Diesel menetti tukensa, maksajina kuljetusala ja syrjäkylien autoilijat – Professori: ”Siinä mielessä ympäristöteko, että hinta nousee”

Julkaistu:

Hallituksen parafiinidieselin tuen leikkauksilla ei ole suuria ympäristö- tai ilmastovaikutuksia, arvioi Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskuksen apulaisprofessori.
Suomen Yrittäjät ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry SKAL nousivat tiistaina takajaloilleen, kun Antti Rinteen (sd) hallitus ilmoitti budjettiriihessä leikkaavansa parafiinisen dieselöljyn veronalennusta 120 miljoonalla eurolla.

SKAL:n asiantuntijapalveluista vastaavan johtajan Petri Murron mukaan noin kaksi kolmasosaa fossiilisesta ja 94 prosenttia uusiutuvasta Suomessa myydystä dieselistä on parafiinista.

Tuen poisto nostaa hänen mukaansa väistämättä myös uusiutuvan dieselin hintaa.

– Ja sen maksavat kuljetusyritykset, jotka dieseliä käyttävät polttoaineena, sekä tietysti henkilöautoilijat, joilla on dieselkäyttöinen auto, Murto sanoo.

Yrittäjillä ja kuljetusalan paketti- ja kuorma-autoissa, takseissa ja linja-autoissa diesel on nykyisin lähes ainoa käyttövoima.

Kuluttajien puolella kärsijöitä ovat Murron mukaan taas ne, joille kertyy tavallista enemmän ajokilometrejä ja joista moni asuu ja toimii erityisesti maaseudulla. Joukossa voi nähdä siis olevan myös paljon hallituspuolue keskustan kannattajia.

– Mitä harvaan asutumpaan Suomeen mennään, niin sitä yleisempi ja perustellumpi käyttövoima diesel on.
Vuonna 2011 puhtaammin palavalle parafiinidieselille säädettiin tuki ilmanlaadun parantamiseksi sekä lähipäästöjen eli terveydelle haitallisten hiukkas- ja häkäpäästöjen vähentämiseksi.

Varsinaisiin ilmasto- tai hiilidioksidipäästöihin tuella ei pyritty kuitenkaan vaikuttamaan.

IS:n haltuunsa saaman raportin mukaan tuen poistamista perustellaan sillä, että uusien diesel-autojen pakokaasujen puhdistusmenetelmät ovat kehittyneet, eikä tuki ole enää ympäristömielessä perusteltu.
Murron mukaan tarve on kuitenkin edelleen olemassa, koska vanhoissa autoissa näitä tekniikoita ja ominaisuuksia ei ole, ja Suomen autokanta on suhteellisen vanhaa. Ammattimaisessa tavaraliikenteessä kuljetuskaluston keski-ikä on noin kymmenen ja henkilöautojen kaksitoista vuotta.

– Jos parafiinidieselin veroa nostetaan, kohdistuu se lähes koko uusiutuvan dieselin kulutukseen Suomessa. Tällöin rokotettaisiin sitä kaikista ympäristöystävällisintä polttoainetta, Murto sanoo.

Myös energiateollisuuden toimitusjohtaja Jukka Leskelä pitäisi järkevänä, ettei uusiutuvan dieselin toimintaedellytyksiä heikennettäisi.

– Olennaistahan liikenteen puolella on se, että sähkön, biokaasun mutta myös uusiutuvien polttonesteiden käyttö etenee, Leskelä sanoo.

Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen apulaisprofessori Heikki Liimatainen kuitenkin muistuttaa, että jakeluvelvoite pakottaa öljy-yhtiöt jo nyt sekoittamaan bensan ja dieselin joukkoon tietyn määrän biopolttoainetta.

Hänen mielestään onkin hyvä, että parafiinidieselin ”keinotekoisesta hinnanalennuksesta” luovutaan.

– Jakeluvelvoite tulee vain lisäämään uusiutuvien polttoaineiden määrää. Siinä mielessä on perusteltua, ettei tässä ole enää erilaisia päällekkäisiä ohjauskeinoja.

Liimatainen myös näkee, ettei tuesta luopumisella ole merkittäviä ympäristö- tai ilmastovaikutuksia.

– Siinä mielessä se on kuitenkin ympäristöteko, että dieselin hinta nousee. Mutta se nousee niin vähän, että sillä tuskin on vaikutusta kulutukseen.

Hallitus tavoittelee hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä, ja sen saavuttaminen vaatii paljon radikaalimpia ja nopeampia ratkaisuja kuin pelkkää uusiutuviin polttoaineisiin tukeutumista.

– Käyttövoimien muutoksesta ja fossiilisten polttoaineiden vähittäisestä loppumisesta, siitähän tässä on kyse. Nämähän ovat lopulta aika pieniä toimia kokonaisuudessa, mutta pieniä askeleita oikeaan suuntaan.

