Posti käänsi voitoksi suomalaisten shoppailijoiden Kiina-villityksen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Posti käänsi voitoksi suomalaisten shoppailijoiden Kiina-villityksen

Postin logistiikkakeskus Vantaalla.

Julkaistu: 22.9.2019 13:50

Kun suomalaiset tilaavat tavaraa ulkomailta, ylivoimaisesti suosituin maa on Kiina.

Kiinalaisista verkkokaupoista Suomeen tilattujen pakettien pyörittely kääntyi ensi kertaa voitolliseksi tänä vuonna, kertoo Postin kansainvälisistä verkkokauppapalveluista vastaava Sami Finne.

Tulokseen ovat vaikuttaneet yleinen kirjelähetysten hintatason nousu ja yksittäisten lähetysten arvon kasvu, jolloin suuri osa paketteja on siirtynyt seurattavien lähetysten joukkoon. Seurattavista paketeista pitää maksaa rekisteröintimaksuja ja kilohintalisiä.

Lisäksi Kiinasta on otettu käyttöön toimituksia, jotka saapuvat suoraan pakettiautomaatteihin.

– Nämä tekijät ovat saaneet aikaan sen, että olemme nyt kokonaisuutta katsoen plussan puolella, Finne toteaa.

Hän kieltäytyy silti antamasta tarkkoja lukuja tilanteesta.

Kiina hyötyy yli 100 vuotta sitten tehdystä sopimuksesta

Kiina alkoi maksaa Suomelle korkeampia niin kutsuttuja pakettikohtaisia päätemaksuja jo aiemmin. Päätemaksuilla tarkoitetaan korvauksia, joita lähettävän maan operaattori maksaa osoitemaan operaattorille kirjelähetysten vastaanottamisesta.

Kiinalle verkkokauppabisnes on ollut tuottoisaa Maailman postiliiton (UPU) päättämän postimaksuedun vuoksi. Käytäntö on mahdollistanut sen, että myös suomalaiset kuluttajat ovat voineet tilata kiinalaisista nettikaupoista tavaraa edullisesti. Kansainväliseen postisopimukseen liittyvästä erityisestä postimaksuedusta päätettiin jo 145 vuotta sitten ja sen tarkoituksena oli alkujaan köyhempien maiden tukeminen.

Kansainvälisten kirjelähetysten hintatasoa puidaan ensi viikolla UPU:n välikonferenssissa Genevessä. Suomea paikalla edustavat liikenne- ja viestintäministeriö, liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Posti ja Åland Post.

– Kiinan postin kanssa toimimme sovituilla UPU-säännöillä, mutta kiinalaisten verkkokauppojen kanssa sovimme suoraan omia sopimuksia, joissa on vastaavat ehdot kuin kenelle muulle tahansa asiakkaalle, Postin Sami Finne kertoo.

Ulkomaisista ostoista yli puolet Kiinasta

Posti toimitti viime vuonna yli 40 miljoonaa pakettia. Ulkomaisista ostoista yli puolet eli 53 prosenttia tehtiin kiinalaisista verkkokaupoista. Seuraavaksi eniten eli 36 prosenttia ostoista tehtiin Saksasta, 26 prosenttia Britanniasta ja 21 prosenttia Ruotsista.

Suomalaisten innostus ostaa tavaraa kiinalaisista verkkokaupoista kasvoi voimakkaasti vuoden 2012 lopulta vuoteen 2016 asti, jonka jälkeen kasvu on tasaantunut, mutta into shoppailla halvalla Kiinasta säilynyt.

Tyypillisesti ulkomailta ostettavat verkko-ostokset ovat Postin mukaan pieniä, alle kahden kilon paketteja ja edullisia tuotteita. Suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista eniten vaatteita, kenkiä, elektroniikkaa ja kauneus- sekä terveystuotteita. Lisäksi tilataan esimerkiksi kirjoja.

Kuluttajien ostokäyttäytymisen välillä on suuria eroja. Toiset tilaavat viikoittain, toiset eivät tehneet yhtään verkkokauppaostosta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?