Pankkitunnuksilla kirjautuminen kaikkiin sähköisiin palveluihin ei välttämättä onnistu enää totutusti ensi viikolla.
Häiriöitä saattaa olla odotettavissa, sillä pankkitunnuksiin perustuva sähköinen Tupas-tunnistautuminen ei kaikissa tapauksissa täytä kuun vaihteessa EU-asetuksella voimaan astuvan Eidas-tunnistautumisen vaatimuksia. Uudistus liittyy samaan kokonaisuuteen kuin pankkien salasanalistojen korvaaminen mobiilisovelluksilla ja tunnistautumislaitteilla.
Väestörekisterikeskuksen kehityspuolen johtaja Joonas Kankaanrinteen mukaan suomi.fi-tunnistautumiseen perustuvat viranomaispalvelut toimivat varmasti jatkossakin.
Johtaja uskoo, että ongelmia on odotettavissa yksityisellä puolella vahvaa tunnistautumista käyttävissä palveluissa.
– Olen jotakuinkin varma, että näin tulee käymään, Kankaanrinne sanoo.
Kankaanrinne ei halua spekuloida, missä kaikkialla voi olla odotettavissa ongelmia. Sähköistä tunnistautumista käytetään jotakuinkin kaikkialla, missä asioinnin vastapuolen henkilöllisyydestä on oltava selvyys. Toimialoja ovat muun muassa terveydenhuolto, vakuutusyhtiöt, asunnonvuokraus, palkanlaskenta kuin virikesetelien kaltaiset työsuhde-edut.
Telian digitaalisen tunnistautumisen johtaja Ari Hakala sanoo, että uusien teknisten ratkaisujen toteuttaminen on osoittautunut odotettua hankalammaksi. Kaikki yritykset ja pankitkaan eivät ehdi välttämättä saada järjestelmiään kuntoon siinä määrin, että ihmisten sähköinen asiointi jatkuisi siirtymän ajan kitkatta.
Koska kaikki eivät ehdi Eidas-direktiivin vaatimuksia ajoissa täyttää, liikenne- ja viestintäviranomainen Traficom on ilmoittanut aloittavansa direktiivin toteuttamisen valvonnan vasta myöhemmin. Myös jotkut pankit venyttävät päiväysvanhan tunnistuksensa käyttöä pidemmälle sujuvoittaakseen asiointia. Tämä ei kuitenkaan anna takeita siitä, että kaikki sähköiset palvelut toimivat kuten aina aiemminkin.
Hakala pitää todennäköisenä, että vakuutusyhtiöiden kaltaiset suuret toimijat saavat omat järjestelmänsä todennäköisemmin kuntoon aiemmin kuin pienet yritykset. Ongelmia voi kuitenkin syntyä millä toimialalla vain.
Telian Hakala tarjoaa kuluttajille lääkkeeksi teleoperaattorien mobiilivarmennetta, joka on Telian tapauksessa ilmainen. Kaikilla operaattoreilla se ei kuitenkaan ole maksuton.
Hakalan mukaan kuluttajalla olisi hyvä olla useampi vaihtoehtoinen tapa sähköiseen tunnistautumiseen samalla tavalla kuin maksukortteja tulisi olla useampia. Pankkitunnuksien ohella nämä voivat olla joko mobiilivarmenne tai toisen pankin tunnukset, sillä pankkien järjestelmät ovat toisistaan erillisiä.
Tällä hetkellä pankkitunnistautumista käytetään ylivoimaisesti enemmän. Viranomaispalveluihin tehtävistä kirjautumisista yli 90 prosenttia tapahtuu pankkitunnuksin. Mobiilivarmenteen osuus on runsaat 5 prosenttia ja valtion myöntämän sähköisen henkilökortin osuus alle prosentti.
Vahvan tunnistautumisen odotetaan yleistyvän nopeasti. Hiljattain voimaan astuneen kansallista luottamusverkostoa koskevan sääntelyn mukaan yksittäinen tunnistustapahtuma ei saa maksaa enempää kuin 3 senttiä kappaleelta. Tämä tekee siitä houkuttelevan yrityksille.