Tjäreborgin paluulennot etenevät, osa tunteja myöhässä – KKV muistuttaa: matkustajien rahat vakuuden turvaamia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tjäreborgin paluulennot etenevät, osa tunteja myöhässä – KKV muistuttaa: matkustajien rahat vakuuden turvaamia

Lähes 3 000 suomalaisturistia jäi lomakohteisiin ilman tietoa paluusta, kun Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook ilmoitti maanantaiaamuna menevänsä konkurssiin.

Julkaistu: 25.9.2019 17:09

Kilpailu- ja kuluttajaviraston käsityksen mukaan joitain lentoja on vielä lähtemättä.

Tjäreborgin paluulennot etenevät, vaikka joitain myöhästymisiä saattaa olla, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ryhmäpäällikkö Tom Vihonen.

– Niiden tietojen mukaan mitä meillä on, joitain lentoja on vielä lähtemättä. Ainakin Pargan ja Mallorcan koneet Helsinkiin ovat ilmeisesti tulossa, mutta Mallorcan kone oli sinne saapuessaan 5,5 tuntia myöhässä.

Tjäreborgin tänään tulleen tiedotteen mukaan se työskentelee parhaillaan sen eteen, että kaikki reissulle jumiin jääneet matkustajat saataisiin kotiutettua Suomeen tänään. Vihonen ei ota suoraan siihen kantaa, onnistuuko tavoite.

– Heillä on kädet täynnä työtä.

Matkatoimisto Tjäreborgin myyntijohtaja Saana Ruonala kertoi STT:lle toivovansa, että kaikki saadaan tänään kotiutettua kohteista.

– Sitä selvitellään ja tehdään työtä parhaillaan, että kaikki pääsisivät mahdollisimman nopeasti kotiin. Lentoratkaisuja etsitään kaiken aikaa, hän sanoo.

Vielä lomakohteissa oleviin asiakkaisiin otetaan hänen mukaansa yhteyttä tekstiviestitse. Suomen-yksikön vetäjän Jessica Virtanen kertoi STT:lle, että aikataulumuutoksia ja myöhästymisiä saattaa esiintyä.

Paluulennoissa Tjäreborg käyttää Thomas Cook Scandinavian koneita sekä muun muassa Finnairia ja Jettime-lentoyhtiötä. Thomas Cook Scandinavia on oma irrallinen osansa konsernia.

Reittilentopakettien osto ei toimi

Virtasen mukaan uusien Tjäreborg-matkojen myynti avattiin maanantaina. Reittilentopakettien varaaminen matkatoimiston sivuilla ei onnistunut tänään moneen tuntiin. Nyt varaaminen taas onnistuu.

Reittilentopakettien varaaminen ei tänään onnistunut moneen tuntiin Tjäreborgin nettisivuilla.

Tjäreborgin Saana Ruonala ei halua arvuutella, miten emoyhtiön konkurssi vaikuttaa kuluttajien luottamukseen matkatoimistoon. Hän sanoo, että mennään päivä kerrallaan ja toiminta jatkuu tavalliseen tapaan.

KKV:n Tom Vihonen, uskaltaako kuluttaja ostaa Tjäreborgilta matkan?

– Käsityksemme mukaan Tjäreborg on tekemässä töitä sen eteen, että pitkän tähtäimen toiminta on jatkossakin kannattavaa, Vihonen muotoilee.

Hän painottaa, että matkustajien rahat ovat joka tapauksessa Tjäreborgin asettaman vakuuden turvaamia mahdollisessa maksukyvyttömyystilanteessa.

KKV avasi maanantaina palvelunumeron, johon oli eiliseen puoleenpäivään mennessä tullut yhteensä noin 900 Tjäreborgiin liittyvää yhteydenottoa. Vihosen mukaan uusia yhteydenottoja on tullut alle sata.

Lue lisää: Kuluttajavirastoon tullut noin 900 yhteydenottoa Tjäreborgista

Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook ilmoitti maanantaiaamuna menevänsä konkurssiin ja lähes 3 000 suomalaisturistia jäi lomakohteisiin ilman tietoa paluusta.

Lue lisää: Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook konkurssiin – 600 000 lomanviettäjää jäi ilman paluulentoa