Tuhannet tilanneet suomalaisfirman ”kahvikenkiä” eri puolilta maailmaa, vaikka sillä ei ole edes kauppaa –sijoittajilta jo 280 000 euron potti

rac

Julkaistu:

Katso videolta, miltä kahvitennarit näyttävät ja miten ne pärjäävät vesitestissä.
Pöydälle asetellaan kaksi valkoista kenkäparia. Tennarit eivät vaikuta äkkiseltään mitenkään erikoiselta: ne ovat nuorekkaita, moni alle kolmekymppinen voisi käyttää sellaisia.

Katso yllä olevalta videolta, kuinka kenkien vedenpitävyyttä testataan.

Kumpaankin kenkäpariin on kirjailtu hashtag, risuaita eli tämä: #. Toisessa kuvio on silmäänpistävän erottuvasti musta, toisessa huomaamattoman valkoinen.

Kukapa osaisi arvata ensinäkemältä, että kenkien pääraaka-aineena on kahvinporot.


Kyseessä on kenkämerkki Rens, joka mainostaa itseään maailman ensimmäisinä kahvitennareina. Yrityksen takana on Helsingissä asuvat vietnamilaistaustaiset nuoret: 27-vuotias Jesse Khan Tran ja Son Chu, 23 vuotta.

Yritys on kerännyt jo 315 000 dollaria eli vajaat 280 000 euroa joukkorahoituspalvelu Kickstarterissa, ja rahoitusaikaa on vielä noin 20 päivää jäljellä. Lisäksi yritys on houkutellut nimekkäitä suomalaissijoittajia taakseen.

Kengillä on jo melkein 3 000 tilaajaa noin 60 maasta, vaikkei yrityksellä ole vielä edes nettikauppaa kivijalkakaupasta puhumattakaan.

Nostavatko kahvikengät suomalaisen muodin vahvemmin maailmankartalle?

Mistä kaikki alkoi?

Kumpikin nuorista miehistä saapui Suomeen aikoinaan opiskelemaan. Jesse Tran muutti Suomeen vuonna 2011, kun aloitti opintonsa Aalto-yliopiston kampuksella Mikkelissä.

Ulkomaille hamuavalle miehelle Suomi ei ollut ensimmäinen vaihtoehto, mutta ilmaiset opinnot saivat kääntymään Suomen puoleen.

– En ole katunut, se oli paras päätös ikinä, toimitusjohtaja Tran kehuu.

Myös Son Chu saapui Suomeen opintojen perässä vuonna 2014. Hän ei sopeutunut eteläsavolaiseen uinuvaan kaupunkiin. Niinpä Hanoin ihmispaljouteen tottunut Rensin toinen perustaja muutti Helsinkiin. Siellä opinahjoksi valikoitui toinen ammattikorkeakoulu.

– Olin katsonut Suomesta YouTube-videoita ja oletin täällä olevan jatkuvasti revontulia ja lunta. Eihän se ihan totuutta Helsingissä vastannut, Chu nauraa.

Idea Rensiin syntyi pari vuotta myöhemmin heinäkuussa 2017. Kenkäintoilijoiksi tunnustautuvien miesten normaali kahvilakeskustelu muutti muotoaan aivan yllättäen kääntymällä huoleksi muodin ympäristövaikutuksista – vaateteollisuus tuottaa jopa 20 prosenttia kaikista maailman jätevesistä.


Vietnamissa molemmat olivat joutuneet todistamaan kenkäteollisuuden nurjan puolen. Miehet kertovat, etteivät suuret yhtiöt tee juuri mitään lisätäkseen kierrätettävän materiaalin käyttöä tai vähentääkseen ympäristökuormitusta.

Marginaalissa olevat ekokengät eivät puolestaan ole riittävän tyylikkäitä suosion saavuttamiseksi. Miehet kertovat, että kasvavasta ympäristötietoisuudesta huolimatta somesukupolvi on harvoin valmis luopumaan tyylistään.

Kun kompromisseja ei haluta tehdä, tulee ekologisen brändin olla myös cool.

