Venäläismiljonääri rakentaa jättimäistä rahtisatamaa Suomenlahden rannalle – asukkaat ja ympäristöväki vastustavat kiivaasti

Julkaistu:

Venäläismiljonääri Ramis Deberdejev rakentaa Suomenlahdelle vastustusta herättävää uutta satamaa.
Ruokolahdella huvilan omistava venäläismiljonääri rakentaa uutta jättisatamaa Viipurin lähelle Primorskiin eli Koivistoon. Kyseessä on Venäjän kuudes suuri satama Suomenlahden rannalla.

Satamaa puuhaavat pietarilaiset liikemiehet Ilja Traber ja Ramis Deberdejev, joka on vuodesta 2008 omistanut Ruokolahdella Rantalinna-jugendlinnan.

Deberdejevillä on linnan lähellä myös 200-neliöinen yksityishuvila.

Koiviston öljysataman viereen tuleva satama maksaisi 1,2 miljardia euroa ja olisi vuosikapasiteetiltaan 70 miljoonaa tonnia. Esimerkiksi Helsingin sataman vuosittaiseen rahtimäärään verrattuna kapasiteetti olisi lähes viisinkertainen.

Kivihiilen, lannoitteiden, viljan ja yleisrahdin kuljetuksiin keskittyvän sataman pitäisi valmistua vuonna 2022.

Taustalla on Venäjän valtion strategia, jonka mukaan Venäjä haluaa siirtää transitorahdit Baltian satamista Venäjän omiin satamiin.


Satamahankkeella on korkean tason tuki.

Novaja Gazeta -lehden mukaan se määriteltiin joulukuussa 2018 Leningradin oblastin federaatiotason merkitystä omaavaksi investointihankkeeksi.

Helmikuussa Deberdejev allekirjoitti investointisopimuksen Leningradin oblastin kuvernöörin Aleksandr Drozdenkon kanssa Sotšissa.

Valmistelevat työt eli laajat metsähakkuut käynnistyivät huhtikuussa, kun Drozdenko oli pyytänyt ja saanut presidentti Vladimir Putinilta töille erityisluvan kiireellisyysperusteella.

Novaja Gazeta -lehden mukaan esimerkiksi hankkeeseen liittyvät maanvuokrasopimukset on tehty yleisöltä piilossa ja työt aloitettu ilman vaadittavia lupia.

Novaja Gazetan haastattelema Karjalankannaksen kasviasiantuntija, biologi Anna Doronina Pietarin yliopistosta katsoo, että Venäjän rakennuslainsäädäntöä on rikottu: laki edellyttää asiantuntevaa ympäristökartoitusta ennen töiden aloittamista, mutta kartoitusta ei ole tehty lainkaan.


Myös Gorod812:n haastattelema ympäristönsuojelijoiden asianajaja Jevgeni Baklanin sanoo, että Primorski UPK -satamayhtiö on vain esittänyt raportissaan kokoelman muualta aiemmin kerättyjä tietoja.

Satamasuunnitelma tuli julkiseksi vasta kesäkuun lopussa, minkä jälkeen asukkaat ja ympäristönsuojelijat ovat nousseet vastarintaan.

He pelkäävät muun muassa hiilipölyn leviämistä ympäristöön, harvinaisten kasvien ja lintujen elinpaikkojen tuhoutumista, vesistöjen pilaantumista ja melua.

Hankkeen puuhamiehet vakuuttavat ottavansa luonto- ja ympäristöarvot huomioon ja korostavat luovansa yli 3 000 uutta työpaikkaa.


Pietarilainen biologi ja ympäristöaktivisi Aleksandr Karpov sanoo Gorod812:lle, että satama lisäisi merkittävästi liikennettä rahtikuljetuksiin käytettävällä rautatiellä, joka kulkee Pietarista Imatran korkeudelle Kamennogorskiin eli Antreaan ja sieltä Viipurin kautta Koivistoon.

Noin 28 uutta päivittäistä edestakaista junaa lisäisivät melua ja pölypäästöjä. Risteävän liikenteen vuoksi ne vähentäisivät myös Suomeen kulkevan Allegro-junankin käyttämän radan henkilöliikennekapasiteettia ja turvallisuutta.

Venäjä-asiantuntija, professori Juha Väätänen Lappeenrannan-Lahden teknillisestä yliopistosta (LUT) pitää hanketta Venäjälle loogisena.


Yksityiset satamainvestorit paikkaavat valtion rahapulaa, ja Koivisto jo olemassa olevine öljysatamineen tarjoaa testatusti turvallisen vientiväylän. Samalla Venäjä voi irtautua Baltian satamista.

Maailmassa pyritään eroon saastuttavan fossiilisen kivihiilen käytöstä, mutta Venäjä aikoo myydä hiiltä mahdollisimman pitkään.

– Venäjä on maailman kolmanneksi suurin hiilenviejä, ja valtion tavoitteena on lähes kaksinkertaistaa hiilenvienti vuosikymmenessä, sanoo Väätänen.

Venäjän hiilestä puolet menee Eurooppaan kuten Saksaan ja puolet Aasiaan. Hiilellä markkinat kasvavat edelleen esimerkiksi Afrikassa.

Investoijalla värikäs menneisyys

Uutta hiilisatamaa suunnittelevan Primorski UPK -nimisen yhtiön toinen pääomistaja Ramis Deberdejev on tehnyt omaisuutensa lähinnä pankki- ja satamabisneksessä.

Toinen pääomistaja Ilja Traber on ollut lähinnä antiikki-, satama- ja telakka-alalla. Traberin kerrotaan tutustuneen 1990-luvulla Pietarin varakuvernöörinä olleeseen Vladimir Putiniin.

