Verkkopankkiin ilman puhelinta? Ei onnistu enää joka pankilla - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Verkkopankkiin ilman puhelinta? Ei onnistu enää joka pankilla

Eri pankit ovat päätyneet keskenään erilaisiin ratkaisuihin verkkopankkiin kirjautumiseen ja asiakkaan tunnistautumiseen.

Julkaistu: 16.9.2019 6:30

OP:n asiakkaan on mahdotonta käyttää verkkopankkia ilman puhelinta. Nordea ja Danske Bank tarjoavat kännykän korvaajaksi erillisen laitteen.

Pankit ovat tehneet EU-direktiivien patistamana muutoksia verkko- ja mobiilipalveluihinsa tunnistautumisessa. Maksupalveludirektiivin tarkoituksena on muun muassa tehdä pankkipalveluista entistä turvallisempia. Valitettavasti uusi maksupalveludirektiivi ei anna yksityiskohtaista kuvausta siitä, miten vahva tunnistautuminen pitää tehdä, joten eri pankit ovat päätyneet keskenään erilaisiin ratkaisuihin.

Useat pankit ovat tulkinneet direktiiviä kuitenkin niin, ettei asiakkaan tunnistamiseen voi käyttää tunnuslukulistaa. Kolmesta suurimmasta pankista vain OP aikoo jatkaa tunnuslukulistojen käyttöä, mutta uutena asiana on oikean tunnusluvun järjestysnumeron lähettäminen asiakkaan puhelimeen tekstiviestinä.

Nordea ja Danske Bank ovat ottamassa käyttöön puhelinsovelluksen, jota käytetään muun muassa kirjauduttaessa sisään palveluihin.

Kaikilla ei kuitenkaan puhelimia ole, tai heillä ei muuten ole mahdollisuutta käyttää sitä pankkiasiointiin. Pankeilla on tässäkin tapauksessa erilaisia menetelmiä, joiden avulla asiakas pääsee sisälle verkkopankkiin.

Nordean tunnuslukulaite avataan koodilla

Nordean verkkopalveluihin voi vielä kirjautua vanhaan tapaan paperisen tunnuslukukortin avulla. Kortin käyttäjiä on nyt alle 10 prosenttia verkkopankin aktiivikäyttäjistä, ja siitä ollaan syksyn aikana luopumassa. Sen sijaan puhelimilla toimivan tunnuslukusovelluksen tai sen korvaavan erillisen tunnuslukulaitteen käyttäjiä on jo yli miljoona.

Nordean tunnuskukulaite.

Hieman pientä tasku­laskinta muistuttavan tunnusluku­laitteen voi tilata joko Nordean verkko­pankin kautta tai soittamalla pankin asiakas­palveluun. Tunnusluku­laitteen voi myös hakea pankin konttorista.

Nordealla on näkövammaisille myös erillinen puhuva tunnuslukulaite. Tunnuslukulaite korvaa siis paperisen tunnuslukulistan ja puhelinsovelluksen. Esimerkiksi verkkopankkiin kirjautuessa käyttäjä valitsee ensin ylävalikosta kohdan Tunnuslukulaite ja antaa käyttäjätunnuksensa.

Laite täytyy kytkeä ensin päälle, minkä jälkeen painetaan login-painiketta. Seuraavaksi numeronäppäimillä kirjoitetaan oma pin-koodi, jonka käyttäjä on itse määritellyt laitteen ensimmäisellä käyttökerralla.

Lopuksi jälkeen painetaan OK-näppäintä, jolloin tunnuslukulaite näyttää yhdeksännumeroisen koodin, joka syötetään pankin verkkosivulle.

Nordean mukaan laite toimii myös ulkomailla samaan tapaan.

Danske Bankin tunnuslukulaite.

Danske Bankin pin-koodi yhden napin painalluksella

Danske Bankin verkkopankkiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksen, salasanan sekä vaihtuvan pin-koodin avulla. Pin-koodin näkee joko puhelimella Danske Bankin tunnuslukusovelluksesta tai erillisestä tunnuslukulaitteesta.

Tunnuslukulaiteen voi tilata pankista joko lähettämällä viesti verkkopankin kautta tai soittamalla pankin asiakaspalveluun. Nordean tapaan myös Danske Bank tarjoaa tarvittaessa puhuvan tunnuslukulaitteen.

Danske Bankin tunnuslukulaitteen käyttö on yksinkertaisempaa kuin Nordean: Laitteen näytölle ilmestyy uusi pin-koodi vain yhtä nappia painamalla. Laitteen avulla voi tunnistautua verkkopankkiin myös ulkomailta.

OP luottaa edelleen tunnuslukulistoihin, mutta ilman puhelinta sen käyttö ei enää onnistu.

OP-asiakkaan täytyy ennakoida

OP luottaa siis jatkossa tunnuslukulistoihin, mutta jatkossa niidenkin käyttö vaatii nyt puhelimen. Ainakaan toistaiseksi OP ei ole ottamassa käyttöön erillistä tunnuslukusovellusta tai -laitetta.

Mutta entä jos tili on vaikka hankittu lapselle, jolla ei ole puhelinta? Eräs OP:n asiakas kertoo Ilta-Sanomille, että ei pystynyt enää esimerkiksi maksamaan laskuja alaikäisten lastensa tileiltä pankin tekemän muutoksen jälkeen.

– Kun vanhemmat hoitavat lastensa asioita, niin heidän pitää tehdä valtuutus tilin hoitamiseen, jolloin he voivat hoitaa lasten tilejä omilla tunnuksillaan ja puhelimensa avulla, neuvoo OP:n tuotepäällikkö Inkeri Jalonen.

– Tarkoitushan ei ole, että pankissa toimitaan toisen nimissä. Samanlainen valtuutus tarvitaan, jos aikuinen lapsi esimerkiksi hoitaa iäkkäämmän vanhempansa puolesta tämän pankkiasioita.

Jos puhelinta tai puhelinyhteyttä ei kerta kaikkiaan ole, ovat OP:n asiakkaan vaihtoehdot vähissä tai vähintään hankalia varsinkin yllättävissä tilanteissa. Jalosen mukaan tällöin kannattaa käyttää suoramaksua tai asioida OP:n konttorissa. Tietyn laskuttajan laskut voi siis sopia veloitettavaksi suoraan tililtä joko käymällä oman OP-pankin konttorissa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?