– Lähtökohtamme oli, että kaiken mitä teemme täytyy olla ympäristöä säästävää ja kestävää. Haluamme olla myös siisti ja positiivinen ekomuotibrändi nuorille, Tran kertoo.

Hän toteaa, että toistaiseksi ekologiset kenkämerkit ovat melko tylsiä: ”kuin sähköautot ennen Teslaa”.

– Tavoite on, että ihminen voi ihastua tuotteeseen myös ilman taustatarinaa ja tietoa sen ekologisuudesta. Näille ihmisille ekologisuus on kirsikka kakun päällä.

Chu puolestaan kertoo, että ne harvat tyylikkäät ympäristöbrändit ovat hintavia, jopa useamman sata euroa. Rens ei ole myöskään halvin kenkämerkki, mutta mies vakuuttaa, että valtaosa kykenee kenkiin sijoittamaan.

– Jos voi ostaa Niken tai Adidaksen kengät, voi ostaa myös meidän kenkämme, Chu sanoo.

Nyt ennakkoon Kickstarter-kampanjan aikana kengät kustantavat 89 tai 99 dollaria. Myöhemmin hinta tulee nousemaan, mutta yrittäjät eivät osaa suoraan sanoa, mille tasolle.

Kahvi ei ollut ensimmäinen idea

Kun idean siemen oli kylvetty, oli aika ryhtyä toimeen. Jesse Tran ja Son Chu eivät kuitenkaan heti juoneet kahvia ja huutaneet heurekaa: aluksi ratkaisua ei osattu hakea suodatinpussin pohjalta.

Miehet etsivät ratkaisua orgaanisesta puuvillasta. Ratkaisu ei kuitenkaan tyydyttänyt kunnianhimoisia miehiä, muun muassa ympäristösyistä.

Idea päätyi roskakoriin ja kahvi tuli kuvioihin.


Kahvimateriaalista oli lupaavia kokemuksia muussa vaateteollisuudessa, mutta kenkiin sitä ei ollut kukaan käyttänyt tässä mittakaavassa.

– Kahviseosta on käytetty muun muassa paidoissa ja naisten joogahousuissa.

Tekniikka oli olemassa. Käytetyt kahvinporot kuivataan aluksi perusteellisesti, jonka jälkeen ne jauhetaan hienoksi. Sitten materiaali pelletöidään tai polymeroidaan. Aines sekoitetaan käytetyistä muovipulloista tehtyjen kierrätysmuovipellettien kanssa. Lämmittämällä seosta saadaan lankaa, joka kehrätään. Siitä tehdään sitten muun muassa kengän päällinen sekä liikuteltava sisäpohja.

Kahvia materiaalina käyttämällä saadaan vähennettyä kahvinporoista syntyviä metaanipäästöjä. Muovipullojen uudelleenkäyttö kengän materiaalina puolestaan vähentää miesten mukaan muovin päätymistä muun muassa mereen.

Kaikkiaan kenkäpariin kuluu 300 grammaa kahvinporoja. Se vastaa noin 21 kupillista kahvia. Muovia puolestaan kuluu kuuden kierrätetyn muovipullon verran.

Materiaalina kahvinporot tarjoavat myös muita etuja kuin ekologisuuden.


Jesse Tran luettelee: kahvi tekee kengistä kevyet, materiaalin mikrotaskut nopeuttavat kengän kuivumista ja Rensin kahvivuoratun kalvon tulisi olla vedenpitävä koko elinkaarensa ajan.

– Sen sijaan viileys läpäisee kalvon. Kenkä on normaaleja kenkiä reilun asteen viileämpi, Tran kehuu.

Chu jatkaa: kahvi on antibakteerinen ja hajuvesikaupoista tuttuun tapaan kahvi neutraloi hajuja, joten kenkien ei tulisi haista edes kesäkuumalla.

Tulevaisuudessa tavoitteena laajentua

Yrittäjät uskovat laajentumiseen. Tavoitteena on valloittaa niin Yhdysvaltojen, Britannian, Australian kuin monen muunkin maan markkinat.

