdattava. Tällä hetkellä infra kulkee vuoden tai pari jäljessä autojen kasvulukuihin verrattuna, sanoo latauspisteitä asentavan Plugit Finlandin toimitusjohtaja Tommi Saarela.

Saarelan mukaan latauspisteiden kysyntä on ollut tähän asti ”varsin maltillista”. Hän uskoo markkinan kasvavan hurjasti parin seuraavan vuoden aikana.

– Markkinoille on tulossa hirveä määrä uusia sähköautoja. Kun niitä tulee 30 000 euron hintaluokkaan, silloin ne koskevat jo isoa osaa kuluttajista, Saarela jatkaa.

Markkina on tällä hetkellä varsin kirjava. Taloyhtiöille kaupitellaan monenlaisia ratkaisuja. Jos ostajalla ei ole riittäviä tietoja, saattaa tämä päätyä hankkimaan perinteiseen kotitalouspistokkeeseen perustuvan hitaan latauksen. Tämä ei välttämättä vastaa todellisia tarpeita – varsinkaan, jos on tarvetta ladata isoakkuisia täyssähköautoja.
Muokkaus 30.9. klo 15.28: Artikkelin grafiikkaa päivitetty tiedolla ns. super-schuko-latauksella.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Totuus ruokalähetin ”4 000 eurosta kuussa” alkaa valjeta: Kaikki tämä pitää maksaa itse – ja moniko oikeasti pystyy tekemään tällaisen tuntimäärän?

    2. 2

      Valtakunnansovittelija: Postin lakkoon sovintoesitys myöhemmin illalla

    3. 3

      ”Ei ole kestävää perustetta myydä kaupungin omaisuutta alehintaan hyväosaisille” – ekonomisti pitää hitas-järjestelmää luokattomana

    4. 4

      Yksi kuva kertoo: Näin kävi diesel- ja bensa-autojen hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa?

    5. 5

      Myös Pam liittyy postilaisten tukilakkorintamaan

    6. 6

      KKV:ltä harvinainen esitys: Keskon ja Heinon Tukun yrityskauppa kiellettävä

    7. 7

      Työriitaan ei ratkaisua: Postilakko jatkuu, tukilakot käyntiin – näin ne alkavat näkyä

    8. 8

      Liisa ja Arttu aloittivat asuntosijoittamisen parikymppisinä – ”Laskimme, montako asuntoa tarvitaan, jotta vanhuus on turvattu”

    9. 9

      MOT: Suomalaiset sijoittivat vähintään 40 miljoonaa euroa Onecoin-virtuaalivaluuttaan

    10. 10

      Joka kolmas yksityissijoittaja on kiinnostunut uudesta osakesäästötilistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva kertoo: Näin kävi diesel- ja bensa-autojen hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa?

    2. 2

      Työriitaan ei ratkaisua: Postilakko jatkuu, tukilakot käyntiin – näin ne alkavat näkyä

    3. 3

      Totuus ruokalähetin ”4 000 eurosta kuussa” alkaa valjeta: Kaikki tämä pitää maksaa itse – ja moniko oikeasti pystyy tekemään tällaisen tuntimäärän?

    4. 4

      Liisa ja Arttu aloittivat asuntosijoittamisen parikymppisinä – ”Laskimme, montako asuntoa tarvitaan, jotta vanhuus on turvattu”

    5. 5

      Postilakko jatkuu – tuntien neuvottelu ei tuonut ratkaisua työriitaan

    6. 6

      Valtakunnansovittelija: Postin lakkoon sovintoesitys myöhemmin illalla

    7. 7

      Myös Pam liittyy postilaisten tukilakkorintamaan

    8. 8

      Raimo, 69, teki viimeksi 27 000 euron tilin – omaisuus Suomen tuottoisimmalla alueella

    9. 9

      Postin neuvottelut jatkuvat, isot kysymykset vielä auki

    10. 10

      Gigantti tutkii, paljastiko sen rekisteröitymis­lomake jopa salaisia osoite­tietoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Annin perheen uuden kodin seinästä löytyi outo läikkä – sitten kylmiön takaa paljastui jotain painajaismaista

    2. 2

      Toivo Sukari tuli avaamaan kohutun Ideaparkin – avajaishetkellä asiakkaita vain kourallinen

    3. 3

      Yksi kuva kertoo: Näin kävi diesel- ja bensa-autojen hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa?

    4. 4

      Lämpöpumppufirmat paljastavat – tässä ovat 10 suurinta potutuksen aihetta

    5. 5

      Työriitaan ei ratkaisua: Postilakko jatkuu, tukilakot käyntiin – näin ne alkavat näkyä

    6. 6

      Laskut ja korvaukset, joulukortit, paketit, lehdet – näin kuukauden postilakko vaikuttaisi arkeen

    7. 7

      Postin hallintoneuvostoa johtanut Eero Lehti suuttui lakosta, haukkuu koko yhtiön: ”Ummisti silmänsä – nyt sillä on löysät housuissa!”

    8. 8

      Liisa ja Arttu aloittivat asuntosijoittamisen parikymppisinä – ”Laskimme, montako asuntoa tarvitaan, jotta vanhuus on turvattu”

    9. 9

      Raimo, 69, teki viimeksi 27 000 euron tilin – omaisuus Suomen tuottoisimmalla alueella

    10. 10

      PAU:lta kova väite: Tästä Postin aitaan leikatusta reiästä livahti töihin 20 vuokratyöntekijää – katso kuvat ja video

    11. Näytä lisää