Mika Anttonen ja Ilkka Herlin tekevät päästöistä ja jätteistä polttoainetta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalaiset miljardöörit tekevät polttoainetta vanhasta leivästä – ”Olen kapitalisti, mutta tarvitsemme tähän julkista valtaa”

Q Power ja St1 testaavat uusia menetelmiä biopolttoaineiden kehittämiseen. Q Powerin hallitusta johtava Ilkka Herlin (vas.) sekä St1:n toimitusjohtaja Mika Anttonen vaativat hallitukselta voimakkaampia toimia ympäristön suojeluun.

Julkaistu: 27.8.2019 13:17

Mika Anttosen ja Ilkka Herlinin yritykset alkavat kehittää synteettistä biometaania hiilidioksidista.

Energiayhtiö St1 sekä uutta biometanointia kehittävä Q Power -yhtiö testaavat yhdessä ratkaisua, jolla esimerkiksi ylijäämäleivästä voidaan kehittää polttoainetta.

– Olemme jo myöhässä näiden hankkeiden kanssa, sillä ilmastonmuutoksen torjuntaan olisi pitänyt ryhtyä jo, toteaa Ilkka Herlin, Q Power -yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja.

Herlin on miljardööri, joka kuuluu muun muassa Cargotecin omistajiin. Myös St1-yhtiötä johtava Mika Anttonen kuuluu Suomen rikkaimpiin. Molemmat miehet tunnetaan myös työstään ilmastonsuojelun hyväksi.

– Valtion tehtävä on luoda se regulaatio niin, että tämä saadaan kannattavaksi, totesi Anttonen St1:n ja Q Powerin pilottihankkeen tiedotustilaisuudessa.

– Me voimme tarjota jakelukanavan uusiutuville polttoaineille.

St1:n kehittämässä ratkaisussa leipomojätteestä syntyy polttoaineena käytettävää etanolia sekä sianrehua. Lisäksi menetelmässä syntyy hiilidioksidia, joka voidaan Q Powerin kehittämällä menetelmällä yhdistää vetyyn ja valmistaa myös polttoaineeksi sopivaa metaania. Menetelmä toimii samalla hiilinieluna.

Q Powerin biologinen metanointiteknologia perustuu suosta peräisin oleviin mikrobeihin, jotka pystyvät tuottamaan hiilidioksidista ja vedystä metaania.

Ilkka Herlin ja Mika Anttonen tunnetaan myös kiinnostuksestaan ympäristöasioihin.

Menetelmää testataan käytännössä kolme kuukautta kestävässä pilottihankkeessa St1:n Vantaalla sijaitsevassa biojalostamossa, joka käyttää hyväkseen leipomojätteitä, eli esimerkiksi vanhaksi jäänyttä leipää.

– Meidän on pakko ottaa käyttöön paitsi jätteet myös ilmakehän hiilidioksidi takaisin polttoaineeksi. Meidän teknologiamme antaa siihen mahdollisuuden Herlin toteaa.

Pilottivaiheen aikana yksikköä testataan sekä tarkennetaan mahdollisuuksia laajentaa tuotantoa kannattavasti. Biometaania voidaan käyttää esimerkiksi uusiutuvana raskaan liikenteen polttoaineena, sekä biokaasuna että nesteytettynä laivaliikenteessä.

– Eipä siinä, heti kun saadaan tätä tavaraa markkinoille, niin siitä vaan ostamaan, vaikka St1:n kautta, markkinoi Herlin leikkimielisesti.

Herlinin sekä St1:tä johtavan Anttosen mukaan tekniikan yleistyminen vaatii kuitenkin valtiovallan toimia.

– Hiilidioksidipäästöjä pitäisi rajoittaa niin rajuilla säädöksillä kuin ikinä pystytään, Herlin totesi pilottihankkeen tiedotustilaisuudessa.

– Olen itse kapitalisti, mutta olen aina sanonut, että me tarvitsemme julkista valtaa pakottamaan tähän.

Verotuksella ohjattaisiin päästöjä aiheuttavaa teollisuutta myös investoimaan päästöjä vähentävään tekniikkaan.

Q Powerin kehittämä tekniikka voi toimia ratkaisuna myös esimerkiksi uusiutuvan tuuli- ja aurinkovoiman varastointiin.

Kun sähkön tarve on vähäinen, voidaan esimerkiksi tuulivoimalla luotua sähköä käyttää veden muuttamiseksi vedyksi ja muuntaa hiilidioksidin kanssa metaaniksi. Metaaniksi varastoituna energiaa voisi säilöä paljon akkuja kauemmin ja tehokkaammin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?