Suomi ei miehille riitä, mutta molemmat vakuuttavat, että maailmanvalloituksen yhteydessäkin Suomi säilyy yhtiön kotimaana.

Rensillä on jo tytäryhtiö Yhdysvalloissa, sillä se oli vaatimus Kickstarter-joukkorahoituksen hakemiseksi.

Tran sanoo, että ensimmäinen tavoite on olla Pohjoismaiden merkittävin kestävän kehityksen kenkäbrändi. Miesten mukaan Suomen merkittävimpiä etuja yhtiölle on se, ettei paikallista kilpailua juuri ole.

Näin ollen yhtiön on helppo houkutella muodista ja ympäristöstä kiinnostuneita eri alojen asiantuntijoita. Lisäksi bisnekseen mukaan lähtevät suhtautuvat yhtiöön suurella palolla. Syytäkin, sillä Jesse Tran uhrasi oman parisuhteensa Rensin vuoksi.

– Minulla oli suomalainen morsian, mutta Rens on syy, miksi emme ole enää yhdessä.


Tällä hetkellä yhtiössä on kaksikon lisäksi kuusi työntekijää. Toimisto on Helsingin Etu-Töölössä.

Rahoitusta haetaan Kickstarterin lisäksi suomalaisilta sijoittajilta. Miehet aikovat lipsauttaa nimiä, mutta pienen palaverin jälkeen päätyvät olemaan hiljaa. ”Isoista nimistä” Suomen tasolla on kyse, he sanovat silti.

Lisäksi kansainväliset yhtiöt ovat kiinnostuneet yhteistyöstä. Unileverin toimitusjohtaja kehui innovaatiota twiitissään, ja isot ulkomaalaiset mediatalot lähettelevät haastattelupyyntöjä.

Jopa hashtagin keksinyt Chris Messina intoili kahvikengistä ja niihin printatusta Rensin logosta.



Tästä huolimatta kaverukset eivät usko, että päätoimipaikkaa kannattaa siirtää suuremmille markkinoille: Suomi ja pohjoismaalaisuus on yhtiölle osa erottuvaa brändiä.

Jesse Tran haluaa myös ”maksaa Suomelle takaisin”. Hän ylistää Aaltoa ja sieltä saamaansa koulutusta, josta miehet saivat paljon apua ja tarvittavaa välineistöä tuotekehittelyyn.

– Olemme kiitollisia Suomelle ja ilmaiselle koulutukselle. On vain luonnollista jatkaa täällä, missään muualla ei ole samanlaista, Tran kertoo.

Ensisijaisena tavoitteena on saada avattua oma nettikauppa ja mahdollisesti kivijalkakauppa Töölön toimiston yhteyteen. Lisäksi tarkoitus olisi aloittaa yhteistyö nuorten suosimien uuden ajan julkkisten, tubettajien ja Instagram-tähtien kanssa.


Pidemmällä tähtäimellä Jesse Tran ja Son Chu toivovat pystyvänsä siirtämään kenkien valmistamisen Kiinasta ja Taiwanista heidän kotimaahansa Vietnamiin.

– Silloin pystymme varmistamaan paremmin koko valmistusketjun ympäristöystävällisyyden.

Vielä kolme faktaa!

1. Rens tuli toiseksi ympäristöinnovaatioihin keskittyneen ClimatLaunchpadin Suomen osakilpailussa. Pääfinaalissa Skotlannin Edinburghissa yhtiötä ei palkittu.

2. Rens nimitys tulee Jesse Tranin mukaan useammasta kielestä. Kiinaksi Ren tarkoittaa muun muassa mahtavaa tunnetta ja skandinavisilla kielillä puhdasta.

