Suomessa vain neljä ”viinamaakuntaa” – katso kuinka kotiseudullasi juodaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomessa vain neljä ”viinamaakuntaa” – katso kuinka kotiseudullasi juodaan

Väkevien juomien kysyntä on ollut laskussa jo vuodesta 2007.

Alkon liiketoimintajohtajan mukaan terveystrendi kasvattaa perinteisten suosikkien lisäksi alkoholittomien juomien suosiota.

9.7.2019 9:07

Monessa Suomi-iskelmän klassikossa suomalaisuuteen yhdistetään myös alkoholinkäyttö ja erityisesti viinanjuonti. ”Juodaan viinaa, tullaan viisaammaksi näin”, laulaa Hector kappaleessaan. Eppujen ”Murheellisten laulujen maassa” työttömäksi jäänyt laukkaa viinakauppaan.

Nuorten alkoholitottumusten muuttumisesta on puhuttu jo pitkään. Viinanjuonti ei yksinkertaisesti enää kiinnosta nuoria ja yhä useampi valitsee olla käyttämättä alkoholia kokonaan.

Alkon tuoreimpien tilastojen mukaan Suomessa on jäljellä enää neljä ”viinamaakuntaa”, eli maakuntaa, jonka Alkoissa myydään viinaa ja vodkaa enemmän kuin viinejä.

Pitäisikö nykypäivän hectorien siis laulaa ennemmin viinistä eikä viinasta?

Väkevien juomien kysyntä on ollut laskussa jo vuodesta 2007. Kysynnän laskuun on vaikuttanut esimerkiksi verotus. Vuodesta 2007 alkaen kun on tehty yhteensä seitsemän alkoholiveronkorotusta.

A-klinikkasäätiön vanhempi tutkija Tuuli Pitkänen toteaa Ilta-Sanomille, että Suomella on oma historiansa väkevien juomien kanssa. Pitkäsen mukaan Suomen historiaa ”viinamaana” selittää esimerkiksi se, että väkeviä on täällä aina pystytty tekemään ja niitä on ollut helpompi säilyttää ja kuljettaa kuin esimerkiksi viinejä.

Nykyään Suomessa voidaan valmistaa jopa viinejä ja niiden kuljettaminenkin on helpompaa kuin aikaisemmin. Pitkänen näkee väkevien kulutuksen laskun taustalla myös muita syitä.

– Ihmiset miettivät terveyskysymyksiä nykyään enemmän kuin aikaisemmin. Sen voi nähdä myös väkevien kysynnän laskussa.

Heikki Rouhasmaa, Mari Tuominen ja Anna-tytär illastivat Uusi Kilta -ravintolassa Naantalissa. –Luulisin, että yleisesti ottaen alkoholin käyttö on jonkin verran vähenemään päin, Rouhasmaa arvioi.

– Monet ajattelevat, että kaikkien alkoholien tuoteryhmässäkin toiset tuotteet ovat terveellisempiä kuin toiset. Monet eivät halua käyttää väkeviä juomia. Ja erityisesti nuorten alkoholinkäyttö on kiitettävästi vähentynyt.

Alkon liiketoimintajohtajan Kari Pennasen mukaan terveystrendi on kasvattanut myös alkoholittomien juomien suosiota. Alkon tilastoissa alkoholittomien tuotteiden myyntivolyymi kasvoi viime vuonna 6,5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Mietojen viinien osuus kokonaislitramyynnistä on 60 prosenttia.

– Kuluttajien kiinnostus juoma- ja ruokakulttuuriin ja sen myötä uusiin tuotteisiin on kasvussa.

Punaviinit suosiossa

Tämän kevään Alkon myyntitilastojen mukaan suomalaiset suosivat Alkossa ennemmin punaviinejä kuin valkoviinejä. Pohjois-Savossa, Satakunnassa, Pohjois-Karjalassa, Etelä-Pohjanmaalla ja Kainuussa myytiin tänä keväänä enemmän valkoviinejä kuin punaviinejä.

Valkoviinien ystävien maakunnista löytyvät myös ne neljä niin sanottua ”viinamaakuntaa”, eli maakuntaa, jonka Alkoissa myytiin tammi-toukokuussa enemmän viinaa kuin viinejä. Viinamaakuntia Alkon tilastojen mukaan ovat Satakunta, Pohjois-Karjala, Etelä-Pohjanmaa ja Kainuu.

Tämän kevään Alkon myyntitilastojen mukaan suomalaiset suosivat Alkossa ennemmin punaviinejä kuin valkoviinejä.

Erot viinien ja viinojen myynnissä liikkuvat alle 10 000 litrasta 45 000 litraan. Esimerkiksi Satakunnassa vodkaa ja viinaa myytiin tammi-toukokuussa 276 000 litraa kun taas valkoviiniä 265 000 litraa ja punaviiniä 261 000 litraa.

Vuoden 2018 kokonaistilastoissa vodkat ja viinat nousivat viinien yläpuolelle vain Etelä-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

A-klinikkasäätiön Tuuli Pitkäsen mukaan maakuntien erot näyttävän yllättävän suurilta. Hän nostaa esille Pohjanmaan, jossa erot näyttävät olevan pienten alueiden kesken merkittäviä.

– Pohjanmaan tilastoja katsoessa näyttää siltä, että suomenruotsalainen rannikkoseutu erottuu juomakulttuurinsa osalta ja vodka ja viinat ovat vähemmän suosittuja.

Katso alta kotimaakuntasi myyntitilastot. Juttu jatkuu tilaston jälkeen.

Jos tilasto ei näy kunnolla, sen voi katsoa täältä.

Pelkästään myyntitilastot eivät kuitenkaan kerro koko totuutta. Pitkäsen mukaan esimerkiksi itärajalla ja Uudellamaalla alkoholia ja etenkin väkeviä juomia haetaan varmastikin jonkun verran myös Venäjältä ja Virosta.

Nämä myynnit eivät tietenkään Alkon myyntitilastoissa näy.

Alkon Kari Pennasen lisää, että esimerkiksi turismi Lapissa ja Sisä-Suomen mökit ja mökkeilykausi nostavat näiden maakuntien myyntilukuja reippasti. Vilkas joulukuu muuttanee vielä useamman maakunnan tilastoja.

– Joulukuun myyntivolyymi on koko vuoden myynnistä noin 12 prosenttia, eli maakuntien myynninrakenne muuttunee loppuvuoden myynnin seurauksena, Pennanen muistuttaa.

Juttua päivitetty. Tilastoon lisätty selvennys tuhansista litroista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?