Antikvariaatin pitäjä -lempinimellä tunnettu Traber harjoitti 1990-luvulla antiikkikauppaa. Myöhemmin hän meni mukaan Pietarin ja Viipurin satama- ja telakkabisnekseen.

Muun muassa Novaja Gazeta ja El Mundo -lehdet sekä Ruspres-uutistoimisto ovat väittäneet, että Traberilla olisi ollut suhteita pahamaineiseen Tambovin mafia -rikollisryhmään. Traber ei tiettävästi ole kommentoinut väitteitä julkisuudessa.

Traber oli vuosikaudet epäiltynä Espanjassa tutkinnassa olleessa laajassa rahanpesujutussa, joka koski 26 korkeaa venäläistä poliitikkoa ja liikemiestä. Syytetyt kuitenkin jäivät tuomiotta oikeudenkäynnissä 2018 liian vähäisen näytön vuoksi.

Traberia vastaan ei Venäjällä ole ollut oikeudenkäyntejä.

Deberdejevillä ja Traberilla on myös Venäjän Kauko-Idässä Kamtšatkan niemimaalla suuri satamahanke. Se on osa Venäjän strategisesti tärkeää arktista kuljetusväylää.

Deberdejeviä Suomessa edustava Aljona Kähar kertoi Ilta-Sanomille Deberdejevin murtaneen nilkkansa, minkä vuoksi hän ei voinut vastata kysymyksiin esimerkiksi Koiviston uuden sataman mahdollisista ympäristöongelmista.

Kähar kuitenkin sanoi, että Deberdejevin mukaan hankkeesta liikkuu paljon väärää tietoa.

Ilta-Sanomat tavoitteli myös Traberia Primorski UPK -satamayhtiöstä ja tämän kahdesta muusta yhtiöstä, mutta ei tavoittanut häntä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tjäreborgin emo­yhtiötä Thomas Cookia uhkaa konkurssi – matkan­järjestäjä rauhoittelee suomalais­asiakkaita

    2. 2

      Posti käänsi voitoksi suomalaisten shoppailijoiden Kiina-villityksen

    3. 3

      Sviitin takasta alkoi tuli, joka oli tuhota Juhan ja Katariinan elämäntyön – yllättävä apu löytyi runoudesta

    4. 4

      Näin paljon Postin toimitusjohtaja Malinen tienaa verrattuna pörssiyhtiöiden johtajiin

    5. 5

      Näillä aloilla on Suomen surkeimmat ansiot – lisineenkin jopa alle 1 800 euroa/kk

    6. 6

      Valuuttamarkkinoilla niukasti selkeitä suuntaviivoja

    7. 7

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Valtion tuottoisan omaisuuden myyminen on muutakin kuin hölmöä

    9. 9

      Google-diili työllistää 200 tuulipuiston rakentajaa – myös Haminaan palkataan lisää väkeä

    10. 10

      Helsingin anonyymit leipäjonot muuttuvat, jatkossa kävijät rekisteriin – Syy: Hyvätuloiset ammattijonottajat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti käänsi voitoksi suomalaisten shoppailijoiden Kiina-villityksen

    2. 2

      Tjäreborgin emo­yhtiötä Thomas Cookia uhkaa konkurssi – matkan­järjestäjä rauhoittelee suomalais­asiakkaita

    3. 3

      Sviitin takasta alkoi tuli, joka oli tuhota Juhan ja Katariinan elämäntyön – yllättävä apu löytyi runoudesta

    4. 4

      Näillä aloilla on Suomen surkeimmat ansiot – lisineenkin jopa alle 1 800 euroa/kk

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Valtion tuottoisan omaisuuden myyminen on muutakin kuin hölmöä

    6. 6

      Valuuttamarkkinoilla niukasti selkeitä suuntaviivoja

    7. 7

      Bensan hinta noussut jo lähelle kaikkien aikojen haamurajaa – ST1-johtaja kertoo, miten Saudi-Arabian tilanne näkyy tankilla

    8. 8

      Näin paljon Postin toimitusjohtaja Malinen tienaa verrattuna pörssiyhtiöiden johtajiin

    9. 9

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    10. 10

      Google-diili työllistää 200 tuulipuiston rakentajaa – myös Haminaan palkataan lisää väkeä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksityiskohta katolla paljasti asioiden laidan – Mikkeli määräsi ex-maaherran suvun saunan purettavaksi: ”Kumma, että tällaista räppänää käydään vastaan”

    2. 2

      Näillä aloilla on Suomen surkeimmat ansiot – lisineenkin jopa alle 1 800 euroa/kk

    3. 3

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    4. 4

      Kohua herättänyt sähköyhtiö Caruna nostaa jälleen siirtomaksua – Omakotiliitto parahti: ”Pöyristyttävää”

    5. 5

      Yksinhuoltajan lompakko lihoo, keskituloinen perhe kaivaa kuvetta – katso tästä budjettiehdotuksen voittajat ja häviäjät

    6. 6

      Autoalan yrittäjä lähti koeajolle ja ”hakemaan rahoja” – runneltu Mersu löytyi viikon päästä, takakontissa inhottava yllätys

    7. 7

      Monet energiayhtiöt hilaavat nyt hintoja ylöspäin – katso vertailu: täällä maksat sähkönsiirrosta eniten

    8. 8

      Näin hallituksen budjetti vaikuttaa suomalaisiin: pienituloisten tuloverot alas, perusturvaan 20 euroa ja bensa kallistuu

    9. 9

      IS:n haltuunsa saama raportti paljastaa: Näin parafiininen diesel pelasti hallituksen umpi­kujasta

    10. 10

      Asumisen kulut nousevat kohisten: Rovaniemi 3 400, Kempele 2 300 euroa – katso 59 kunnan lista

    11. Näytä lisää