3. Yrityksen logo symbolisoi Tranin mukaan sitä, miten kaikki ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa. Se on myös pääasiakasjoukolle tuttu symboli.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Posti käänsi voitoksi suomalaisten shoppailijoiden Kiina-villityksen

    2. 2

      Sviitin takasta alkoi tuli, joka oli tuhota Juhan ja Katariinan elämäntyön – yllättävä apu löytyi runoudesta

    3. 3

      Näillä aloilla on Suomen surkeimmat ansiot – lisineenkin jopa alle 1 800 euroa/kk

    4. 4

      Valuuttamarkkinoilla niukasti selkeitä suuntaviivoja

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Valtion tuottoisan omaisuuden myyminen on muutakin kuin hölmöä

    6. 6

      Bensan hinta noussut jo lähelle kaikkien aikojen haamurajaa – ST1-johtaja kertoo, miten Saudi-Arabian tilanne näkyy tankilla

    7. 7

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    8. 8

      Autoalan yrittäjä lähti koeajolle ja ”hakemaan rahoja” – runneltu Mersu löytyi viikon päästä, takakontissa inhottava yllätys

    9. 9

      Neste: Jos uusiutuvan dieselin verotuki poistuu, se voi kasvattaa hintapaineita

    10. 10

      Stockmannin asiakas osti 600 eurolla vaatteita, ei saanut muovi­kassia ilmaiseksi – ”Varakkaampien ei kuulu joutua maksamaan samoja pikku­juttuja kuin muiden?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näillä aloilla on Suomen surkeimmat ansiot – lisineenkin jopa alle 1 800 euroa/kk

    2. 2

      Helsingin anonyymit leipäjonot muuttuvat, jatkossa kävijät rekisteriin – Syy: Hyvätuloiset ammattijonottajat

    3. 3

      Sviitin takasta alkoi tuli, joka oli tuhota Juhan ja Katariinan elämäntyön – yllättävä apu löytyi runoudesta

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Valtion tuottoisan omaisuuden myyminen on muutakin kuin hölmöä

    5. 5

      Posti käänsi voitoksi suomalaisten shoppailijoiden Kiina-villityksen

    6. 6

      Bensan hinta noussut jo lähelle kaikkien aikojen haamurajaa – ST1-johtaja kertoo, miten Saudi-Arabian tilanne näkyy tankilla

    7. 7

      Siirtohintojen nousu ei Tolvasia pelota: Omaa sähköä 1 500 eurolla reilussa vuodessa

    8. 8

      Google-diili työllistää 200 tuulipuiston rakentajaa – myös Haminaan palkataan lisää väkeä

    9. 9

      Valuuttamarkkinoilla niukasti selkeitä suuntaviivoja

    10. 10

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksityiskohta katolla paljasti asioiden laidan – Mikkeli määräsi ex-maaherran suvun saunan purettavaksi: ”Kumma, että tällaista räppänää käydään vastaan”

    2. 2

      Näillä aloilla on Suomen surkeimmat ansiot – lisineenkin jopa alle 1 800 euroa/kk

    3. 3

      Eeva muutti unelmiensa työn perässä Helsinkiin – Ei saanut kaupungin vuokra-asuntoa, joten palkasta jää käteen 600 euroa kuussa

    4. 4

      Kohua herättänyt sähköyhtiö Caruna nostaa jälleen siirtomaksua – Omakotiliitto parahti: ”Pöyristyttävää”

    5. 5

      Yksinhuoltajan lompakko lihoo, keskituloinen perhe kaivaa kuvetta – katso tästä budjettiehdotuksen voittajat ja häviäjät

    6. 6

      Autoalan yrittäjä lähti koeajolle ja ”hakemaan rahoja” – runneltu Mersu löytyi viikon päästä, takakontissa inhottava yllätys

    7. 7

      Monet energiayhtiöt hilaavat nyt hintoja ylöspäin – katso vertailu: täällä maksat sähkönsiirrosta eniten

    8. 8

      Näin hallituksen budjetti vaikuttaa suomalaisiin: pienituloisten tuloverot alas, perusturvaan 20 euroa ja bensa kallistuu

    9. 9

      IS:n haltuunsa saama raportti paljastaa: Näin parafiininen diesel pelasti hallituksen umpi­kujasta

    10. 10

      Asumisen kulut nousevat kohisten: Rovaniemi 3 400, Kempele 2 300 euroa – katso 59 kunnan lista

    11. Näytä lisää