Henri halusi myydä taksissaan olutta, Avi esti – ilmassa ja kiskoilla saa anniskella: ”Kuinka valvonta siellä onnistuu, jos ei taksissa?” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Henri halusi myydä taksissaan olutta, Avi esti – ilmassa ja kiskoilla saa anniskella: ”Kuinka valvonta siellä onnistuu, jos ei taksissa?”

Yrittäjä Henri Autio aikoo valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen. AVI:n mukaan taksissa alkoholin anniskelu ei ole valvottavissa.

Henri Aution ja kumppaneiden AutioBros haki anniskelulupaa takseihin. Sitä ei vielä herunut, mutta yrittäjät luottavat, että hallinto-oikeudessa lupa irtoaa.­

9.7.2019 15:06

Etelä-Suomen aluehallintovirasto ei myöntänyt anniskelulupaa takseihin.

Taksiyrittäjä Henri Autio kollegoineen AutioBros Oy:stä haki anniskelulupaa takseihin lain ja luvan sallimina vuorokaudenaikoina. Käytännössä tämä olisi tarkoittanut aikaa aamuyhdeksästä aamuyöhön kello kahteen tai neljään.

Aluehallintovirasto epäsi luvan, sillä sen mukaan anniskelu ei olisi ollut viranomaisen eikä luvanhaltijan – eli taksikuskin – valvottavissa.

Viraston mukaan kuljettajan täytyy keskittyä varsinaiseen työtehtäväänsä, eli ajamiseen, jolloin anniskelua ei ole mahdollista samanaikaisesti valvoa. Viranomaiset eivät puolestaan pysty valvomaan anniskelutoimintaa ilman etukäteen määriteltyä reittiä kulkevassa taksissa alkoholilain ja hallintolain edellyttämällä tavalla.

Alkoholitarkastus vaatii viraston mukaan yllätyksellisyyttä ja esteetöntä pääsyä tarkastettavaan kohteeseen. Taksiin tällaista on aluehallintoviraston näkemyksen mukaan mahdotonta toteuttaa.

Päätös ei kuitenkaan ole lainvoimainen ja Autio kumppaneineen aikoo hakea muutosta hallinto-oikeudelta.

Autio pitää päätöstä kummallisena, sillä anniskella saa muun muassa junassa, kotimaan lennoilla ja raitiovaunussa.

– Junissa voi olla miltei 1 000 ihmistä ja vain muutama työntekijä. Kuinka valvonta sellaisessa onnistuu, jos ei taksissa? Taksissa on vain muutama asiakas yhtä työntekijää kohden. Mielestämme valvonta onnistuu meillä paremmin, meillä on kuitenkin koko ajan näköyhteys asiakkaaseen toisin kuin junassa.

Autio pitää myös hämmentävänä, että ilmoja halkovaan lentokoneeseen kyetään tekemään alkoholitarkastus, mutta ei taksiin.

Taksiyrittäjä Henri Aution mukaan taksissa anniskelun valvominen onnistuu, kun asiakkaita on vähän valvojaa kohden. Kuvituskuva.­

Taksialaan uutta eloa

Idea anniskeluun taksissa lähti siitä, kuinka pysähtynyt ja tapoihin kangistuneeseen taksialaan saataisiin puhallettua uutta eloa. Vuoden alussa perustettu yritys halusi uudistaa taksialaa. Yrityksessä on Aution lisäksi vastuuhenkilönä hänen kaksosveljensä sekä veljesten yhteinen kaveri.

Kaikki kolme ovat yliopisto-opiskelijoita.

– Mietimme, mitä ihmiset voivat haluta sellaisella lyhyellä matkalla. Mistä matkustaja saisi lisäarvoa? Pohdimme, että esimerkiksi illalla baariin tai pikkujouluihin matkaava voisi haluta juoda matkalla yhden oluen tai lasillisen kuohuvaa.

Aution mukaan yrittäjien valikoimaan olisi kuulunut ainakin olutta, siideriä, lonkeroa ja kuohuviiniä ja mahdollisesti muitakin viinejä. Hän kuitenkin painottaa, että anniskelua suoritettaisiin vastuullisesti.

Alaikäisille ei tietenkään anniskeltaisi, ikä tarkastettaisiin tarvittaessa.

– Jos kyydissä olisi yksi alaikäinen, niin silloin emme käytännössä varmaan myisi alkoholia ollenkaan.

Lisäksi päihtyneelle baarista kotiin hoipertelevalle asiakkaalle ei luonnollisesti anniskeltaisi.

Juomien sopiva kylmyys olisi taattu takakonttiin asennettavalla kylmätilalla.

– Kaikki oli mietitty ja ihan tosissamme olemme. Meidän näkemyksemme mukaan pystymme valvomaan anniskelua ja täytämme alkoholilain määrittelemät ehdot. Alkoholilaissa ei löydy tarkkamääräistä rajaa valvonnalle.

Aution mukaan yrittäjillä on kova luotto, että hallinto-oikeudessa päätös muuttuu. Jopa puoli vuotta kestävä käsittelyaika korpeaa kuitenkin yrittäjiä.

Aluehallintovirasto pitää taksien ennalta tuntemattomia reittejä mahdottomina yllätystarkastusten näkökulmasta. Kuvituskuva.­

– Aluehallintovirastossakin sanottiin, että olemme ennakkotapaus ja hekin suosittelivat hakemaan muutosta hallinto-oikeudesta. Kyllä minä kuitenkin uskon, että päätös muuttuu ja saamme luvat.

Siihen asti yritys liikennöi neljällä autolla ja tarjoilee tuotteita, joihin sillä on lupa.

– Vettä ja limonadeja olemme tarjonneet. Niitäkin on ostettu jonkin verran, mutta kyllä toistuvasti toivotaan, että olisipa teillä jotain vähän väkevämpääkin. Sanomme vaan, että koko ajan yritetään, mutta toistaiseksi valitettavasti ei saada myydä.

Kielteinen päätös ei yrittäjiä lannistanut, sillä laajeneminen on suunnitelmissa. Yritys hakeekin uusia kuljettajia.

Aluehallintoviraston ylitarkastaja Riku-Matti Lehikoinen sanoi yllättyneensä hakemuksesta.

– Kyllä hieman olin yllättynyt tästä hakemuksesta, vaikka monenmoisia kyselyitä ja projekteja tässä on selvitetty uuden alkoholilain jälkeen.

Hänen mukaansa merkittävin ero ja kynnyskysymys esimerkiksi Helsingissä kulkeviin olutraitiovaunuihin verrattuna on se, ettei taksin reittiä pysty valvomaan.

Raitiovaunussa reitti sen sijaan on ennakkoon tiedossa.

Lehikoinen kuitenkin antaa tunnustusta hakemukselle. Hänen mukaansa se oli perusteltu ja kiitettävästi laadittu. Kyse ei ollut millään lailla vitsistä, vaan yrittäjistä näki, että he ovat tosissaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?