Saaran pankkikorttifarssi on jatkunut jo kolme vuotta – ”Näinköhän kortin ehtii saada ennen lapsen täysi-ikäistymistä?”

Julkaistu: , Päivitetty:

Saara Rimpiläinen on kuluttanut kolme vuotta yrittäen saada lapsilleen pankkikortteja ja verkkopankkitunnuksia. Hän perää digitaalista vaihtoehtoa asiointiin.
Oululainen Saara Rimpiläinen on saanut tarpeekseen pankkien jäykkyydestä. Rimpiläinen on kolmen vuoden ajan pyrkinyt saamaan pankkikortteja ja nettipankkitunnuksia alaikäisille lapsilleen, mutta asiat eivät ole ottaneet tuulta alleen yrityksistä huolimatta.

Tilanteeseen kyllästynyt äiti ehti jo vaihtaa kesäkuussa pankkiakin, Nordeasta Osuuspankkiin.

Kankeaa oli sielläkin.

Rimpiläisen suurin kysymys kuuluukin: miksi asiaa ei pysty hoitamaan kaikkien muiden pankkiasioiden tavoin sähköisesti?

– Pankista saa lainan ja vakuutuksen verkkotunnistautumalla. Lisäksi muun muassa reseptejä voi uusia Kanta-palvelussa ja moni tukiasia luonnistuu netissä. Liittymänkin saa lapselle helposti. Eikö nykyään ole muka mahdollista hoitaa tätäkin asiaa turvatusti ja varmasti verkossa?

Kafkamaista pallottelua

Palataanpa alkuun. Millainen on Rimpiläisen kärsimysten tie ollut?

Nainen kertoo ryhtyneensä kortinhankintaoperaatioon kolme vuotta sitten. Nyt hänen lapsensa ovat iältään 14 ja 16.

– Näinköhän kortin ehtii saada, ennen vanhemman lapsen täysi-ikäistymistä, Rimpiläinen heittää.

Hänellä ja lasten isällä on yhteishuoltajuus lapsista. Tämän takia lasten pankkikortteihin tarvitaan molempien huoltajien suostumus.

Ongelmaksi on muodostunut kaksi asiaa. Äiti ja isä eivät ole saman pankin asiakkaita, ja heidän asuinpaikkansa välissä on 600 kilometriä.

– Tarina alkoi vuosien takaa, kun tein hakemuksen korteista lapsillemme Oulun Nordean konttorissa. Sen jälkeen isän piti allekirjoitella lappusia 600 kilometrin päässä.

Asioita vaikeuttivat pankkikonttorien lyhyet aukioloajat. Rimpiläinen sanoo, että hänelle oli vaikeaa päästä kesken työpäivän asioimaan konttorille. Lasten isä puolestaan on reissutyössä, joten hänenkään osaltaan pankkiasiointi ei ollut sujuvinta.

Isä kuitenkin suuntasi konttorille ja täytti tarvittavat lomakkeet. Kun lomakkeet ja Rimpiläinen saapuivat Oulun konttorille, olivat valtakirjat ehtineet vanhentua.

– Ne olivat ehtineet vanhentua jo matkalla.

Ei auttanut kuin käydä rumba uudelleen läpi.

Isä varasi ajan kotioveltaan 50 kilometrin päässä sijaitsevasta pankkikonttorista. Hän täytti laput, Rimpiläinen käskettiin Oulun konttorille.

– Siinä oli viikonloppu välissä ja sain varattua ajan alkuviikolle. Jälleen jouduin lähtemään paikalle kesken työpäivän.

Rimpiläinen saapui Nordean konttorille optimistisena siitä, että nyt kaikki hoituu. Niin ei suinkaan käynyt.

– Valtakirja oli jälleen ehtinyt vanhentua, tällä kertaa yhden päivän. He eivät voineet joustaa asiasta, vaikka itku kurkussa selitin koko tarinan alusta loppuun. Siihen jäi taas korttien hankinta. Liian monta työpäivää ja ajettua kilometriä sekä suuttumusta takana molemmin puolin.

Rimpiläinen sanoo, että pankkikorttien hankkimista yritettiin ainakin viidesti, kunnes pinna katkesi lopullisesti. Välillä ohjeistus muuttui ja jopa lapsien olisi pitänyt olla kasvotusten konttorissa.

