Suomeen tuleva jättiketju Muji teki merkittömyydestä hyveen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mikä ihmeen Muji? Suomeen rantautuva jättiketju on outo sekoitus bisnestä ja kulutuskriittisyyttä

Muji tasapainoilee houkuttelevien tuotteiden ja myymälöiden ja kulutuskriittisyyden välimailla.

Toshikiko Tanaka vetää Mujin Suomen-toimintoja. Hän muutti Suomeen puoli vuotta sitten ja kertoo opettelevansa kieltä.­

12.9.2019 19:43

Japanilainen design-jätti Muji rantautuu näyttävästi Suomeen avatessaan Euroopan suurimman myymälän Helsingin kampin kauppakeskukseen marraskuussa.

Brändin edustajat esittelivät tulevaa liikettä, sen tuotteita ja Mujin filosofiaa medialle torstaina. Muji avaa myymälänsä Kampin kauppakeskuksen neljänteen kerrokseen 8. marraskuuta.

Japanista, matkustelusta ja designista kiinnostuneiden keskuudessa Muji-faneja löytyy paljon, mutta niille, joille Muji ei vielä sano mitään, kerrattakoon lyhyesti mistä on kyse.

Epätäydellisiä siitakesieniä

Kaikki alkoi vuonna 1979, vain 40 tuotteesta – brändin saaga kertoo – vastavedosta kulutusyhteiskunnan kaupallisuudelle ja ilmiöille, jotka näkyivät Japanissa tuona aikana. Yhä tutummaksi ne ne ovat tulleet viime vuosina, jota määrittää kerskakulutus ja sitä koskeva arvostelu.

Japanilainen muotoilijoista ja yrittäjistä koostuja ryhmä alkoi käyttää Muji-nimeä suunnittelemistaan tuotteista, joita myytiin Seiyu-kauppaketjussa vuonna 1980. Muji tulee sanoista Mujirushi Ryohin, mikä tarkoittaa ”bränditöntä laatutuotetta”.

Mujin perustajat halusivat luoda askeettisia, laadukkaita ja kohtuuhintaisia tuotteita, jotka eivät huuda tuotemerkkiään. Eräs alkuajan tuotteista olivat kuivatut siitakesienien palat, jotka pääsivät myös mainosjulisteeseen.

Japanilainen kuluttaja vaati tuohon aikaan täydellisen pyöreitä sieniä, ja oli valmis maksamaan estetiikastaan paljon.

Muji tarjosi halvempia, epätäydellisiä sieniä – kuten nykyään jotkut kaupat käyriä kurkkuja –– ja julisti, ettei kallista merkistä ja kauniista purkista kannata maksaa liikaa.

Pakkausten yksinkertaistaminen on yhä eräs brändin pääsanomia. Tuotteet pysyvät myös vuosia ennallaan valikoimassa, mikä korostaa kestävää kulutusajattelua. Muotoilu on pelkistettyä.

– Tuotteiden yksinkertaisuudesta ja tyhjyydestä muodostuu vakaa pohja ajatuksille ja tunteille, Muji maalailee markkinoinnissaan.

Vaatevalikoimaa on naisille, miehille ja lapsille.­

Miljardien pörssiyhtiö

Nykypäivän Muji näyttää kuitenkin hyvin toisenlaiselta kuin alkuvuosina, vaikka mujilaiset vannovat yhä konseptien perusarvojen nimeen. Niitä edellä mainittujen lisäksi resurssien säästäminen ja kierrättäminen.

Mujin taustalla on pörssijätti Ryohin Keikaku, jonka viime tilikauden liikevaihto oli 34,7 miljardia euroa.

Myymälöitä on yli 900, 29 eri maassa ja alueilla – pian 30, kun Helsingin kauppa aukeaa. Tuotteita on miesten, naisten ja lastenvaatteista puutarjottimiin, eteerisiin öljyihin, matkalaukkuihin, huonekaluihin, kyniin ja elintarvikkeisiin.

Muji on rakentanut jopa bussin ja avannut hotellin Beijingiin.

Laajentuminen ei ole ollut aina kivutonta. Toukokuussa Ryohin Keikaku raportoi operatiivisen tuloksen laskustan enimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen. Kiinan-markkina on ollut Mujille odotettua vaikeampi. Uutistoimisto Bloombergin mukaan Ryohin Keikakun osakkeen arvosta suli lähes 40 prosenttia viime vuonna.

Helsingin-liikkeen liikevaihto on pieni palanen jättiyhtiössä, mutta tärkeä Euroopan mittakaavassa. Mujin Suomen-johtaja Toshihiko Tanaka kertoo Taloussanomille, että kävijämäärille ei ole asetettu numeerisia tavoitteita, mutta tavoite on silti kova.

Kampin liikkeen pitäisi kaksin- tai kolminkertaistaa liikevaihtonsa verrattuna nykyisin parhaiten myyvään Euroopan Muji-kauppaan eli Lontooseen.

Kampin 3 400 neliömetrin kokoinen kauppa on pinta-alaltaan Euroopan suurin ja sinne tulee jopa 7 000 eri tuotetta. Muji avaa Helsingissä myös ensimmäisenä Euroopassa kahvio-ravintolan.

Muji palkkasi huippuravintoloissa ja Saarioisella vaikuttaneen keittiöpäällikön Heikki Ahopellon vetämään Kampin-ruokakonseptia.­

Ravintolassa myydään lounaita, perinteisiä, mahdollisimman autenttisia suomalaisia ja japanilaisia annoksia. Kampin ruokakonseptia vetävä Heikki Ahopelto kutsuu konseptia kohtuuhintaiseksi ja "konstailemattomaksi".

Ravintolassa hyödynnetään myös lähituottajien ruokaa. Kyseessä on eräänlainen Mujin pilottihanke ravintolapuolella Euroopassa.

Muji myy vajaan sadan suomalaisen pienyrittäjän tuotteita myös myymälässä.

– Muji haluaa tukea paikallista ruokatuotantoa, Tanaka kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?