Lue lisää: Hallituksen päätös parafiinisesta dieselöljystä sai Yrittäjät ja SKAL:n takajaloilleen: ”Yllätysläpsäisy dieseliä käyttävien poskelle”

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Eläkeläisten rikkain joukko saa jopa 24 000 euroa kuukaudessa – katso tästä, mihin ryhmään itse kuulut

    2. 2

      Postilakko toi nimettömän uhkailun Paltan some-tileille – ”Henkilöön menevä uhkailu ei kuulu työelämään”

    3. 3

      JHL:n tukilakko iskee rautateiden tavaraliikenteeseen

    4. 4

      Ulkopolitiikka-lehti: Baltian maat riitelevät Rail Balticasta, Vesterbacka pitää kiinni Tallinna-tunnelista

    5. 5

      Ravintolayhtiö NoHo nelinkertaisti tuloksensa

    6. 6

      Finnair aikoo vaihtaa koneitaan vähemmän päästöjä tuottaviin – maksaa jopa 4 miljardia euroa

    7. 7

      OP:n yt-neuvottelut päättyivät, potkut enintään 290:lle

    8. 8

      Telia sai EU-komission hyväksynnän Bonnier-kaupalle

    9. 9

      Selvitys: Naisen eläke-euro on 79 senttiä

    10. 10

      Hämmennys Postin lajittelukeskuksen aitaan leikatusta aukosta jatkuu – työntekijä: sisään pyrkivät valikoitiin nimilistan perusteella

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eläkeläisten rikkain joukko saa jopa 24 000 euroa kuukaudessa – katso tästä, mihin ryhmään itse kuulut

    2. 2

      Hämmennys Postin lajittelukeskuksen aitaan leikatusta aukosta jatkuu – työntekijä: sisään pyrkivät valikoitiin nimilistan perusteella

    3. 3

      Ilmailualan unioni aloitti jo tukilakon – Merimies-Unioni Postista: ”Mitä härskimmäksi tämä menee, sitä nopeammin joudutaan toimimaan”

    4. 4

      Posti vastaa PAUn väitteeseen Liedon pakettikeskuksen tapahtumista: ”Aidan purkaminen on normaali, mutta kuitenkin melko harvinainen toimenpide”

    5. 5

      Yrittäjä HS:lle: Tästä syystä ruisleipä maksaa kahdeksan euroa lentoasemalla

    6. 6

      Posti mainostaa rekrytointitapahtumaa keskellä lakkoa

    7. 7

      Omakotitaloja puretaan entistä kiivaammalla tahdilla – katso video: Näin päättyy rintamamiestalon tarina

    8. 8

      Sijoittajakonkari on saamassa Cramo-kaupasta 2,1 miljoonaa euroa – pitää ostotarjousta liian pienenä

    9. 9

      PAU:lta kova väite: Tästä Postin aitaan leikatusta reiästä livahti töihin 20 vuokratyöntekijää – katso kuvat ja video

    10. 10

      OP:n yt-neuvottelut päättyivät, potkut enintään 290:lle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Avioero teki Annelista, 72, miljonäärin ja tulokuningattaren – ex-mies sai ehdottoman vankeustuomion

    2. 2

      Erkki tilasi lämpöpumpun, sitten alkoi farssi: tutuksi tulivat perintätoimisto, juristit, haastemies ja käräjäoikeus

    3. 3

      Maksatko aina suoraan tililtä? Asiantuntija kertoo, missä tilanteissa kannattaisi hyödyntää luottoa

    4. 4

      Laskut ja korvaukset, joulukortit, paketit, lehdet – näin kuukauden postilakko vaikuttaisi arkeen

    5. 5

      Nikosta, 29, tuli parissa vuodessa miljonääri tuurilla – ”Niitä jaettiin käytännössä ilmaiseksi kaikille”

    6. 6

      ”Japanin Ikeaksi” kuvattu Muji avaa jättimyymälän Suomeen – 500 lahjakassin tekstissä piilee yllättävä Suomi-vitsi

    7. 7

      Vantaalainen Albion, 25, kirjoitti nimensä vero­koneeseen ja yllättyi – näin paljon vartijana ja pysäköinnin­valvojana työskennellyt tienasi

    8. 8

      Sipilä pesee hallituksen kädet laittomiksi todetuista kikyistä – SAK:n puheenjohtaja tyrmistyi

    9. 9

      Järvenpään K-Citymarket on valittu maailman parhaaksi ruokakaupaksi – ”Teimme sen!”

    10. 10

      Yritti miljonääriksi 500 päivässä – näin tienasi Lauri Salovaara: ”En koe, että minun pitää nostaa palkkaa”

    11. Näytä lisää