– Monesti yritin kysyä, että miten voi olla mahdollista, ettei asiaa pysty hoitamaan verkossa. Eikö molemmat vanhemmat voisi tunnistautua siellä. Ilmeisesti se olisi ollut mahdollista, jos molemmat olisivat saman pankin asiakkaita, mutta ei meille.

Pankki vaihtoon

Kesällä äiti vaihtoi pankkia Osuuspankin puolelle. Sielläkään asiat eivät kuitenkaan sujuneet helpommin: yhä vaadittiin lippusten ja lappusten täyttelyä ja konttorilla ravaamista.

Osuuspankin puolella valtakirjat kuitenkin kulkivat ajallaan – mutta ilmeisesti teknisten ongelmien vuoksi lapsien tietoja ei löytynyt äidin pankkitietojen alta, kuten olisi pitänyt.

Osuuspankki pahoitteli sekaannusta. Nyt kuitenkin kaiken pitäisi olla kunnossa ja lasten saada omat verkkopankkinsa ja pankkikorttinsa, mutta Rimpiläinen ei uskalla tätäkään onnistumista vielä kirkossa kuuluttaa.

– Saapa nähdä milloin ne kortit lopulta saadaan.

Verkkopankkitunnukset olisivat sikälikin hyvä saada nyt, sillä yhdeksäsluokkalainen poika tarvitsee niitä nähdäkseen yhteishaun etenemisen.

– Yhteishaun tilanteen näkee verkkopankilla tai mobiilivarmenteella, johon taas tarvitaan verkkopankkitunnuksia. Nyt poikani joutuu selvittelemään tilannettaan soittelemalla ja sähköpostitse.

Ei vain yksittäistapaus

Rimpiläinen kertoo, etteivät he ole ainoa eroperhe, jolla on ollut vastaavia ongelmia pankin kanssa.

– Kun postasin asiasta Facebookiin, kommenttikenttä täyttyi vastaavista kokemuksista. Moni on sanonut, että asiointi on tehty liian vaikeaksi. Kun eroperheitä on nykyään paljon, miksi asiasta on pitänyt tehdä näin vaikea?

Äiti toivookin kaikkien eroperheiden puolesta, että pankit tekisivät digiloikan myös lasten pankkiasioiden hoitamisen kannalta.

– Tässä voisi joku pankki erottua edukseen ja muuttua aidosti moderniksi ja asiakasystävälliseksi pankiksi!

Näin pankit vastaavat

Taloussanomat tavoitteli sekä Nordeaa että Osuuspankkia kommentoimaan tapausta ja sitä, miksi eroperhe ei voi hakea lapselle pankkikorttia verkossa. Osuuspankki kieltäytyi kommentoimasta, sillä se ei voi kommentoida julkisesti yksittäisiä asiakastapauksia.

Lauri-Kustaa Pyykönen, Nordean toimipaikanjohtaja pääkaupunkiseudulta, arvelee, että kyseessä on ollut todennäköisesti valitettava väärinkäsitys, kun asiakasta ei ole ohjattu digitaalisten palveluiden pariin.

– Näin ei pitäisi päästä käymään, sillä pankkitunnukset ovat tätä päivää ja niitä tarvitaan nykyään monessa paikassa muun muassa sähköiseen tunnistautumiseen, hän kommentoi yleisellä tasolla.

Nordeassa pankkivarmenteen ja pankkikortin hankkiminen onnistuu netin kautta.

Käytännössä lapselle voi hankkia tunnukset ja kortin netin kautta siten, että kummatkin vanhemmat tunnistautuvat (Tupas-tunnisteilla) puhelimitse tai chatissa. Se tulee tehdä kolmen viikon sisällä.

Verkkopalveluilla pyritään Pyykösen mukaan palvelemaan juurikin eroperheitä ja muita henkilöitä, joille on vaikeaa saapua konttorille virka-aikana.

– On sääli ettemme onnistuneet ohjaamaan kyseistä asiakasta palveluiden piiriin. Heidän kaltaisilleen palvelu on kuitenkin suunniteltu.

