Hallituksen päätös parafiinisesta dieselöljystä sai Yrittäjät ja SKAL:n takajaloilleen: ”Yllätysläpsäisy dieseliä käyttävien poskelle”

Julkaistu:

SKAL:n mukaan hallitus on tekemässä liikenteelle jopa yli 400 miljoonan euron veronkorotusta.
Hallituksen budjettiriihessä tekemä päätös alentaa parafiinisen dieselöljyn verohelpotusta herättää närää Suomen Yrittäjissä ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:ssä SKAL:ssa.

– Tämä oli ikävä yllätysläpsäisy dieseliä käyttävien poskelle, niin yrittäjille kuin muillekin, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kuvaa tilannetta järjestön verkkosivuilla.

Parafiinisen dieselöljyn verohelpotuksen alentaminen on ainoa yritystukiin budjettiriihessä tehty leikkaus. Hallituksen mukaan ensimmäisessä vaiheessa yritystukien leikkaus toteutetaan alentamalla parafiinisen dieselöljyn veronalennusta 120 miljoonalla eurolla.

Pentikäisen mukaan kyseessä on ollut ympäristö- ei yritystuki. Samalla hän huomauttaa, että Suomessa on liikenteessä paljon kalustoa, jonka on käytettävä parafiinidieseliä, jos halutaan pienempiä lähipäästöjä.

– Tämä on faktisesti ylimääräinen polttoaineveron korotus. Tämä on lisälasku niille, jotka käyttävät dieseliä ja joista monet asuvat ja toimivat erityisesti maaseudulla, Pentikäinen painottaa.

SKAL:n mukaan hallitus on tekemässä liikenteelle jopa yli 400 miljoonan euron veronkorotusta.

– Kun otetaan huomioon sekä ensi kesälle ehdotettu 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus että parafiinisen dieselin veronalennuksen poistaminen, ollaan liikenteelle tekemässä yli 400 miljoonan euron veronkorotusta. Tästä maanteiden tavaraliikenteelle kohdistuu 140 miljoonaa euroa vuodessa. Esitys on hyvin haitallinen Suomen kilpailukyvylle, tiedotteessa sanotaan.

SKAL sanoo tiedotteessaan, että lähes kaikki Suomessa myytävä uusiutuva diesel on laadultaan parafiinista. Näin ollen se katsoo, että parafiinisen dieselöljyn kevyemmän verokohtelun poisto nostaa väistämättä uusiutuvan dieselin hintaa ja vaikeuttaa teiden tavaraliikenteen päästötavoitteiden saavuttamista.

– Poiston kustannusvaikutus on hallituksen arvioiman 120 miljoonan euron asemesta 154 miljoonaa euroa vuodessa kuluttajille ja yrityksille, SKAL arvioi.

Valtionvarainministeri Mika Lintilä (kesk) selitti parafiinista dieselöljyä koskevaa päätöstä eilen Ylen A-studiossa.

– Sanotaanko, että tämä parafiininen dieselöljy on ehkä vähän ajanut aikansa ohi. Sehän aikoinaan tuli tällaisena, voisiko sanoa, puhtaampana vaihtoehtona. Nykyisellä autoteknologialla päästään jo puhtaampiin tuloksiin kuin tällä kyseisellä aineella.

Lintilä mukaan parafiinisestä dieselöljystä päätettiin leikata, koska sillä olisi muista karsittavaksi tarjolla olleista yritystuista pienimmät negatiiviset vaikutukset.

– Kun niitä aika kauan käytiin läpi ja asiaan perehtynyt työryhmä kävi, niin sieltä tämä jollakin tavalla tuli esille. Voisiko sanoa, että tällä on pienimmät vaikutukset negatiivisessa mielessä.

SKAL:n mukaan Suomen autokanta ei ole uusiutunut hallituksessa ajatellulla tavalla, vaan ammattimaisessa tavaraliikenteessä kuljetuskaluston keski-ikä on kymmenen vuotta.

– On käsittämätöntä, että yritystuen leikkaustavoite on johtanut linjaukseen, jonka lopputuloksena rangaistaan puhtaampia diesellaatuja. Lopputuloksena on vain veronkorotus, joka nakertaa myös työllisyystavoitetta, SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo.

