OP asetti tiukan takarajan – vanha kortti poistuu käytöstä neljä viikon jälkeen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

OP asetti tiukan takarajan – vanha kortti poistuu käytöstä neljä viikon jälkeen

OP vaihtaa noin miljoonan asiakkaansa yhdistelmäkortit. Uudistuksen jälkeen OP aikoo parantaa mobiilimaksamisen palvelujaan.

5.9.2019 18:38

OP vaihtaa noin miljoonan asiakkaansa pankkikortit tämän syksyn aikana. Ensimmäinen koe-erä kortteja lähetettiin jo loppukeväästä, mutta varsinaisesti uudistus alkoi pari viikkoa sitten. Vaihtoon menevät kaikki OP:n Visa-yhdistelmäkortit.

Uudistuksessa OP-asiakkaiden korttien numerot vaihtuvat, mutta nelinumeroiset pin-tunnuskoodit säilyvät samana.

Korttinumeron vaihtuminen tarkoittaa sitä, että asiakkaiden on käytävä vaihtamassa korttinumeronsa esimerkiksi kuukausimaksullisiin palveluihin, kuten Spotify-musiikkipalveluun, jotta palvelun laskutus ja käyttö voi jatkua ilman ongelmia.

– Tämä ei käytännössä juuri eroa asiakkaalle normaalista kortin säännöllisestä uudistamisesta, sanoo Teemu Korte, OP:n korttiliiketoiminnasta vastaava liiketoimintapäällikkö.

– Silloinkin käyttäjän on käytävä vaihtamassa kortin voimassaoloaika näihin palveluihin. Nyt on vaihdettava myös korttinumero.

OP on asettanut asiakkailleen aikarajan. Uuden kortin lähettämisestä lähtien asiakkailla on neljä viikkoa aikaa ottaa se käyttöön, ennen kuin vanha kortti mitätöidään ja se lakkaa toimimasta. Vanha kortti poistuu käytöstä myös välittömästi, kun OP:n asiakas ensimmäisen kerran käyttää uutta korttiaan.

Tulossa uusia mobiilimaksupalveluja

OP:n mukaan korttiuudistus on tarpeen, ”jotta voimme kehittää sinulle entistä parempia ja nopeampia korttipalveluja”. Kortteen mukaan kyse on OP:n järjestelmien uudistuksesta.

– Meillä on ollut kortteja kolmessa eri järjestelmässä, ja siirrymme nyt yhteen. Pelkät debit- ja Visa Electron -kortit ovat jo uudessa järjestelmässä, joten niitä ei tässä yhteydessä vaihdeta, Korte kertoo.

Yhteen järjestelmään siirtymisen ansiosta OP pystyy Kortteen mukaan kehittämään uusia palveluja entistä helpommin.

– Meillä on myös paremmat mahdollisuudet ottaa käyttöön eri toimijoiden mobiililompakoita, Korte sanoo.

OP:n asiakkaat eivät voi nykyään käyttää esimerkiksi Apple Pay- tai Google Pay -ratkaisuja, vaan ainoastaan Pivo-sovellusta. Korte ei kuitenkaan ota kantaa, mihin maksusovelluksiin pankki aikoo lähteä mukaan. Hänen mukaansa uusista ratkaisuista kerrotaan myöhemmin syksyllä.

Asiakkaalle uudistus näkyy myös asiakaspalvelussa, joka erillisten OP:n ja Netsin numeroiden sijasta keskitetään yhteen numeroon.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?