KKV on alkanut järjestää Tjäreborgin asiakkaiden paluukuljetuksia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

KKV on alkanut järjestää Tjäreborgin asiakkaiden paluukuljetuksia

Julkaistu: 23.9.2019 9:07, Päivitetty 23.9.2019 10:24

"Jos hotellit alkavat kuluttajalta pyytää lisämaksuja, kannattaa kieltäytyä ja pyytää meiltä lisäneuvoja", virasto neuvoo

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on alkanut järjestää matkoilla olevien Tjäreborgin asiakkaiden paluukuljetuksia yhdessä matkayhtiön kanssa. Viraston mukaan matkustajien ei kannata alkaa itse järjestellä paluukuljetuksia, koska niitä ei välttämättä korvata.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo, että asiakkaiden kannattaa seurata KKV:n verkkosivuja. Virasto kokoaa Tjäreborgin matkoilla oleville asiakkaille tietopakettia sivuilleen. Ongelmatilanteissa tietoja annetaan myös erikseen puhelinnumerosta 0295053193.

Tjäreborgin kautta oli maanantaiaamuna 2 884 suomalaisasiakasta maailmalla. Väänänen kertoo, että KKV tulee olemaan yhteydessä matkustajiin maanantain aikana tekstiviestein.

– Ihmisten ei kannata alkaa järjestää itse mitään. Jos hotellit alkavat kuluttajalta pyytää lisämaksuja, kannattaa kieltäytyä ja pyytää meiltä lisäneuvoja, Väänänen sanoo.

Ei vaikuta reittilentoihin

Tjäreborg on perunut Suomesta maanantaina lähtevät lennot emoyhtiö Thomas Cookin konkurssin vuoksi. Väänäsen mukaan on liian varhaista sanoa, minkä yhtiön kohteet lennättävät matkustajia takaisin Suomeen.

KKV ja Tjäreborg kertovat, että tilanne ei vaikuta Tjäreborgin kautta ostettuihin reittilentoihin. Reittilennot ostaneiden ja niihin liittyvät matkajärjestelyt hoitaneiden kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti, KKV kertoo.

Tjäreborg kertoi maanantaiaamuna sivuillaan, että sillä oli tänään tarkoitus olla 525 Suomesta lähtevää matkustajaa ja 413 Suomeen palaavaa matkustajaa.

KKV:n vakuus suojaa kuluttajaa

Tjäreborgin kautta varattuja matkoja suojelevat matkapakettilaki ja vakuusrekisteri. Peruuntuneiden ja keskeytyneiden matkojen kulut korvataan asiakkaille vakuudesta, jonka Tjäreborg on suorittanut KKV:lle. Vakuudesta maksetaan etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut.

– Siinä tapauksessa, että Tjäreborg ei pysty hoitamaan näitä palveluita, me hoidamme ne vakuudesta ja kuluttajalle ei tule kustannuksia, KKV:n Väänänen sanoo.

Myös matkoille lähdössä oleville asiakkaille KKV tulee antamaan ohjeet siitä, miten rahoja voi hakea takaisin.

– Jos matkan on ostanut luottokortilla, voi kääntyä myös luottokorttiyhtiön puoleen ja vaatia maksun palautusta. Se on kannattava vaihtoehto, Väänänen neuvoo.

Pohjola Vakuutus on tiedottanut, että matkavakuutus ei korvaa Thomas Cookin konkurssista aiheutuvia peruutuksia tai muita matkasuunnitelman muutoksia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?