Juttua täydennetty ja tarkennettu 19.7 kello 15 ja 16.30 Nordean kommenteilla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Stockmann jakaa eri värisiä kangas­kasseja kulutettujen eurojen mukaan – palaute­vyöry yllätti yhtiön

    2. 2

      Nyt se on tutkittu: näin rahakannustimet vaikuttavat eläkkeelle jäämiseen

    3. 3

      Kommentti: Iso osa sijoittajista unohtaa olennaisen keskimäärin 10 vuoden välein

    4. 4

      Sähkötupakan makuaineet kiellettiin 2016 ja tässä ollaan nyt: ”Kukaan ei tiedä, mitkä tuotteet ovat Suomessa myynnissä”

    5. 5

      Tytär asui vuokratta vanhempien yksiössä 33 vuotta – perinnönjaosta repesi lopulta vuosien muheva riita

    6. 6

      Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta kahdesta 2 000 euron pikavipistä – todellinen vuosikorko jopa 350 prosenttia

    7. 7

      Microsoftin tulos nousi kohisten – syynä pilvipalvelut

    8. 8

      Haluatko eroon saastuttavasta pikamuodista? Näin löydät kierrätysvaatteiden massasta arvonsa säilyttäviä helmiä

    9. 9

      Metalliyhtiö Afarak valittaa miljoona­sakostaan hallinto-oikeuteen

    10. 10

      Ruokavirasto aloittaa yt-neuvottelut – koskee tuhatta työn­tekijää 20 paikkakunnalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tytär asui vuokratta vanhempien yksiössä 33 vuotta – perinnönjaosta repesi lopulta vuosien muheva riita

    2. 2

      Stockmann jakaa eri värisiä kangas­kasseja kulutettujen eurojen mukaan – palaute­vyöry yllätti yhtiön

    3. 3

      Omaishoitaja-Merjan, 58, mitta tuli täyteen ja siitä alkoi kansanliike – ”Mitä jos sovittaisiin, että nyt loppui omaishoito”

    4. 4

      Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta kahdesta 2 000 euron pikavipistä – todellinen vuosikorko jopa 350 prosenttia

    5. 5

      Hissiyhtiö Kone ylitti odotukset – tulos kasvoi lähes viidenneksen

    6. 6

      Haluatko eroon saastuttavasta pikamuodista? Näin löydät kierrätysvaatteiden massasta arvonsa säilyttäviä helmiä

    7. 7

      Näin uhkaava Postin suurlakko vaikuttaisi tavallisen kansalaisen arkeen – ja näin siihen voi varautua

    8. 8

      Nokian Renkailta yllättävä tulosvaroitus pörssin sulkeutumisen jälkeen

    9. 9

      Ruokavirasto aloittaa yt-neuvottelut – koskee tuhatta työn­tekijää 20 paikkakunnalla

    10. 10

      Nesteen tulos parani – uusiutuvien tuotteiden myyntimäärä kasvoi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    2. 2

      IS kysyi tavallisilta suomalaisilta, paljonko he saivat perintöä – eläkkeellä oleva Matti, 67, tempaisi esiin kovan luvun

    3. 3

      Näin säästät ruokalaskussa satasia kuukaudessa – suurperheiden äidit paljastavat parhaat kikkansa

    4. 4

      Tytär asui vuokratta vanhempien yksiössä 33 vuotta – perinnönjaosta repesi lopulta vuosien muheva riita

    5. 5

      Stockmann jakaa eri värisiä kangas­kasseja kulutettujen eurojen mukaan – palaute­vyöry yllätti yhtiön

    6. 6

      Köyhän lapsuuden kokenut Seppo, 64, asuu nyt miljonäärinä Aurinkorannikolla – ”Ensimmäiseksi pitää lopettaa lottoaminen”

    7. 7

      Suvin perheen Tjäreborgin luksus­loma meni solmuun vain kolme päivää ennen lähtöä – puhelu hotellille paljasti varauksen karun kohtalon

    8. 8

      Haluatko säilyttää elintasosi eläkkeellä? Näin paljon sinun pitäisi säästää joka kuukausi

    9. 9

      Paljonko maitopurkki maksaa? Testaa, tunnetko tuttujen elintarvikkeiden hinnat!

    10. 10

      Kommentti: Möläytin kyläpaikassa jotain, mitä ei olisi pitänyt – raha-asiat ovat monimutkaisempia kuin itse olettaa

    11. Näytä lisää