Myös Yrittäjien Pentikäinen pitää hallituksen päästöstä ympäristötekona kyseenalaisena.

– Seuraus voi olla se, että lähipäästöiltään parempi diesel korvaantuu huonommalla. Ongelma paisuu, jos veroale lähtee myös uusiutuvalta dieseliltä. Ilmastolle paremman uusiutuvan biodieselin hinta voi nousta suhteessa fossiiliseen dieseliin, Pentikäinen sanoo.

Parafiininen dieselöljy on on haitallisilta lähipäästöiltään perinteistä niin sanottua aromaattista dieselöljyä puhtaampaa. Sitä on SKAL:n mukaan verotettu aromaattisia diesellaatuja kevyemmin juuri ympäristösyistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Postissa työskentelevän Jukan palkasta on pian lähdössä kolmannes – kertoo nyt, kuinka lakon umpisolmu voisi aueta

    2. 2

      Pentti peri huonokuntoisen sukutilan – remonttirahat valuvat kiinteistöveroon: ”Näillä on vain negatiivista arvoa”

    3. 3

      Vuokratyöfirma VMP vaihtaa nimensä – tässä uusi

    4. 4

      Kommentti: Osakkeet rikkovat taas ennätyksiä – ja siihen on ainakin kolme selkeää syytä

    5. 5

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    6. 6

      Tällaisen sovintoesityksen PAU hylkäsi

    7. 7

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    8. 8

      Mihin sinä sijoittaisit 500 euroa juuri nyt? Vastaa Taloussanomien kyselyyn

    9. 9

      Omakotitaloja puretaan entistä kiivaammalla tahdilla – katso video: Näin päättyy rintamamiestalon tarina

    10. 10

      Mitä tehdä talolle, jota kukaan ei halua? ”Älytön inhimillinen tragedia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    2. 2

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    3. 3

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    4. 4

      Postissa työskentelevän Jukan palkasta on pian lähdössä kolmannes – kertoo nyt, kuinka lakon umpisolmu voisi aueta

    5. 5

      Tällaisen sovintoesityksen PAU hylkäsi

    6. 6

      Osapuolet vastasivat työriidan sovintoesitykseen – PAU hylkäsi

    7. 7

      Pentti peri huonokuntoisen sukutilan – remonttirahat valuvat kiinteistöveroon: ”Näillä on vain negatiivista arvoa”

    8. 8

      Posti ei aio perua pakettilajittelijoiden sopimusvaihdosta – Kuusiston mukaan vaihdoksella valtion omistajaohjauksen tuki

    9. 9

      IMF: Suomen talous ei ole tasapainossa vuonna 2023

    10. 10

      Timo Salmisen talon kuluihin uppoaa 2 000 euroa vuodessa – Lintilä harkitsisi kiinteistöveron poistamista autiotaloilta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Annin perheen uuden kodin seinästä löytyi outo läikkä – sitten kylmiön takaa paljastui jotain painajaismaista

    2. 2

      Kommentti: PAU paljasti nyt todelliset korttinsa – meneillään on Suomen kallein järjestösota

    3. 3

      Yksi kuva kertoo: Näin kävi diesel- ja bensa-autojen hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa?

    4. 4

      Toivo Sukari tuli avaamaan kohutun Ideaparkin – avajaishetkellä asiakkaita vain kourallinen

    5. 5

      Työriitaan ei ratkaisua: Postilakko jatkuu, tukilakot käyntiin – näin ne alkavat näkyä

    6. 6

      Lämpöpumppufirmat paljastavat – tässä ovat 10 suurinta potutuksen aihetta

    7. 7

      Näin lakot leviävät busseihin, lentokentille ja risteilylaivoille

    8. 8

      Totuus ruokalähetin ”4 000 eurosta kuussa” alkaa valjeta: Kaikki tämä pitää maksaa itse – ja moniko oikeasti pystyy tekemään tällaisen tuntimäärän?

    9. 9

      PAU sanoi ei sovintoesitykselle – lakot jatkuvat

    10. 10

      Liisa ja Arttu aloittivat asuntosijoittamisen parikymppisinä – ”Laskimme, montako asuntoa tarvitaan, jotta vanhuus on turvattu”

    11. Näytä lisää