Maanantaina Helsingin rautatieaseman edustalla Elielinaukiolla on rauhallista. Tolpalla on parkissa kuusi taksia saapuessamme paikalle kello 11.30.
Kysyimme taksinkuljettajilta kyytien hinnoittelusta ja mitä maksaisi yhdensuuntainen matka Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentokentälle.
Seitsemän haastattelemamme kuljettajan vastaukset vaihtelivat 35 euron ja 60 euron välillä.
Katso yllä olevalta videolta, mitä maksaa kyyti Helsingin keskustasta lentokentälle ja mitä mieltä matkustajat ovat kyytien hinnoittelusta tällä hetkellä.
Yli kolmekymmentä vuotta taksinkuljettajana työskennellyt Carl-Eric Lindqvist avaa pelin ja ilmoittaa hinnaksi noin 45 euroa, riippuen hieman siitä mihin päin keskustaa asiakas kyyditään.
– Lentokentälle ajetaan ihan normaalisti mittari päällä, ellei asiakkaan kanssa muuta sovita. Kentältä keskustaan on kiinteät hinnat, mutta toki asiakas voi tässäkin tilanteessa valita maksun mittarin mukaan.
Lindqvistin mukaan päivän kilometritaksaa on vaikeampi määriteltävä. Hinnat lukevat taksin ikkunassa, mutta lopulliseen hintaan vaikuttaa kilometritaksan lisäksi ajoon käytetty aika.
– Kilometritaksa vaihtelee sen mukaan, kuinka lujaa auto kulkee. Tämä on tätä nykyaikaa, Lindqvist toteaa.
Jorma Taarin kyydissä lentokenttämatkalle tulisi hintaa noin 47 euroa.
Lähelle Lindqvistin ilmoittamaa lukemaa päätyy myös puoli vuotta taksia ajanut Jorma Taari, 64.
– Joku 47 euroa mittarin mukaan, Taari vastaa epäröimättä.
Hinnoittelu puhuttaa Taarin mukaan myös asiakkaita, joiden on välillä vaikea pysyä kärryillä niin kutsuttujen ”villien taksien” hintapolitiikasta.
Kallein kyyti, josta hän on kuullut oli rautatieasemalta noin kilometrin päähän Tunturikadulle, jonka hintalapuksi asiakas kertoi tulleen 60 euroa.
– Tolpalla kyllä puhutaan näistä, tuohon Asema-aukiolle en mene oikeastaan ollenkaan, Taari päättää.
Asiakkaan ei tarvitse odottaa taksia Asema-aukiolla. Maanantaina parkissa oli keskipäivän aikaan parisenkymmentä taksia.
Asema-aukiolla kuhisee
Rautatieaseman toisella nurkalla Asema-aukiolla jonottaa parisenkymmentä taksia.
Parkissa on myös itsenäisenä yrittäjänä omalla autollaan vähän alle vuoden taksia ajanut Mehmet Aksoy, 50. Lentokenttämatkan hinnaksi hän arvioi 50–60 euroa, riippuen ruuhkatilanteesta.
Aksoyn mukaan hintaneuvottelut sujuvat rauhallisesti, koska hän kertoo asiakkaalle matkan hinnan ennen liikkeellelähtöä.
Toisten kuljettajien kanssa sen sijaan on syntynyt välillä ongelmatilanteita.
– Olympiaterminaalissa on käynyt tilanteita, että jos asiakas valitsee minut taaempaa, eivät eturivissä olevat kaverit aina väistä, Aksoy kuvaa.
Clement Anyaegbun mukaan kilpailu vakiintuneiden taksiyhtiöiden kanssa on haastavaa, mutta se on osa bisnestä.
Viereisessä rivissä odottavan Clement Anyaegbun mukaan matkan varrelle osuvat suuret rakennustyömaat hidastavat välillä matkantekoa, jolloin hinta voi nousta 45 euroon.
– Jos tiellä ei ole ruuhkaa, hinnaksi tulisi noin 40–42 euroa, Anyaegbu arvioi.
Ahmed Tarabi, 29, esittelee ikkunassaan olevaa hinnastotarraa, juuri kun sade alkaa ropista Asema-aukion asvaltille.
– Keskustasta lentokentälle tai toisinpäin maksaa 35 euroa, mikä on kiinteä hinta, Tarabi kertoo.
Taksien ikkunoissa on tarroja, joissa hinnat esitetään tarkemmin. Vertailua suorittaessaan kannattaa tarkistaa ainakin lähtömaksu, kilometriveloitus ja aikaveloitus sekä vuorokaudenajasta riippuen tulevat lisäkustannukset.
Liikenneministeri haluaa korjata taksiuudistuksen puutteita
Liikenneministeri Sanna Marin kommentoi Taloussanomille viime heinäkuussa, että haluaa taksiuudistukseen liittyvät puutteet korjattavan mahdollisimman nopeasti.
– Ne liittyvät erityisesti turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan, alueelliseen saatavuuteen ja hintoihin, jotka ovat ainakin osassa maata nousseet, Marin kommentoi tuolloin.
Marinin mukaan selvitystyötä tehdään yhdessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston, Traficomin ja verohallinnon kanssa.
Marin arvioi myös, että varsinainen lainsäädäntöhanke voidaan aloittaa realistisen arvion mukaan vasta vuodenvaihteessa ja että uudistusta tehdessä tullaan kuulemaan sekä taksialaa, että kansalaisia.
Taksiuudistus jakaa mielipiteitä kyselyssä
Yhytimme Rautatieasemalta myös taksien asiakkaita kertomaan tuoreita hintakokemuksia. Saksalainen Magnus von Berg, 34, matkusti perheineen asemalle lentokentältä ”tyypillisen hiljaisen suomalaisen kuskin” kyydissä.
– Matka taisi kestää suurin piirtein 25 minuuttia. Hinnaksi tuli noin 45 euroa, mikä ei ole halpa, mutta ihan ok, von Berg kertoo.
Antti Parkkinen, 48 kertoo käyttävänsä matkoillaan ainoastaan Taksi Helsinkiä. Syynä ovat taksiuudistuksen jälkeiset huonot kokemukset muiden yritysten kyydeissä.
– Jos ei navigaattorin avullakaan tahdota löytää perille, niin se on vähän huolestuttavaa, Parkkinen sanoo.
Saksalainen Magnus von Berg oli tyytyväinen 45 euron hintaan kyydistä keskustasta lentokentälle.
Katukyselyssä taksiuudistuksen puolesta puhujaksi nousi kokoomuspoliitikko Henrik Vuornos, 26, Espoosta.
Hänen mukaansa taksien saatavuus on parantunut ja samalla hinnat ovat laskeneet.
– Flow-festivaalin päätyttyä ei ole ikinä saanut ennen taksia. Nyt siellä oli takseja jonoksi asti, Vuornos kertoo.
Korealainen Seunggoo Kang, 35, tarkisti taksihinnat lentokentälle etukäteen, mutta päätyi lopulta kulkemaan matkan linja-autolla.
– Mielestäni bussit ovat hyvä kulkuvaihtoehto Helsingissä, Kang päättää.
30 vuoden ajan takseilla kulkeneella Antti Parkkisella on huonoja kokemuksia niin kutsutuista villeistä takseista.